4ο Πανελλαδικό Επιχειρηματικό Συνέδριο: Οι εξαγωγές ως «πεδίο δράσης λαμπρό»

Την ανάγκη η πολιτεία να βαδίζει «χέρι με χέρι» με το επιχειρείν και ο καθένας να αναλαμβάνει το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί και να επιτευχθεί η σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή, υπογράμμισαν ομιλητές στη διάρκεια του σημερινού 4ου Πανελλαδικού Επιχειρηματικού Συνεδρίου, με θέμα «Βάλε τον Πήχη Ψηλά». Το συνέδριο διοργανώθηκε από τον οργανισμό Business Mentality, με στόχο να παραμείνει ζωντανό το κίνητρο του επιχειρείν.

Πολλοί ομιλητές παρότρυναν τους νέους στο ακροατήριο να μην φοβούνται να επιχειρούν, γιατί όπως τους τόνισαν «μόνο έτσι θα μπορέσουν να ξεφύγουν», και σημειώνοντάς τους πως το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας είναι πίσω συγκριτικά με των άλλων χωρών, τους υπογράμμισαν ότι ο μόνος τρόπος για να υπερβούν τον πήχη, είναι να μείνουν πιστοί στο στόχο τους και να φροντίζουν στο σύνολο το «πακέτο» που δημιουργούν, είτε προς εξαγωγή είτε προς την εγχώρια αγορά.

Η πρόεδρος του Business Mentality, Αϊντα Νίκα, στο σύντομο χαιρετισμό της είπε μεταξύ άλλων: «Βάλε τον πήχη ψηλά. Σκέψου πώς θα ήθελες να λειτουργήσει ο κόσμος και μετά βρες τι μπορείς εσύ να κάνεις για να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα. Μείνε πιστός στο όραμά σου».

«Στα 32 δισ. ευρώ αναμένονται φέτος οι ελληνικές εξαγωγές»

Τη δημιουργία Γραφείου Εξωστρέφειας, που θα βρίσκεται υπό την εποπτεία του γραφείου του πρωθυπουργού, ζήτησε εκ νέου από το βήμα του συνεδρίου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Δρ Γιώργος Κωνσταντόπουλος, προσθέτοντας ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα επιφέρει θετικές μακροοικονομικές επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, μειώνοντας την ανεργία.

Υπογραμμίζοντας ότι οι «εξαγωγές δεν έχουν ταβάνι», ο κ. Κωνσταντόπουλος επισήμανε ότι οι Έλληνες εξαγωγείς κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης αναγκάστηκαν να «κολυμπήσουμε σε αχαρτογράφητα νερά και μάθαμε με λιγότερα να κάνουμε περισσότερα».

Στο πλαίσιο αυτό, σημείωσε ότι οι ελληνικές εξαγωγές σημειώνουν σημαντική άνοδο τους τελευταίους μήνες και διατύπωσε την εκτίμηση ότι εάν διατηρηθεί ο ρυθμός αύξησης, «αυτές θα ξεπεράσουν τα 32 δισ. ευρώ το 2018, ποσό το οποίο θα αποτελεί ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα». Διευκρίνισε ότι το διάστημα Ιανουάριος – Ιούλιος 2018 οι ελληνικές εξαγωγές ανήλθαν σε 19,4 δισ. ευρώ, από 16,6 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2017, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,8 δισ. ευρώ, ήτοι 16,9%. Υπενθυμίζεται ότι το 2017 οι ελληνικές εξαγωγές κινήθηκαν επίσης σε θετικό πεδίο και ανήλθαν σε 28,8 δισ. ευρώ, από 25,5 δισ. ευρώ το 2016 (+13,2%).

Ομως, παρά τα προαναφερόμενους δείκτες, ο κ. Κωνσταντόπουλος επισήμανε ότι το ποσοστό των εξαγωγών αγαθών ως προς το ΑΕΠ της Ελλάδας ανέρχεται μόλις στο 16,2%, τη στιγμή που ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 34%, ενώ χώρες όπως η Πορτογαλία και η Ιρλανδία παρουσιάζουν ακόμη υψηλότερη εξαγωγική επίδοση (28,5% και 41,3% αντίστοιχα). «Επιπρόσθετα, η χαμηλή μας επίδοση αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι εξαγωγές της Ελλάδας αποτελούν μόλις το 0,6% των ευρωπαϊκών εξαγωγών», υπογράμμισε.

Ανοδική καταγράφηκε το 2017 και η πορεία των εισαγωγών στην Ελλάδα, οι οποίες ανήλθαν σε 50,3 δισ. ευρώ, έναντι των 44,2 δισ. ευρώ το 2016. Η αύξηση αυτή κατά 6,1 δισ. ευρώ, δηλαδή 13,8%, είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του εμπορικού μας ελλείμματος, το οποίο αυξήθηκε κατά 2,7 δισ. ευρώ. «Επομένως, ένα πρόβλημα που χρήζει άμεσης επίλυσης είναι η εξισορρόπηση του εμπορικού μας ισοζυγίου και η αντικατάσταση των εισαγόμενων προϊόντων με αγαθά που παράγονται στην εγχώρια αγορά», υπογράμμισε.

Σημαντικό πρόβλημα για τους Έλληνες εξαγωγείς χαρακτήρισε ο κ. Κωνσταντόπουλος το υφιστάμενο φορολογικό πλαίσιο, λέγοντας πως η υψηλή φορολογία καθιστά τις ελληνικές επιχειρήσεις μη ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο, ενώ διακυβεύεται και η βιωσιμότητά τους με την πολιτική αυτή. Παράλληλα, το πρόβλημα επεκτείνεται και στη φορολόγηση της εργασίας, σημείωσε, «καθώς σε συνδυασμό με τις υψηλές ασφαλιστικές εισφορές, τα ιδιαίτερα καταρτισμένα στελέχη μας φεύγουν στο εξωτερικό και μάλιστα σε ανταγωνιστές των ελληνικών επιχειρήσεων, επιτείνοντας το φαινόμενο του brain drain». Ενδεικτικά ανέφερε ότι «ένα υψηλόβαθμο στέλεχος στην Ελλάδα πληρώνει το 70-80% του εισοδήματός του στο κράτος χωρίς μάλιστα ανταποδοτικότητα, ενώ στο εξωτερικό το αντίστοιχο ποσοστό ανέρχεται σε 30%».

Ο ίδιος αναφέρθηκε στο πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας στην Ελλάδα και σημείωσε ότι η καθήλωση των δημόσιων επενδύσεων και του διαθέσιμου εισοδήματος-κατανάλωσης, αλλά και η ασθενική αύξηση των επενδύσεων αναγορεύει τις εξαγωγές ως την ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης. «Στην κρίσιμη χρονική περίοδο στην οποία βρισκόμαστε, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης των εξαγωγών αποτελεί αδήριτη ανάγκη» προέταξε.

Κατά την ομιλία του ο κ. Κωνσταντόπουλος, αφού τόνισε ότι ο ΣΕΒΕ αφορά σε 450 εξαγωγικές επιχειρήσεις που αντιπροσωπεύουν 9 δισ. ευρώ, ήτοι ποσοστό άνω του 40% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, επισήμανε απευθυνόμενος προς τους νέους, ότι το νούμερο ένα για επιτυχία στην εξαγωγική προσπάθεια είναι η «καλή προσαρμοστική ικανότητα» και τόνισε ότι «για να ανεβάσουμε τον πήχη ψηλά, πρέπει σύνθημά μας να παραμένει το παράγω και εξάγω».

Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην ανάγκη η πολιτεία να ενδυναμώσει το «brand name» που λέγεται Ελλάδα και υπογραμμίζοντας ότι στο κομμάτι των εξαγωγών υπάρχει στη χώρα μας «πεδίο δράσης λαμπρό», σημείωσε ότι χωρίς ένωση δυνάμεων, συνέργιες και συνεργασίες δεν θα κερδηθεί το στοίχημα. «Το μεγάλο μας μειονέκτημα δεν είναι ότι δεν έχουμε καλά και ποιοτικά προϊόντα, αλλά το γεγονός ότι δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε στις μεγάλες ποσότητες που ζητά η παγκόσμια αγορά», σημείωσε χαρακτηριστικά και παρότρυνε για συνεργασίες, συμπράξεις, συνέργειες και συνένωση δυνάμεων. Παράλληλα, χαρακτήρισε πρόβλημα τη μη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή.

«Ο πήχης δεν έχει ανέβει ακόμη»

