Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατακτήσουν οικολογική συνείδηση

Γιατί η περιβαλλοντική παιδεία αποτελεί αναγκαιότητα και πόση σημασία έχουν τα πρότυπα στην διαμόρφωση τέτοιου είδους συνηθειών, στα νεαρά άτομα.

Ο σεβασμός στο περιβάλλον δεν είναι πλέον μόνο ένα ζητούμενο, έχει γίνει μια ανάγκη. Μετά από την απότομη αύξηση του καταναλωτισμού, της μαζικής αποβολής συσκευασιών από πλαστικό και αλουμίνιο, προέκυψε προβληματισμός πάνω στο ζήτημα του αν τελικά τα προβλήματα πηγάζουν από την συσσώρευση των περιτυλιγμάτων, από τον σύγχρονο τρόπο ζωής με το πλαστικό να βρίσκεται σε κάθε πτυχή του, ή από την έλλειψη περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στην οικογένεια και το σχολείο.

Η κατάκτηση της οικολογικής συνείδησης δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη. Αρχικά, το παιδί παρατηρεί τις συμπεριφορές των μεγαλύτερων και υιοθετεί πολλές από αυτές. Έχει κάθε φορά πρότυπα ενδιαφέροντος ή αντίστοιχα, πρότυπα αδιαφορίας.

Πράγματι, πολύς κόσμος δεν ενδιαφέρεται για το αν το πλαστικό μπουκάλι που πετάει μολύνει τη θάλασσα. Όμως, έχει αναρωτηθεί ποτέ τί συνέπειες θα έχει αυτή του η κίνηση για τον ίδιο, για την κοινωνία στην οποία ζει και- πάνω απ’ όλα- για τα παιδιά του και τις κοινότητες στις οποίες εκείνα θα ζήσουν μελλοντικά;

Αρχικά, η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση προκύπτει ως ένα συνονθύλευμα ατομικών και κοινωνικών παραγόντων και δράσεων. Ατομικές καθημερινές κινήσεις, ή συλλογικά επιτεύγματα, όλα έχουν σημασία για την αύξηση ή τη μείωση της μόλυνσης.

Διότι περί μόλυνσης πρόκειται, και μάλιστα σοβαρής. Από την έλλειψη ενδιαφέροντος για το περιβάλλον, προκύπτουν σοβαρά προβλήματα για τη χλωρίδα και την πανίδα της Γης, τα οποία βλάπτουν και τον άνθρωπο εξίσου. Όποιος επιθυμεί να ενημερωθεί για τις συνέπειες των πράξεων του τύπου ‘’πετάω τη σακούλα μου κάτω’’ , έχει τη δυνατότητα να κάνει ενδελεχή διαδικτυακή έρευνα και να πειστεί για το δεδομένο που έγινε ζητούμενο, για την αρχική κατάσταση που μετατράπηκε σταδιακά αλλά αυξανόμενα σε αναγκαιότητα.

Και αν δεν πειστεί, μπορεί εύκολα να πάει μία βόλτα σε μέρη που η μόλυνση δεσπόζει, για να αποκτήσει εις βάθους κατανόηση του προβλήματος.

Αν και πάλι δεν προκύψει ενδιαφέρον, μπορεί πολύ απλά να ρωτήσει ειδικούς, έτσι ώστε να μπορεί να ενημερώνεται καταλλήλως- και να δρα. Ή έστω, να τηρεί τα επίπεδα σεβασμού στη φύση και τα υπόλοιπα πλάσματά της.

Όσο για τα παιδιά, αρκεί να έχουν ερεθίσματα. Να μπορέσουν να καταλάβουν γιατί η έννοια ‘’φυσιολογικό’’ προκύπτει από τη φύση, γιατί αν έχουμε κριτική σκέψη συμπεριφερόμαστε με σεβασμό και ευαισθητοποίηση, γιατί τα πρότυπά τους δείχνουν τέτοιο ενδιαφέρον και για ποιους λόγους είναι τελικά σημαντικές οι ατομικές αλλά και οι συλλογικές δράσεις που έχουν ως επίκεντρο έναν καθαρό πλανήτη.

Γιατί είναι σημαντικό να μην μολύνουμε, καταστρέφουμε, ή καίμε το ίδιο το σπίτι μας.

Αν ερεθίσματα με τέτοιου είδους κίνητρο μπουν στην καθημερινότητα των παιδιών, θα γίνουν συνήθειες, με κεντρικό τους άξονα τον σεβασμό.

Γιατί θέλουμε να ζούμε σε έναν κόσμο του οποίου οι νέοι σέβονται και γνωρίζουν και τους λόγους που κάθε πράξη οικολογικού ενδιαφέροντος είναι σημαντική.

Ο σεβασμός αυτός μπορεί να ξεκινήσει από την φροντίδα του περιβάλλοντος και να επεκταθεί και στις υπόλοιπες πτυχές της ζωής τους, ως μια συμπεριφορά που προκύπτει, αν μη τι άλλο, φυσικά.

Πηγή: flowmagazine.gr

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα