Site icon The Indicator

ΥΠΟΙΚ: 40 δισ ευρώ το κόστος των μέτρων Κασσελάκη στην τετραετία

Σε 40 δισ. ευρώ σε βάθος τετραετίας υπολογίζει το υπουργείο Οικονομικών το κόστος των οικονομικών μέτρων που ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης.

Όπως σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους οι υφυπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ.κ. Χάρης Θεοχάρης και Θάνος Πετραλιάς πρόκειται για: “μέτρα με τεράστιο δημοσιονομικό κόστος, χωρίς στοιχειώδη κοστολόγηση, χωρίς σχεδιασμό, χωρίς καν έλεγχο εάν εναρμονίζονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Συγκεκριμένα προκύπτει:

-16 δισ. ευρώ πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος των βασικών μέτρων κατά το πρώτο έτος εφαρμογής,

-8 δισ. ευρώ ετήσιο κόστος για τα επόμενα έτη,

-40 δισ. ευρώ συνολικό πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος στα τέσσερα έτη εφαρμογής, χωρίς καμία ρεαλιστική πηγή εσόδων, αγνοώντας τη δημοσιονομική ισορροπία της χώρας”.

Σημειώνουν χαρακτηριστικά:

Υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα μοιράζει ο κ. Κασσελάκης. Ακριβώς όπως έκανε ο κ. Τσίπρας λίγους μήνες πριν.

Αντιθέτως, η Κυβέρνησή μας συνεχίζει να εφαρμόζει απαρέγκλιτα το πρόγραμμά της. Ήδη πάνω από το 50% του προγράμματός μας έχει ψηφιστεί και εφαρμόζεται, ενώ αυτό βρίσκεται σε πλήρη αντιστοιχία με το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Το πρόγραμμα της Κυβέρνησης μειώνει ή καταργεί φόρους, αυξάνει το εισόδημα των πολιτών και δεν θέτει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας.

Για να βοηθήσουμε, λοιπόν, τον κ. Κασσελάκη και τους συμβούλους του παραθέτουμε όλα τα μέτρα που ανακοίνωσε μαζί με τη δημοσιονομική επίπτωσή τους:

Κόστος (σε δισ. ευρώ) 1ο έτος 2ο έτος έτος 4ο έτος
Μείωση ΕΦΚ στα καύσιμα στον χαμηλότερο επιτρεπτό συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (υπολογισμός για 1 έτος εφαρμογής) 1,9 0 0 0
Μηδενισμός του συντελεστή ΦΠΑ στις κατηγορίες βασικών αγαθών, δηλαδή στο αλεύρι, το ψωμί, τα δημητριακά, το κρέας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά, τα έλαια, τα λαχανικά και φυσικά σε όλα τα είδη διατροφής βρεφών και νηπίων (υπολογισμός για 1 έτος εφαρμογής) 2,3 0 0 0
Μείωση ΦΠΑ στους συντελεστές 21%, 11% και 5% 2,4 2,4 2,4 2,4
Αλλαγή κλίμακας φορολόγησης φυσικών προσώπων 3,5 3,5 3,5 3,5
Μείωση ασφαλιστικών εισφορών 4,5% εντός τριετίας (υπόθεση 1,5% κατ’ έτος) 0,6 1,3 1,9 1,9
Κατάργηση προκαταβολής φόρου 4,2 0 0 0
Μείωση φόρου στα ενοίκια 0,7 0,7 0,7 0,7
Συνολικό κόστος 16 8 8 8

Για να τους βοηθήσουμε ακόμη περισσότερο ακολουθεί αναλυτικός σχολιασμός των μέτρων, τα βασικά στοιχεία κοστολόγησης αυτών και των προβλημάτων που αυτά ενδέχεται να δημιουργήσουν. Επισημαίνεται ότι η κοστολόγηση έγινε από εμάς και τα επιτελεία μας στη βάση των αντικειμενικών στοιχείων του Προϋπολογισμού και των κατανομών των φορολογικών δεδομένων.

Ας δούμε τι προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ:

Άμεσα μέτρα κρατικών παρεμβάσεων καταστολής της ακρίβειας:

«1. Θέσπιση ανώτατου περιθωρίου κέρδους 5% στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και θέσπιση ανώτατου ορίου κέρδους στην λιανική ανά MWh, σε ετήσια βάση.»

«2. Ανώτατο όριο στο περιθώριο κέρδους από την διύλιση και την εμπορία σε μόνιμη βάση στο μέσο όρο του συνόλου των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Προσωρινά για όχι λιγότερο από 1 χρόνο, μειώνουμε τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα στον χαμηλότερο επιτρεπτό συντελεστή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ειδικά για το αγροτικό πετρέλαιο προχωράμε σε πλήρη επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης και καθιέρωση υπερμειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στο 6%, από 24% που ισχύει σήμερα.»

«3. Για τα τρόφιμα και τα βιομηχανικά αγαθά ευρείας χρήσης προχωράμε στην επιβολή πλαφόν κερδών σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας και καθιερώνουμε καθημερινούς εντατικούς ελέγχους.

Επιβάλουμε ανώτατο περιθώριο κέρδους σε εισαγωγείς-εγχώριους βιομηχανικούς παραγωγούς και αποθήκες λιανεμπορίου.

Προσωρινά για 6+6 μήνες προχωράμε στον μηδενισμό του συντελεστή ΦΠΑ στις κατηγορίες βασικών αγαθών, όπως τα προσδιορίζει η ΕΛΣΤΑΤ, δηλαδή στο αλεύρι, το ψωμί, τα δημητριακά, το κρέας, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα αυγά, τα έλαια, τα λαχανικά και φυσικά σε όλα τα είδη διατροφής βρεφών και νηπίων.

Στα μόνιμα μέτρα προτείνουμε την ένταξη προϊόντων ατομικής υγιεινής ενηλίκων και περιποίησης βρεφών στον υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% από 13% που είναι σήμερα στα βρεφικά είδη και από 24% που είναι σήμερα στα είδη ενηλίκων και υπερηλίκων.»

«Προτείνουμε τη μείωση συντελεστή ΦΠΑ στον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δηλαδή στους συντελεστές 21%, 11% και 5% αντίστοιχα στις υπόλοιπες κατηγορίες αγαθών, καθώς και σε 6% για την ύδρευση από 13% και στην αποχέτευση σε 23% από 24% που είναι σήμερα.»

«4. Προχωράμε στην άμεση συγκρότηση ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΤΙΜΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ και θα δημοσιοποιούμε κάθε εβδομάδα συγκριτικούς πίνακες τιμών προϊόντων στην Ελλάδα και 10 ακόμη Ευρωπαϊκές χώρες και για τις 66 κατηγορίες βασικών αγαθών που η σημερινή κυβέρνηση νομοθέτησε το 2023 ως σχετιζόμενα με την αξιοπρεπή διαβίωση του ανθρώπου.

5. Προτείνουμε την άμεση μείωση του κόστους της κάρτας απεριορίστων διαδρομών από 27 ευρώ σε 9 ευρώ, για όλα τα μέσα μεταφοράς, δηλαδή το μετρό, τον ηλεκτρικό, το τραμ, τα τρόλεϊ και τα λεωφορεία.

6. Για την μείωση του αγροτικού και κτηνοτροφικού κόστους δεσμευόμαστε για την θέσπιση διακρατικών συμβάσεων προμήθειας κρίσιμων εφοδίων και ζωοτροφών και την θέσπιση ανώτατης επιτρεπόμενης τιμής πώλησης από τους πολυεθνικούς και εγχώριους παραγωγούς και προμηθευτές.

Δεσμευόμαστε για την κατά προτεραιότητα ένταξη αγροτών και συνεταιρισμών στα προγράμματα επιδοτήσεων έργων αυτοπαραγωγής ρεύματος και ενεργειακών κοινοτήτων.

Δεσμευόμαστε για την άμεση συγκρότηση μηχανισμού καταγραφής και ελέγχου αποθεμάτων αγροτικών προϊόντων και την καθιέρωση συντελεστή κόστους σε όλο το μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Και τέλος, δεσμευόμαστε για την επιδότηση ζωοτροφών και λιπασμάτων σε περίπτωση που προκύψουν αυξήσεις από αστάθμητους εξωτερικούς παράγοντες.

7. Σε ότι αφορά στην ισχυροποίηση και βελτίωση της απόδοσης του μηχανισμού ελέγχου και επιβολής προστίμων στους κερδοσκόπους, αλλάζουμε το σημερινό αναποτελεσματικό πλαίσιο επιβολής προστίμων της ΔΙΜΕΑ και συνδέουμε το ύψος των προστίμων με τον τζίρο της τιμωρούμενης επιχείρησης.»

Για το φορολογικό σύστημα ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει:

«1η μεταρρύθμιση: Τροποποίηση της κλίμακας φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων (μισθωτών και αυτοαποσχολούμενων)

Για τα φυσικά πρόσωπα και τους ελεύθερους επαγγελματίες
-Για εισοδήματα έως 10.000 ευρώ αφορολόγητο για όλους.
-Για εισοδήματα από 10.000 – 15.000 ευρώ από 22% που ισχύει σήμερα, προτείνεται 10%.
-Για εισοδήματα από 15.000 – 20.000 προτείνεται 12%.
-Για εισοδήματα από 20.000 – 26.000 ευρώ στο 15%.
-Για εισοδήματα από 26.000 – 30.000 ευρώ από 28% στο 18%.
-Για εισοδήματα από 30.000 – 40.000 ευρώ από 36% στο 22%.
-Για εισοδήματα από 40.000 – 60.000 ευρώ από 44% στο 30%.

-Για εισοδήματα από 60.000 έως 80.000 € από το 44 στο 36%.

-Για εισοδήματα από 80.000 έως 100.000 € από το 44 στο 38%.

-Για εισοδήματα από 100.000 έως 200.000 € από το 44 στο 38%.

* Για εισοδήματα άνω 200.000 € αυξάνουμε τους φορολογικούς συντελεστές, οι οποίοι φτάνουν μέχρι το 49% για όσους έχουν εισοδήματα πάνω από 900.000 € τον χρόνο.»

«2η μεταρρύθμιση: Καθιέρωση προοδευτικής κλίμακας φορολόγησης για τις επιχειρήσεις με δύο απλούς συντελεστές:

– 17% αντί για 22% που ισχύει σήμερα για κέρδη μέχρι 220.000 ευρώ και
– 24% αντί για 22% που ισχύει σήμερα για τις επιχειρήσεις που έχουν κέρδη άνω των 220.000 ευρώ.»

«3η μεταρρύθμιση: Μείωση των εισφορών εργοδότη και εργαζομένου κατά 4,5% εντός της πρώτης τριετίας, ώστε να επιτευχθεί σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα μέτρα, μείωση της ανεργίας κατά 5%.»

«4η μεταρρύθμιση: Πλήρη κατάργηση του άδικου και αντιαναπτυξιακού μέτρου της προκαταβολής φόρου. Για όλους! Ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.»

«5η μεταρρύθμιση: Μείωση του φόρου στα ενοίκια μέχρι 12.000 ευρώ στο 5% από το 15% που είναι σήμερα.»

Επιπλέον ανακοινώσεις σε σχέση με την εύρεση πόρων:

«Ένταξη των μερισμάτων των φυσικών προσώπων στη φορολογική κλίμακα.»

«Οι προβλεπόμενες πηγές αντισταθμιστικών εσόδων που ανέφερα πριν είναι αναλυτικά καταγεγραμμένες, δεν θα σας απασχολήσω πάρα πολύ με αυτές. Αλλά αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι το κόστος καταπολέμησης της ακρίβειας είναι 3,243 δισ. ευρώ και τα έσοδα από την έκτακτη φορολόγηση της αισχροκέρδειας ανέρχονται σε 3,62 δισ. ευρώ. Και πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με μετριοπαθείς υπολογισμούς, ένα ποσό 900 εκατομμυρίων ευρώ είναι από έκτακτη εισφορά 90% στα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας από τον Σεπτέμβρη του ’22 έως τον Δεκέμβρη του ’23.

Ένα ποσό 715 εκατομμυρίων ευρώ είναι από έκτακτη εισφορά στο 90% στα υπερκέρδη των εταιρειών διύλισης και εμπορίου για το έτος 2023. Τα έχει πληρώσει ο Έλληνας καταναλωτής. Ένα ποσό 1,6 δισ. ευρώ είναι από έκτακτη εισφορά στα υπερκέρδη των τραπεζών με τα τεράστια κόστη συναλλαγής, με συντελεστή 90% για το 2023, το οποίο παρεμπιπτόντως αφορά στη διαφορά επιτοκίων σε σχέση με τον μέσο όρο των επιτοκίων στις τράπεζες της Ευρωζώνης.»

Το κόστος των μέτρων συνεπώς ανέρχεται σε 16 δισ. ευρώ το πρώτο έτος εφαρμογής και 40 δισ. ευρώ σε βάθος τεσσάρων ετών. Αυτά σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ θα καλυφθούν από μέτρα είσπραξης εσόδων 3,6 δισ. ευρώ τα οποία μάλιστα είναι εφάπαξ (one-off) ενώ στη πραγματικότητα τα περισσότερα δημοσιονομικά μέτρα που προτείνει είναι μόνιμα.

Ακόμα όμως και αυτά τα μέτρα είσπραξης υπερκερδών είναι στην φαντασία του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ. Υπολογίζει 900 εκατ. από υπερκέρδη εταιριών ενέργειας για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2023. Υπερκέρδη που έχουν ήδη παρακρατηθεί μέσω του μηχανισμού παρακράτησης υπερκερδών που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή επιτροπή και αφορά την ίδια περίοδο. Για τις εταιρίες διύλισης υπολογίζει εισπράξεις 715 εκατ. ευρώ το 2023. Τη στιγμή που το Ευρωπαϊκό πλαίσιο επιτρέπει φόρο μόνο για το μέρος των κερδών που υπερβαίνει το 20% του μέσου όρου των κερδών των προηγούμενων ετών και έχουν ήδη εισπραχθεί 1,2 δισ. ευρώ φόρος και έκτακτη εισφορά το προηγούμενο έτος που τα κέρδη ήταν αυξημένα. Αναφορικά δε με την φορολόγηση των τραπεζών με έκτακτη εισφορά 1,6 δισ. ευρώ παραπέμπουμε τον κ. Κασσελάκη στο παράδειγμα της Ιταλίας, που μετά την ανακοίνωση έκτακτης εισφοράς στο τραπεζικό σύστημα, έχασε την αξιοπιστία της στις χρηματαγορές και αναγκάστηκε να λάβει πίσω τα μέτρα που είχαν ανακοινωθεί.

Δυστυχώς ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ δεν γνωρίζει, δεν κοστολογεί, παραθέτοντας μη ρεαλιστικές προτάσεις, σε πολλές περιπτώσεις ανεφάρμοστες και αντίθετες στο Ευρωπαϊκό δίκαιο, αγνοώντας την δημοσιονομική ισορροπία της χώρας.

Exit mobile version