Τη θέση του ότι ο πήχης δεν έχει ακόμη ανέβει, εξέφρασε κατά την ομιλία του ο διευθυντής Πληροφόρησης και Υποστήριξης Επιχειρήσεων Enterprise Greece, Γιώργος Παπαστεργιόπουλος, τονίζοντας ότι «ο βαθμός εξωστρέφειας στη χώρα μας, υπολείπεται σημαντικά έναντι του μέσου όρου άλλων χωρών-μελών της ΕΕ. Το 2017 στην Ελλάδα κινούταν από 31% έως και 33%, ενώ ο μέσος όρος χωρών-μελών της ΕΕ διαμορφωνόταν σε 44% με 46%”. Επισήμανε δε ότι στον τομέα των προϊόντων η Ελλάδα έχει πολύ δρόμο να διανύσει προκειμένου να πλησιάσει το μέσο όρο άλλων χωρών στην ΕΕ.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα κατά τον ίδιο είναι το γεγονός ότι στη χώρα μας το 95% των επιχειρήσεων που λειτουργούν είναι μικρές και πολύ μικρές, που ελλείψει νοοτροπίας συνεργασίας και σύμπραξης, επιχειρούν μόνες τους έκαστη να διαχειριστούν τις ποσότητες που θέλει η παγκόσμια αγορά και αποτυγχάνουν, μιας και αυτό δεν γίνεται. «Πρέπει να καταστεί σαφές σε όλους, η συνεργασία είναι μονόδρομος» διαμήνυσε. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στις ελλείψεις σε θέματα μάρκετινγκ, στις «χρονοβόρες και κοστοβόρες», όπως είπε διαδικασίες, για να επιτευχθούν εξαγωγές, αλλά και στις λάθος εκτιμήσεις που γίνονται ως προς τη στελέχωση νευραλγικών τμημάτων μιας επιχείρησης.

Ο ίδιος αναφέρθηκε στην «ευθύνη», όπως είπε χαρακτηριστικά, του κράτους να χτίσει το brand name Ελλάδα και τονίζοντας ότι το 65% των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αφορά σε εισαγόμενα, σημείωσε «πρέπει να ανακτηθεί η ντόπια αγορά».

Μεταξύ άλλων, απευθυνόμενος στους νέους στο ακροατήριο, τόνισε ότι «στα πρώτα βήματά τους πολλοί εξαγωγείς κάνουν άναρχα κινήσεις, που κοστίζουν σε λεφτά και ψυχολογία» και στο πλαίσιο αυτό, τους προέτρεψε να απευθύνονται σε ειδικούς.

Καινοτομία &τεχνολογία, κρίσιμα ζητούμενα για την αύξηση της εξωστρέφειας

Η ανάδειξη του ελληνικού σήματος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι προτεραιότητα, τόνισε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Αναστάσιος Καπνοπώλης. Στη διάρκεια της ομιλίας του στο 4ο Πανελλαδικό Επιχειρηματικό Συνέδριο, αναφέρθηκε στα πολλαπλά οφέλη της ενίσχυσης της εξωστρέφειας, αλλά και σε αυτά που θα πρέπει να προωθηθούν, ώστε να «ανέβει ψηλά ο πήχης» για το ελληνικό επιχειρείν και την εθνική οικονομία στην επόμενη ημέρα.

Υπογραμμίζοντας ότι οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα και ειδικότερα οι μικρομεσαίες δίνουν έναν «άνισο αγώνα επιβίωσης», ο κ. Καπνοπώλης τόνισε ότι τα οφέλη από την εξωστρέφεια δεν περιορίζονται μόνο στις επιχειρήσεις και στους οικονομικούς δείκτες. Οπως διευκρίνισε, συνάδουν σε «μείωση της ανεργίας, αύξηση της εγχώριας παραγωγής αγαθών και υπηρεσιών και ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, μέσω της ανταποδοτικότητάς τους, ωφελώντας και μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας». Επιπλέον, σύμφωνα με τον ίδιο, «θα υπάρξουν οφέλη ακόμη και σε ψυχολογικό επίπεδο, καθώς η έξοδος της Ελλάδας από τη δίνη της κρίσης και η εδραίωσή της ως αξιόπιστου εμπορικού εταίρου θα αναπτερώσουν σε μεγάλο βαθμό το ηθικό των Ελλήνων και θα ενθαρρύνουν τη δραστηριοποίησή τους σε παραγωγικούς τομείς της οικονομίας και του επιχειρείν».

Αναγνωρίζοντας ότι η οργανωμένη στρατηγική επιχειρηματικής εξωστρέφειας δεν αποτελεί εύκολη υπόθεση, ο ίδιος ανέφερε ότι «απαιτείται μια μεταβολή του παραγωγικού ιστού της χώρας και μια διεύρυνση των υπαρχόντων δραστηριοτήτων για την καλύτερη εναρμόνιση του με την παγκόσμια ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών».

Λέγοντας πως σήμερα η συμμετοχή των εξαγωγικών αγαθών της χώρας βρίσκεται περίπου στο 15% και συνολικά οι εξωστρεφείς κλάδοι της οικονομίας, μαζί με τουρισμό, μεταφορές και ναυτιλία, αντιστοιχούν στο 33% του ΑΕΠ, ο κ. Καπνοπώλης τόνισε: «σε χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Ιρλανδία, το αντίστοιχο ποσοστό υπερβαίνει το 70% του ΑΕΠ».

Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε ότι «απαιτούνται περισσότερες επενδύσεις, προκειμένου να υπάρξει ανάπτυξη. Σύμφωνα με στοιχεία μελέτης της Pricewaterhouse Coopers, για να έχουμε μια μεσοσταθμική ανάπτυξη της τάξης του 3% και 4% ετησίως ως το 2022, θα απαιτηθούν συνολικά επενδύσεις άνω των 200 δισεκατομμυρίων ευρώ συνολικά – δηλαδή περίπου 42 δισ. ετησίως».

Πάντως, κατά τον πρόεδρο του ΒΕΘ, για να επιτευχθεί ο στόχος της εξωστρέφειας, «απαιτείται σκληρή και επίπονη δουλειά, δημιουργία καινοτόμων προϊόντων από την πλευρά των επιχειρηματιών και συναίνεση και υπευθυνότητα από την πολιτεία και τους παραγωγικούς φορείς. Επιπλέον, η Ελλάδα χρειάζεται να παράγει περισσότερα προϊόντα, τα οποία θα εξάγονται και θα καταναλώνονται όχι μόνο εντός, αλλά και εκτός των συνόρων της».

Για την εξωστρέφεια, όπως είπε, κρίσιμος είναι «και ο συνδυασμός της με την καινοτομία και την τεχνολογία. Ο συγκερασμός τους μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Θα πρέπει να δοθεί βαρύτητα στις επενδύσεις στην καινοτομία και στην τεχνολογία, αλλά και στην παροχή κινήτρων για την ίδρυση εταιρειών υψηλής τεχνολογίας που θα συνεισφέρουν στην ενίσχυση της εξωστρέφειας».

Απαραίτητες προϋποθέσεις για την αποτελεσματική διάχυση των θετικών συνεπειών της καινοτομίας στην οικονομία, όπως επισήμανε, είναι: η ύπαρξη σύγχρονου και απλού θεσμικού πλαισίου λειτουργίας κέντρων καινοτομίας, επιχειρηματικών συστοιχιών (clusters) και δυνατοτήτων δημιουργίας δικτύων συνεργασίας μεταξύ κέντρων καινοτομίας, ινστιτούτων, πανεπιστημίων και μεμονωμένων επιχειρήσεων.

Στην Ελλάδα, όπως σημείωσε, «το πλαίσιο λειτουργίας και ανάπτυξης της καινοτομίας έχει πολλές αδυναμίες και χρήζει πάρα πολλών βελτιώσεων» και στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε ότι απαιτούνται: βελτίωση του θεσμικού πλαισίου, επένδυση στην εκπαίδευση, σύνδεση της έρευνας με την εκπαίδευση, σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την επιχειρηματική καινοτομία, υποστήριξη σύστασης επιχειρηματικών και δικτύων καινοτομίας, αύξηση των δαπανών του κράτους και των εταιρειών σε έρευνα και τεχνολογία και στροφή της ελληνικής οικονομίας σε πιο καινοτόμους κλάδους έντασης τεχνολογίας και καινοτομίας.

Παράλληλα, ο ίδιος τόνισε ότι απαιτούνται μέτρα ανάπτυξης ταυτόχρονα με τα άλλα δημοσιονομικής προσαρμογής όπως: ειδικά επενδυτικά προγράμματα για συγκεκριμένους κλάδους έντασης τεχνολογίας και παροχή κινήτρων για δημιουργία επιχειρηματικών κέντρων καινοτομίας, αύξηση της απορροφητικότητας των κοινοτικών κονδυλίων που προορίζονται για καινοτομία, τεχνολογία και έρευνα, προσέλκυση στρατηγικών και μικρότερων ξένων επενδύσεων έντασης τεχνολογίας, βελτίωση και απλοποίηση του πλαισίου σύστασης εταιρειών τεχνολογίας και διευκόλυνση χρηματοδότησης καινοτόμων επενδυτικών σχεδίων.

Μεταξύ άλλων, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Bigdrop.gr & Oronon Apps, Χριστόφορς Αϊβαζίδης, τόνισε ότι μετά τις ΗΠΑ η Ελλάδα διαθέτει το καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον και απευθυνόμενος στους νέους start-uppers είπε: «βγείτε και κάντε. Το χειρότερο που μπορεί να σας συμβεί είναι να σας προσλάβει κάποια άλλη επιχείρηση».

Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών και Μουσείου Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ, Αθανάσιος Κοντονικολάου, διερωτώμενος φωναχτά γιατί η έρευνα δεν συνδέθηκε με την πράξη, είπε ότι αυτό το ερώτημα πρέπει να απαντηθεί και τόνισε: «πιστεύω ότι το θέμα είναι θεσμικό».

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα