Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ στο Indicator.gr: Η διευκόλυνση των πολιτών θα συνεχιστεί και μετά τον κορωνοϊό

Ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Βασίλης Πλαγιανάκος, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Indicator.gr και τον Νίκο Κοσμόπουλο, αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ψηφιακή εποχή και εξέφρασε την πεποίθηση πως τα μέτρα για την διευκόλυνση των πολιτών θα συνεχιστούν και μετά το πέρας της πανδημίας.

Παράλληλα, ο κ. Πλαγιανάκος, ξεδιπλώνει τα σχέδια του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, τονίζοντας πως έχουν προγραμματιστεί έργα και επεκτάσεις στα φαρμακεία του Οργανισμού, ενώ αποκαλύπτει την συνεργασία που υπάρχει με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης,προκειμένου να αναπτυχθεί νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής υποβολής ατομικών αιτημάτων για την ελαχιστοποίηση της επισκεψιμότητας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις και την γρηγορότερη αποζημίωση των ασφαλισμένων.

Τέλος, καταθέτει την άποψή του για τη συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης στην αναζήτηση φαρμακευτικής ή συνδυαστικής θεραπείας για τον κορωνοϊό COVID-19.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

Τις τελευταίες μέρες παρατηρήθηκε συνωστισμός στα υπάρχοντα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ, μη συμβατός με τα προστατευτικά μέτρα κατά της πανδημίας του COVID-19. Πως αντιμετωπίσατε το φαινόμενο και ποια είναι η σημερινή κατάσταση;

Το τελευταίο διάστημα ο ΕΟΠΥΥ έχει πάρει δεκάδες μέτρα τα οποία στοχεύουν στην μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών που λαμβάνουν Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ). Ένα από αυτά είναι η δυνατότητα να εκτελούν τρίμηνες συνταγές για να μην απαιτείται να επισκεφτούν τρεις φορές τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Αυτό φυσικά οδήγησε σε αύξηση του μέσου χρόνου εξυπηρέτησης ανά ασφαλισμένο.

Παράλληλα, οι ασφαλισμένοι μένουν εκτός φαρμακείων προκειμένου να έχουν την απόσταση των περίπου δύο μέτρων μεταξύ τους, όπως προστάζουν τα μέτρα για τον περιορισμό του κορωνοϊού. Μπαίνουν μέσα μόνο όσοι εξυπηρετούνται στα γκισέ από τους φαρμακοποιούς. Για να αποφευχθεί περαιτέρω ταλαιπωρία πραγματοποιήθηκε μετακίνηση φαρμακοποιών και διοικητικού προσωπικού από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις προς τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ.

Στόχος ήταν η ενίσχυση των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ με επιπλέον φαρμακοποιούς ώστε να εξυπηρετούνται ταχύτερα οι ασφαλισμένοι, λόγω της αυξημένης προσέλευσης. Παράλληλα, έχουμε δώσει τη δυνατότητα, η παραλαβή των φαρμάκων να γίνεται από τρίτο πρόσωπο με μια απλή υπεύθυνη δήλωση και την επίδειξη της ταυτότητας του, χωρίς θεωρημένη εξουσιοδότηση.

Στο ίδιο πλαίσιο ξεκίνησε από το κεντρικό φαρμακείο μας στο Μαρούσι η διαδικασία της παράδοσης ΦΥΚ για την σκλήρυνση κατά πλάκας με ραντεβού, μέτρο που έχει βρει τεράστια απήχηση. Θα ακολουθήσουν τις επόμενες ημέρες ακόμα δύο Φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ στο Κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ αναμένεται και ένταξη περισσότερων φαρμάκων για διάφορες παθήσεις. Από την Παρασκευή 27 Μαρτίου ξεκίνησε και η διάθεση ογκολογικών ΦΥΚ, αλλά και για ασθενείς με σκλήρυνση κατά Πλάκας – για τα οποία δεν απαιτείται προέγκριση από το Σύστημα Ηλεκτρονικής Προέγκρισης (Σ.Η.Π.) – από τα ιδιωτικά φαρμακεία, κάτι που αναμένεται να μειώσει ακόμα περισσότερο τη κίνηση στα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Πρόκειται για 36 σκευάσματα που αντιστοιχούν σε 85 κωδικούς ΕΟΦ. Επίσης, έχει γίνει επικοινωνία με τους Δήμους και τα προγράμματα «Βοήθεια στο Σπίτι» για την κάλυψη των αναγκών των ασφαλισμένων στην προμήθεια ΦΥΚ με διανομή κατ’ οίκον.

Ταυτόχρονα, με την στήριξη των Φαρμακευτικών Εταιριών έχει ξεκινήσει δοκιμαστικά και η παράδοση ΦΥΚ κατ΄ οίκον ένα έργο που θα ανακουφίσει σημαντικά ασθενείς με δυσκολία στην μετακίνηση αλλά και ανοσοκατασταλμένους. Ωστόσο ζητάμε την κατανόηση των ασφαλισμένων για την ταλαιπωρία που υφίστανται σε ορισμένα φαρμακεία ΕΟΠΥΥ τα όποια συστεγάζονται με άλλες δομές υγείας οι οποίες έχουν κλείσει με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πλέον χώροι αναμονής στην διάθεση του κοινού. Για το πρόβλημα αυτό αναζητούμε άμεση λύση, όπως η μετεγκατάσταση των φαρμακείων.

Ο ΕΟΠΥΥ πριν ξεσπάσει η πανδημία, ήδη είχε προχωρήσει στη δημιουργία και τον εκσυγχρονισμό των φαρμακείων του. Με την σημερινή κατάσταση, σχεδιάζεται να υπάρξει περαιτέρω ώθηση προς αυτή την κατεύθυνση;

Από την πρώτη στιγμή αναζητούμε τρόπους που θα βελτιώσουν την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων στα φαρμακεία μας. Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα ήταν η μετεγκατάσταση του παλαιού φαρμακείου που λειτουργούσε στην περιοχή του Γκύζη, σε νέο ιδιόκτητο κτήριο πάνω στη λεωφόρο Αλεξάνδρας με εύκολη πρόσβαση στους πολίτες καθώς βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο σταθμό του μετρό.

Το νέο φαρμακείο έχει ξεκινήσει την λειτουργία του η οποία έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και έτσι προχωράμε άμεσα στην λειτουργία και δεύτερου φαρμακείου στο ίδιο κτήριο. Ωστόσο έχουν προγραμματιστεί έργα και επεκτάσεις και σε άλλα φαρμακεία. Ετοιμάζονται νέες αίθουσες αναμονής με κλιματισμό και αριθμούς προτεραιότητας στην Ομόνοια.

Επίσης, έχει προγραμματιστεί επέκταση του φαρμακείου στην Καλλιθέα, ενώ έχει γίνει διαγωνισμός για νέο κτήριο που θα στεγάσει το φαρμακείο της Τούμπας στη Θεσσαλονίκη. Αυτές είναι ορισμένες παρεμβάσεις που μαζί με την επέκταση της δυνατότητας ραντεβού σε περισσότερα φαρμακεία θα αναβαθμίσουν σημαντικά την εξυπηρέτηση των πολιτών.

Ο κορωνοϊός έφερε την ψηφιακή εποχή πιο γρήγορα απ’ ότι αναμενόταν στο κράτος και ο ΕΟΠΥΥ φαίνεται να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Οι πολίτες βλέποντας αυτές τις βελτιωτικές κινήσεις για την ευκολότερη εξυπηρέτησή τους και προστασία τους, να περιμένουν πως οι αλλαγές αυτές θα είναι παροδικές ή ήρθαν για να μείνουν;

Στόχος μας από την πρώτη στιγμή ήταν να εφαρμόσουμε νέες τεχνολογίες στον ΕΟΠΥΥ που θα έκαναν καλύτερη την καθημερινότητα των ασφαλισμένων μας. Τα ραντεβού για την παραλαβή ΦΥΚ όχι μόνο θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται αλλά θα επεκταθούν σε περισσότερα φαρμακεία και για περισσότερες κατηγορίες φαρμάκων, εκτός της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Μετά την κατάργηση των βιβλιαρίων υγείας ο ΕΟΠΥΥ έχει αναπτύξει το σύστημα Ηλεκτρονικού Φακέλου Ασφάλισης Υγείας, στο οποίο ο κάθε ασφαλισμένος μπορεί να έχει πρόσβαση στο ιστορικό των παροχών υγείας που έχουν αποζημιωθεί από τον ΕΟΠΥΥ.

Την ίδια ώρα, οι ασφαλισμένοι μπορούν να ελέγχουν ανά πάσα στιγμή ποιες εξετάσεις και φάρμακα έχουν συνταγογραφηθεί στο ΑΜΚΑ τους, αναγνωρίζοντας τυχόν λάθη ή απάτες. Επιπλέον, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα αναπτυχθεί νέα πλατφόρμα ηλεκτρονικής υποβολής ατομικών αιτημάτων για την ελαχιστοποίηση της επισκεψιμότητας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις και την γρηγορότερη αποζημίωση των ασφαλισμένων.

Η άυλη συνταγογράφηση θα συνεχίσει να ισχύει για την διευκόλυνση όλων και οι ασθενείς με ένα μήνυμα θα μπορούν να παίρνουν εύκολα τα φάρμακά τους. Πρόσφατα δόθηκε η δυνατότητα ηλεκτρονικών υποβολών για εκτελέσεις ηλεκτρονικών γνωματεύσεων ειδικής αγωγής από πιστοποιημένους (μη συμβεβλημένους) θεραπευτές, μέσω των ηλεκτρονικών εφαρμογών του Οργανισμού (eΔΑΠΥ Ανοικτής Περίθαλψης) με απώτερο σκοπό την ελαχιστοποίηση των ατομικών αιτημάτων των ασφαλισμένων και της αναμονής τους για εξυπηρέτηση στα σημεία του Οργανισμού. Με αυτόν τον τρόπο οι ασφαλισμένοι δεν υποχρεούνται να καταβάλουν χρήματα στους θεραπευτές και μετά να αποζημιωθούν από τον ΕΟΠΥΥ. Το μέτρο αυτό θα συνεχιστεί και μετά το πέρας των μέτρων του κορωνοϊού.

Ως Πανεπιστημιακός και με βάση το γνωστικό σας αντικείμενο, ποια είναι η άποψή σας για τη συμβολή της τεχνητής νοημοσύνης στην αναζήτηση φαρμακευτικής ή συνδυαστικής θεραπείας για τον κορωνοϊό COVID-19;

Με μεθόδους Τεχνητής Νοημοσύνης και εφαρμόζοντας τεχνολογίες των μεγάλων δεδομένων (Big Data), μπορούμε να αναλύσουμε τα δεδομένα των ασθενών σε συνδυασμό με πληροφορίες που αφορούν την φαρμακευτική θεραπεία και άλλες παρεμβάσεις στοχεύοντας στην αναγνώριση «προτύπων» και στην διατύπωση εκβάσεων σχετικά με την καλύτερη δυνατή θεραπεία για τον κάθε έναν ασθενή, σύμφωνα με τα προσωπικά του χαρακτηριστικά.

Συνεπώς, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να προσφέρει πολλές και σημαντικές λύσεις για παροχή προσωποποιημένων υπηρεσιών υγείας (personalized Health, pHealth). Βέβαια, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση θα απαιτήσει αρκετό χρόνο.

Στο ίδιο μήκος κύματος, αναφορικά με το πεδίο αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και δεδομένης πλέον της υψηλής νοσηρότητας του επιστημονικού προσωπικού στα νοσοκομεία, θεωρείτε ότι τα ρομποτικά συστήματα εφαρμογής τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να λύσουν το σοβαρό αυτό πρόβλημα;

Τα ρομποτικά συστήματα ήδη χρησιμοποιούνται τόσο σε χειρουργικές επεμβάσεις όσο και σε μονάδες εντατικής θεραπείας. Τεχνικές και αλγόριθμοι Τεχνητής Νοημοσύνης βρίσκονται σχεδόν σε κάθε σύγχρονο ιατρικό όργανο και συμβάλουν στην καλύτερη και ποιοτικότερη παροχή υπηρεσιών υγείας.

Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένες διαδικασίες θεραπείας με χρήση αισθητήρων για την καταγραφή της κατάστασης της υγείας των ασθενών και αντλίες αυτόματης έγχυσης φαρμάκων για την φροντίδα και θεραπεία των ασθενών χωρίς την άμεση ή δια ζώσης επίβλεψη των επαγγελματιών υγείας. Τέτοια προγράμματα έχουν εφαρμοστεί στις ΗΠΑ σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας οι οποίες με την χρήση πληροφοριακών συστημάτων και έξυπνων ιατρικών συσκευών δημιουργούν ένα περιβάλλον ηλεκτρονικής ΜΕΘ (e-ICU) στις οποίες το προσωπικό που έρχεται σε φυσική επαφή με τους ασθενείς είναι πολύ λιγότερο σε σχέση με τις παραδοσιακές ΜΕΘ.

Έτσι, σε περιόδους κρίσης ή κατά την εμφάνιση λοιμωδών νοσημάτων περιορίζονται οι φυσικές επαφές και προστατεύονται οι ασθενείς και οι επαγγελματίες υγείας. Επιπρόσθετα, μια νέα εφαρμογή των ρομποτικών συστημάτων μπορεί να είναι η χρήση τους για μεταφορά, π.χ. φαρμάκων, βιολογικών υλικών, εγγράφων, κτλ. εντός του νοσοκομείου.

Τέτοια συστήματα μπορούν να κινούνται αυτόνομα αποφεύγοντας εμπόδια, να εντοπίζουν αυτόματα την θέση τους και να συλλέγουν και παραδίδουν το φορτίο τους. Αποτέλεσμα θα είναι η μειωμένη κίνηση των ανθρώπων στους διαδρόμους, που μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της μετάδοσης του κορωνοϊού στο προσωπικό των νοσοκομείων.

Σχετικά Νέα