Παγκόσμια ημέρα Ατόμων με Αναπηρία: Σεβασμός, ισότητα, προσβασιμότητα

Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (International Day of Persons with Disabilities) καθιερώθηκε το 1992 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου.

Η επιλογή της ημερομηνίας αυτής συνδέεται με την υιοθέτηση από το διεθνή οργανισμό στις 3 Δεκεμβρίου 1982 του προγράμματος δράσης για τα ΑΜΕΑ, το οποίο οδήγησε στην υπογραφή της διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία 30 Μαρτίου 2007 (Η Κύπρος την κύρωσε το 2011 και η Ελλάδα το 2012).

Η Ημέρα αυτή δίνει την ευκαιρία στις κυβερνήσεις, στους οργανισμούς και στις κοινωνίες να εστιάσουν την προσοχή τους στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ανθρώπων με αναπηρία.

Σύμφωνα με στοιχεία τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), περί το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού (περί το 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι) πάσχουν από κάποιας μορφής αναπηρία. Πρόκειται για την μεγαλύτερη μειονότητα, σύμφωνα με τον ΠΟΥ.

Για εφέτος, η Διακήρυξη της Ελληνικής Εθνικής Συνομοσπονδίας αφορά στις Συστάσεις του ΟΗΕ για την εφαρμογή της Σύμβασης σύμφωνα με την οποία τα άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και οι οικογένειές τους, να απολαμβάνουν πλήρως τα δικαιώματά τους, σε ισότιμη βάση με όλο τον κόσμο.

Ημερίδα για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, διοργανώνει σήμερα η ΕΣΑμεΑ στο αμφιθέατρο των γραφείων της, στις 09.00, με καλεσμένους υπουργούς από υπουργεία-κλειδιά για την υλοποίηση της Σύμβασης των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρίες, του ΟΗΕ.

«Σήμερα, στη λεγόμενη μεταμνημονιακή εποχή, πρέπει να μπει ψηλά στις προτεραιότητες της Πολιτείας η διασφάλιση άσκησης των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία, ώστε να μη καθιστούν παρίες της κοινωνίας. Η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες πρέπει να γίνει αντιληπτή ως ένα από τα πολυτιμότερα εργαλεία στη δεσμευτική χρήση των οποίων υποχρεούται να συμμορφώνεται η Πολιτεία», τονίζεται στην ανακοίνωση της ΕΣΑμεΑ.

Πάνδημο αίτημα και διεκδίκηση του αναπηρικού κινήματος της χώρας είναι η υιοθέτηση από την Πολιτεία της παρούσας πρότασης ως την απαιτούμενη ολοκληρωμένη, συνεκτική και μακροπρόθεσμη Εθνική Στρατηγική και σχέδιο δράσης για την εφαρμογή της Σύμβασης, την εκπόνηση των οποίων συνιστά η Επιτροπή για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία των Ηνωμένων Εθνών.

Το κείμενο της σύμβασης του ΟΗΕ όπως κυρώθηκε από την ολομέλεια της Βουλής στις 10 Απριλίου του 2012 (Στα Αγγλικά και στα Ελληνικά)

Συνοπτικά η σύμβαση, ως σύνολο, αλλά και το περιεχόμενο των επιμέρους άρθρων της, διέπονται από οκτώ κατευθυντήριες αρχές

Ο σεβασμός της έμφυτης αξιοπρέπειας, της αυτονομίας, που περιλαμβάνει την ελευθερία να κάνει τις δικές του επιλογές, και την ανεξαρτησία των προσώπων.
Απαγόρευση των διακρίσεων.
Η πλήρης και αποτελεσματική συμμετοχή και ένταξη στην κοινωνία.
Ο σεβασμός της διαφορετικότητας και η αποδοχή των ατόμων με αναπηρία ως μέρος της ανθρώπινης ποικιλομορφίας και της ανθρωπότητας.
Ισότητα των ευκαιριών.
Προσβασιμότητα.
Ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Ο σεβασμός των αναπτυσσόμενων ικανοτήτων των παιδιών με αναπηρία και ο σεβασμός για το δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία να διατηρούν την ταυτότητά τους.
Εγκύκλιος για πραγματοποίηση δράσεων ευαισθητοποίησης στα σχολεία που αφορούν

1. στο δικαίωμα των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση,

2. στην καταπολέμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων και

3. στην αναγκαιότητα σεβασμού της μαθητικής ετερογένειας.

Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν να προγραμματιστούν από τη Σχολική Μονάδα (με πρόταση του/της εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής) δράσεις οργανωμένου παιχνιδιού και αθλοπαιδιών. Επίσης, θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στοχευμένες παρεμβάσεις στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να ευαισθητοποιηθούν, να αποκτήσουν δεξιότητες ενσυναίσθησης και να κατανοήσουν την προστιθέμενη αξία του αθλητισμού στην αποδοχή της διαφορετικότητας και στην εξάλειψη των προκαταλήψεων. Εκτός από τον «ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ» του ΥΠΑΙΘ που βρίσκεται ΕΔΩ, προτείνονται παρακάτω ορισμένες ενδεικτικές βιωματικές δράσεις, ιστοσελίδες και εκπαιδευτικό υλικό που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν.

Ενδεικτικές βιωματικές δράσεις

 Παρουσίαση ή διδασκαλία παραολυμπιακών αθλημάτων

 Πρόσκληση αθλητών/τριων παραολυμπιακών αθλημάτων (πχ Basketball με αμαξίδια) ή αθλητών Special Olympics

 Ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας και προβολή δράσεων που σχετίζονται με τον Παραολυμπιακό Αθλητισμό και τη συμβολή του Παραολυμπιακού Κινήματος στην προώθηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία

 Σύμπραξη σχολικών μονάδων Γενικής και Ειδικής Αγωγής με δραστηριότητες αθλητικού (ή και άλλου) περιεχόμενου

https://www.paralympic.org/the-ipc/paralympic-school-day Ιστοσελίδα του Προγράμματος «Παραολυμπιακή Ημέρα στα Σχολεία»

http://www.paralympic.gr/ Ιστοσελίδα της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής

https://www.eaom-amea.gr/portal/ Ιστοσελίδα της Εθνικής Αθλητικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες

https://kidswithspecialskills.weebly.com/ Τ¨ «Τα παιδιά με αναπηρία και ο αθλητισμός» Ιστοσελίδα ενημέρωσης για τον αθλητισμό και τη θετική του επιρροή στα παιδιά με ειδικές ανάγκες

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα