Σημαντική υποχώρηση κατέγραψαν τα καθαρά κέρδη του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών το προηγούμενο έτος, καθώς μειώθηκε τόσο η αξία όσο και ο όγκος των πωλήσεών του, όπως προκύπτει από μελέτη του ΙΟΒΕ.
Ειδικότερα, η αξία πωλήσεων των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών υποχώρησε σημαντικά το 2023 και διαμορφώθηκε σε €14,8 δισ. έναντι €17,7 δισ. το 2022, καταγράφοντας μείωση κατά 16,5%.
Παράλληλα, ο όγκος των πωλήσεων περιορίστηκε το 2023 κατά 4,8% (σε 13.186 χιλ. μετρικούς τόνους από 13.856 χιλ. μετρικούς τόνους το 2022).
Επομένως, η μείωση της αξίας πωλήσεων το 2023 οφείλεται στην υποχώρηση τόσο της μέσης τιμής πώλησης, όσο και του όγκου πωλήσεων των προϊόντων του κλάδου. Το συνολικό κόστος πωληθέντων, μειώθηκε κατά 16,7% και διαμορφώθηκε το 2023 σε €14,3 δισ. από €17,2 δισ. το 2022. Το 73,1% του κόστους πωληθέντων αφορά στο κόστος εισαγωγής CIF, το οποίο –με δεδομένο ότι εξαρτάται από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές των προϊόντων πετρελαίου– αποτέλεσε τον κυριότερο παράγοντα μεταβολής του κόστους πωληθέντων το 2023.
Οι δασμοί και φόροι με ποσοστό 26,1% αποτελούν τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα διαμόρφωσης του κόστους πωληθέντων, ενώ οριακή είναι η επίδραση των άμεσων εξόδων αγορών, που συμμετέχουν στο κόστος πωληθέντων με ποσοστό 0,9%.
Η μικτή κερδοφορία του κλάδου μειώθηκε το 2023 στα €483,1 εκατ. από €527,6 εκατ. την προηγούμενη χρονιά (-8,4%). Οι δαπάνες των επιχειρήσεων του κλάδου –που σε πολύ μεγάλο βαθμό (71,3%) σχετίζονται με τα λοιπά λειτουργικά έξοδα και τις αμοιβές προσωπικού– διαμορφώθηκαν το 2023 σε €496,3 εκατ. σημειώνοντας οριακή αύξηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (+0,2).
Τα καθαρά κέρδη του κλάδου (μετά από φόρους) διατηρήθηκαν σε θετικό επίπεδο, αλλά υποχώρησαν αισθητά στα €23,9 εκατ. το 2023 από €65,1 εκατ. το 2022. Το αποτέλεσμα αυτό επηρεάστηκε από την υποχώρηση των μικτών κερδών και τη διατήρηση των συνολικών δαπανών στο επίπεδο του προηγούμενου έτους.
Περιουσιακή διάρθρωση
Τα μεγέθη που προσδιορίζουν την περιουσιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών παρουσίασαν το 2023 κυρίως πτωτική τάση. Αναλυτικότερα, πέρα από τα πάγια που ενισχύθηκαν ήπια κατά 3,0% (από €1.351 εκατ. το 2022 σε €1.390 εκατ. το 2023), το κυκλοφορούν ενεργητικό υποχώρησε κατά 19,8%. Επιπλέον, το βραχυπρόθεσμο παθητικό μειώθηκε κατά 22,9%, από €1.076 εκατ. σε €829 εκατ. Το κεφάλαιο κίνησης (διαφορά μεταξύ του κυκλοφορούντος ενεργητικού και του βραχυπρόθεσμου παθητικού) διαμορφώθηκε σε €496,9 εκατ. το 2023 από €577,7 εκατ. το 2022.
Το σύνολο του απασχολούμενου κεφαλαίου μειώθηκε το 2023 κατά 2,1%, καθώς η μεταβολή των στοιχείων του ενεργητικού ήταν μεγαλύτερη από τη μείωση που σημείωσε το βραχυπρόθεσμο παθητικό. Επιπρόσθετα, η καθαρή θέση των επιχειρήσεων του κλάδου μειώθηκε κατά 1,7% το 2023, στα €722,9 εκατ. από €735,1 εκατ. το 2022.
Τέλος, οι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις, ενισχύθηκαν κατά 13,3% το 2023 (σε €827,3 εκατ. από €730,4 εκατ. το 2022), ενώ η εξάρτηση των εταιρειών του κλάδου από βραχυπρόθεσμα ξένα κεφάλαια υποχώρησε σημαντικά, όπως προκύπτει από την αισθητή μείωση κατά 27,7% του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού το 2023 (€308,9 εκατ.) σε σχέση με το 2022 (€427,2 εκατ.).
Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι φόροι και οι έκτακτες εισφορές αυξήθηκαν το 2023 κατά 5,9% και διαμορφώθηκαν σε €9 εκατ. έναντι €8,5 εκατ. το 2022. Τα ανόργανα έσοδα περιορίστηκαν σημαντικά από €407 χιλ. το 2022 σε €827 χιλ. έξοδα το 2023. Τέλος, οι φόροι εισοδήματος χρήσεως διαμορφώθηκαν το 2023 σε €9,6 εκατ. από €17,1 εκατ. το 2022.
Οι λοιπές επενδύσεις του κλάδου ενισχύθηκαν ελαφρώς το 2023 σε €79,6 εκατ. από €75,9 εκατ. το 2022. Παράλληλα, οι επενδύσεις που αφορούν την ασφάλεια και το περιβάλλον ενισχύθηκαν σημαντικά στα €12.088 χιλ. το 2023 από €6.950 χιλ. το 2022. Ως αποτέλεσμα της ενίσχυσης των λοιπών επενδύσεων, οι οποίες αποτελούν το κύριο μέρος των συνολικών επενδύσεων των εταιριών του κλάδου (86,8%), αλλά και της σημαντικής αύξησης των επενδύσεων για την ασφάλεια και το περιβάλλον, οι συνολικές επενδύσεις ενισχύθηκαν το 2023 κατά 10,6% και ανήλθαν σε €91,7 εκατ. από €82,9 εκατ. το προηγούμενο έτος.
Ο αριθμός των πρατηρίων υποχώρησε οριακά το 2023 κατά 1,1% και διαμορφώθηκε σε 4.898 από 4.952 το προηγούμενο έτος.
Αντιθέτως, ενισχύθηκαν οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο (σε χιλ. μετρικούς τόνους) κατά 5,6%. Η χωρητικότητα των ιδιόκτητων αποθηκευτικών χώρων των εταιριών του κλάδου ενισχύθηκε σημαντικά, ενώ παράλληλα αυξήθηκε η χωρητικότητα των ενοικιαζόμενων αποθηκευτικών χώρων κατά 17,3%. Αντίστοιχα, ενισχύθηκαν ελαφρά οι αποθηκευτικοί χώροι πρατηρίων κατά 10,2%. Αισθητή αύξηση καταγράφεται στον αριθμό των απασχολούμενων αυτοκινήτων (ιδιόκτητων και τρίτων), από 1.391 το 2022 σε 1.599 το 2023 (+15%).
Τέλος, στις εξεταζόμενες εταιρείες του κλάδου απασχολήθηκαν 1.720 άτομα το 2023, αριθμός μειωμένος κατά 1,4% έναντι του προηγούμενου έτους.
Σχετικά Νέα
-
Αγγιξε για πρώτη φορά τα 80.000 δολάρια το Bitcoin
Το Bitcoin ξεπέρασε τα 80.000 δολάρια για πρώτη φορά, με φόρα από τον εκλογή του.
-
Νέους προορισμούς στο δίκτυο εξωτερικού και νέα αεροσκάφη στον στόλο της προσθέτει η SKY express
Την προσθήκη νέων προορισμών στο δίκτυο δρομολογίων εξωτερικού, την αγορά ακόμη δύο αεροσκαφών και.
-
Ράλι για το Bitcoin: Ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 80.000 δολάρια λόγω της εκλογής του Τραμπ
Το Bitcoin ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 80.000 δολάρια, συνεχίζοντας το ράλι που προκάλεσε.
-
Χ. Δαμάσκος (πρόεδρος ΣΤΑΣΥ): Ρεκόρ εξαετίας στις εισπράξεις τον Οκτώβριο – Εντατικοποίηση ελέγχων
Εντός του 2025 θα αρχίσουν οι παραδόσεις των συρμών της γραμμής 1 του Μετρό.