Η δημοσιονομική προσαρμογή και ο «κόφτης» στις δαπάνες

Ενώ προλειαίνεται το έδαφος για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, με διεθνείς φορείς, θεσμούς και οίκους να δίνουν το σήμα, η επόμενη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 25ης Ιουνίου, θα έρθει αντιμέτωπη με το… πιεστικό δημοσιονομικό πλαίσιο που θέτει η Κομισιόν. Περιορισμό των δαπανών, κατάργηση των μέτρων στήριξης που αφορούν την ενέργεια και εν γένει συνετή οικονομική διαχείριση προτάσσει οι Βρυξέλλες προς την Ελλάδα αλλά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Γράφει ο Νώντας Βλάχος 

Η επόμενη κυβέρνηση θα είναι αναγκασμένη να ακολουθήσει το νέο πλαίσιο-μηχανισμό δημοσιονομικής προσαρμογής που προτείνει η Κομισιόν και θα τεθεί σε εφαρμογή το 2024, χρονιά κατά την οποία θα πάψει να υφίσταται η ρήτρα διαφυγής. Τους επόμενους μήνες, ωστόσο και έως το τέλος της τρέχουσας χρονιάς, η κυβέρνηση οφείλει να συμμορφωθεί με τις αυστηρές συστάσεις της Κομισιόν, που αποτυπώνονται την 2η έκθεση Μεταμνημονιακής Εποπτείας και να καταργήσει τα μέτρα στήριξης για την ενέργεια.

Υποχρεούται, μάλιστα, εφόσον η ενεργειακή κρίση επανέλθει δριμύτερη, να μην λάβει ξανά οριζόντια αλλά στοχευμένα μέτρα στήριξης, προκειμένου να διαφυλαχθεί η δημοσιονομική πορεία της χώρας.

Εις το όνομα της δημοσιονομικής προσαρμογής θα χαραχθεί η επόμενη ημέρα, εξ’ ου και η «απαίτηση» των Βρυξελλών προς την Ελλάδα να περιορίσει τις πρωτογενείς δαπάνες το 2024, στο ταβάνι του 2,6%. Η εστίαση της Κομισιόν σ’ αυτό τον τομέα, όπως αποτυπώνεται στην πρόσφατη έκθεσή της, δεν είναι τυχαία, καθώς στην Ελλάδα καταγράφηκε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και κατόπιν με την ενεργειακή κρίση, μια από τις μεγαλύτερες αυξήσεις δαπανών ως ποσοστό του ΑΕΠ στην Ευρώπη.

Η κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου, θα κληθεί να δώσει άμεση λύση στη νέα μεγάλη συσσώρευση απλήρωτων υποχρεώσεων από το Δημόσιο. Είναι ένα μείζον ζήτημα που απασχολεί δεόντως τις Βρυξέλλες και αποτυπώθηκε με όχι κολακευτικό τρόπο για την Ελλάδα στην 2η έκθεση Μεταμνημονιακής Εποπτείας. Η Κομισιόν έβγαλε «κίτρινη κάρτα» για τις νέες ρυθμίσεις χρεών προς την εφορία, υποστηρίζοντας ότι «μπορεί να υπονομεύσει την αξιοπιστία του βασικού συστήματος και είναι επιζήμιο για την πειθαρχία στις πληρωμές».

Η ευρωπαϊκή διαβούλευση για νέους δημοσιονομικούς κανόνες

Σε κάθε περίπτωση και παρά το γεγονός ότι η δημοσιονομική πορεία της Ελλάδας είναι αξιοθαύμαστη, κάτι που πιστοποιείται και από την έκθεση της Κομισιόν αλλά και την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο τετράμηνο, η κυβέρνηση θα κληθεί να επιστρέψει στην πιο «ωμή» πραγματικότητα της οικονομικής διαχείρισης υπό την εποπτεία των ευρωπαϊκών Θεσμών. Οι πιέσεις για δημοσιονομική προσαρμογή, που σημειώνεται ξανά πως δεν αφορούν μόνο την Ελλάδα, θα βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη το επόμενο διάστημα, ενόσω, βεβαίως, εξελίσσεται εντός της ΕΕ η συζήτηση για τις μεταρρυθμίσεις του Συμφώνου Σταθερότητας.

Η Αθήνα συντάσσεται με το μπλοκ εκείνο, στο οποίο συμμετέχουν κυρίως χώρες του Νότου, που επιθυμεί πιο χαλαρούς δημοσιονομικούς και ελεγκτικούς κανόνες και την «εγκατάλειψη» ν ενιαίων και άκαμπτων στόχων για χρέος και έλλειμμα. Η Κομισιόν, επίσης, επιδιώκει την υιοθέτηση ενός πιο ευέλικτου δημοσιονομικού μοντέλου, όμως ο παράγων Γερμανία και οι «δορυφόροι» της έχουν διαφορετική γνώμη…

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα