Χ. Καφαντάρη: Ευθύ χτύπημα στο περιβάλλον το οικολογικό πραξικόπημα (βίντεο)

« Δεν αντιδρά μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, αντιδρούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, επιστημονικοί φορείς, τμήματα Πανεπιστημίων και εργαζόμενοι σε φορείς διαχείρισης. Πολλοί, μάλιστα, δεν κλήθηκαν στην διαδικασία συζήτησης του νομοσχεδίου όπως προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής»

Διαβάστε τα βασικά σημεία της συνέντευξης της αν. τομεάρχη Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ, Χαράς Καφαντάρη, στο Ράδιο Ένα 102,5 του Βόλου, με κύριο θέμα το αντιπεριβαλλοντικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ:

«Κατ’ επίφασην εκσυγχρονισμός το ν/σ του ΥΠΕΝ. Ουσιαστικά είναι απορύθμιση κανόνων και όρων και μας πάει αρκετά πίσω, τόνισε η Χαρά Καφαντάρη. Χαρακτηρίζεται οικολογικό πραξικόπημα με την έννοια ότι αλλάζει πάρα πολλά πράγματα, παραβιάζει το Σύνταγμα, Ευρωπαϊκούς κανόνες και Ευρωπαϊκές Οδηγίες που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον. Αλλά, στην εποχή της κλιματικής κρίσης, η παγκόσμια κοινότητα κινητοποιείται σε σχέση με την αποτροπή του φαινομένου, και πρέπει να εφαρμόζονται συγκεκριμένες πολιτικές. Η κυβέρνηση με αυτά τα οποία νομοθετεί μας πάει πάρα πολύ πίσω και δίνει ένα ευθύ χτύπημα στο περιβάλλον.

Το ερώτημα είναι: Γιατί εν μέσω πανδημίας πρέπει να περάσει το νομοσχέδιο; Γιατί αυτή η βιασύνη; Το νομοσχέδιο έχει 130 άρθρα εκ των οποίων τα 66 τέθηκαν σε μικρή δημόσια διαβούλευση. Από κει καταλαβαίνουμε το πόσο δημοκρατικά έγινε η διαβούλευση. Δεν αντιδρά μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ, αντιδρούν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, επιστημονικοί φορείς, τμήματα Πανεπιστημίων και εργαζόμενοι σε φορείς διαχείρισης. Πολλοί, μάλιστα, δεν κλήθηκαν στην διαδικασία συζήτησης του νομοσχεδίου όπως προβλέπεται από τον κανονισμό της Βουλής.

Με την κατάργηση των ΦΔΠΠ και την υπαγωγής τους σε μια κεντρική υπηρεσία, τον ΟΦΥΠΕΚΑ, ουσιαστικά καταργείται η δυνατότητα που υπήρχε για γνωμοδοτήσεις για μεγάλα έργα. Θα υπάρχει μια υπουργοκεντρική δομή, οι εργαζόμενοι με αμφίβολο εργασιακό καθεστώς θα μεταφερθούν. Δημιουργούνται 24 μονάδες φορέων διαχείρισης, αλλά κεντρικά, οπότε η εμπλοκή με την τοπική κοινωνία δεν θα υπάρχει.

Πολύ σημαντικές είναι οι προτάσεις του Συνήγορου του Πολίτη, ο οποίος κλήθηκε την τελευταία στιγμή στην Επιτροπή και αναδεικνύει σειρά θεμάτων. Δεν είναι όμως μόνο αυτά. Είναι ακόμη οι δασικοί χάρτες, η ζωνοποίηση των προστατευόμενων περιοχών, η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, των δικτύων μεταφοράς υψηλής τάσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η Κυβέρνηση παραβιάζει πολλά πράγματα, εισαγάγει νόμους που έχουν διατάξεις αντισυνταγματικές, αλλά το κύριο είναι ότι βλέπει το περιβάλλον σαν εμπόδιο στην ανάπτυξη. Αντίθετα, το περιβάλλον είναι ένας αναπτυξιακός πόρος και η ανάπτυξη δεν μπορεί να μην έχει χαρακτηριστικά βιωσιμότητας, με βάση τους 17 στόχους του ΟΗΕ που σε παγκόσμιο επίπεδο αυτή την στιγμή προσπαθούν να υλοποιηθούν.

Σχετικά με τους δασικούς χάρτες, που η ανάρτησή τους έφτασε στο 50%, αναιρείται όλη η δουλειά που έγινε με χρήματα της ΕΕ τα τελευταία 5 χρόνια. Στις ζώνες προστασίας της φύσης εισάγονται όροι πολεοδόμησης που είναι χαρακτηριστικό για τον αστικό χώρο και δεν αφορά ζώνες προστασίας της φύσης. Υπάρχουν πολλά ζητήματα σχετικά με οδηγίες για τις περιοχές NATURA. Στο όνομα της επιτάχυνσης των διαδικασιών και δήθεν για την πάταξη της γραφειοκρατίας καταργούνται κανόνες για να εξυπηρετηθούν ακόμη και οικονομικά συμφέροντα. Σε ότι αφορά την διαχείριση απορριμμάτων, αναιρείται ο εθνικός σχεδιασμός με αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου. Δεν έχουν λόγο οι τοπικές κοινωνίες και οι Δήμοι. Ό,τι, δηλαδή, έχει συμμετοχική διαδικασία και τοπική διαβούλευση η Κυβέρνηση το εχθρεύεται γι’ αυτό και λέμε ότι είναι αντιδημοκρατική η διαδικασία εισαγωγής του νομοσχεδίου.

Μέσα από την κρίση του κορωνοϊού αναδείχθηκε και ένα άλλο σοβαρό ζήτημα, αυτό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης που δείχνει την ανάγκη αλλαγής μοντέλου σε μια σειρά τομείς όπως στις συγκοινωνίες. Και η Μαγνήσια αντιμετωπίζει το σοβαρό ζήτημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες που πιθανόν υπάρχουν στην Περιφερειακή αρχή όσον αφορά ζητήματα σταθμών μέτρησης ανακοίνωσης αποτελεσμάτων.

Όταν λέμε Περιβάλλον και Δημόσια Υγεία δεν είναι μόνο τα νοσοκομεία που πρέπει να είναι εξοπλισμένα, να έχουν προσωπικό κλπ., δημόσια υγεία είναι και ο αέρας που αναπνέουμε, το νερό που πίνουμε είναι πάρα πολλά πράγματα, τα όποια πρέπει να τα εξετάσουμε ως κοινωνία, ως Πολιτεία και να πάρουμε τα αντίστοιχα μέτρα.

Η πανδημία δημιουργεί προϋποθέσεις να εξεταστεί συνολικά το μοντέλο ανάπτυξης και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και την ανάγκη για ανάπτυξη με κριτήρια βιωσιμότητας και με βάση τους 17 στόχους του ΟΗΕ.

Σχετικά με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από την τσιμεντοβιομηχανία, κομβικό σημείο είναι το θέμα των ελεγκτικών μηχανισμών σε όλα τα στάδια των διαδικασιών. Πάντα στην διαδικασία των απορριμμάτων εμείς επιμένουμε να ακολουθείται ότι ορίζει η κοινοτική οδηγία περιορισμός των απορριμμάτων, διαλογή στην πηγή, ανακύκλωση κλπ. Πάντα θα υπάρχει κάποιο υπόλειμμα. Το θέμα είναι αυτό το υπόλειμμα να είναι ελάχιστο και να κριθεί σωστά το πώς θα αξιοποιηθεί, είτε με διαδικασία ταφής, είτε ενεργειακής αξιοποίησης. Η Κυβέρνηση φαίνεται να κινείται προς την καύση των απορριμμάτων και μάλιστα ανεξέλεγκτα, χωρίς δηλαδή να ολοκληρώνονται όλα τα στάδια που πρέπει να προηγούνται. Φοβόμαστε ότι επανέρχονται σενάρια περί καύσης σύμμικτων απορριμμάτων, κάτι που η ΕΕ φυσικά απορρίπτει.

Ο ρόλος των τοπικών κοινωνιών είναι σημαντικός, η κοινωνία πρέπει να παρεμβαίνει, να δραστηριοποιείται και να αναδεικνύει ζητήματα γιατί μόνο με αυτό τον τρόπο θα έχουμε μια διακυβέρνηση που αντιστοιχεί στις ανάγκες του κόσμου.

Το θέμα του ΧΥΤΑ Φυλής έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και δυστυχώς ο κ. Πατούλης επεκτείνει εγκαταστάσεις. Η ανακύκλωση δεν έχει προχωρήσει στο βαθμό που απαιτείται και με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ενώ δεν υλοποιείται ο υπάρχων περιφερειακός σχεδιασμός. Υπάρχει μεγάλη αντίδραση από τον κόσμο στην Αττική. Ο ρόλος της τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι αναντικατάστατος, με το να υπάρξουν τοπικά σχέδια διαχείρισης, κάτι που έχει γίνει σε ελάχιστους Δήμους στην Αττική».

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα