Βουλή: Σήμερα ψηφίζεται ο νέος ΚΟΚ – Αναλυτικά όσα προβλέπει

Σημαντικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ψηφίζονται σήμερα στη Βουλή, με την κυβέρνηση να προχωρά σε μία από τις πιο ριζικές μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Το νέο νομοσχέδιο, που φέρει την υπογραφή του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, αποσκοπεί στη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων και στην καλλιέργεια οδικής συνείδησης, μέσα από ένα κλιμακωτό και αυστηρότερο σύστημα κυρώσεων.

Ένα από τα βασικότερα σημεία του νέου ΚΟΚ είναι η ενίσχυση του πλαισίου ποινών για τη χρήση κινητού τηλεφώνου και άλλων συσκευών κατά την οδήγηση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2024, η χρήση κινητού ήταν η τρίτη συχνότερη αιτία τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα. Πλέον, το νέο πλαίσιο προβλέπει:

1.Πρώτη παράβαση χωρίς ατύχημα: πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.

2.Πρώτη υποτροπή: 1.000 ευρώ και στέρηση διπλώματος για έξι μήνες.

3.Δεύτερη υποτροπή: 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν χρόνο.

4.Σε περίπτωση ατυχήματος: πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για οκτώ έτη.

Επιπλέον, δεν τιμωρείται μόνο η χρήση κινητού, αλλά και κάθε τηλεπικοινωνιακή συσκευή, όπως smartwatches και tablets, με στόχο να εξαλειφθούν οι περισπασμοί που αποσπούν την προσοχή των οδηγών. Η ενεργοποίηση του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα ενισχύει τη σοβαρότητα του μέτρου, καθώς προβλέπεται ακόμα και κάθειρξη ή ισόβια ανάλογα με τη βαρύτητα του ατυχήματος.

Στον τομέα της μοτοκίνησης, ο νέος ΚΟΚ θέτει τέλος στην ανοχή για τη μη χρήση κράνους, που εξακολουθεί να αποτελεί συχνή και θανατηφόρα παράβαση:

1.Πρώτη παράβαση: 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες.

2.Πρώτη υποτροπή: 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έξι μήνες.

3.Δεύτερη υποτροπή: διπλασιασμός των ποινών.

4.Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά κράνος: 350 ευρώ και στους δύο – οδηγό και συνεπιβάτη.

Η διάταξη αυτή είναι αξιοσημείωτη, διότι για πρώτη φορά θεσπίζεται συνευθύνη μεταξύ οδηγού και επιβάτη.

Η επικινδυνότητα της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ αντιμετωπίζεται πλέον με ένα τριζωνικό σύστημα ποινών, ανάλογα με τη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα:

-0,50 – 0,80 γρ./λίτρο: 350 ευρώ και 30 ημέρες χωρίς δίπλωμα.

-0,80 – 1,10 γρ./λίτρο: 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για τρεις μήνες.

-Πάνω από 1,10 γρ./λίτρο: 1.200 ευρώ και αφαίρεση για έξι μήνες.

-Υποτροπή: πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 10 χρόνια.

-Ποινικές κυρώσεις: Φυλάκιση 2 μηνών έως 5 ετών και αφαίρεση πινακίδων από 10 ημέρες έως 6 μήνες.

Πρόκειται για σαρωτικές αλλαγές, με το κράτος να στέλνει ισχυρό μήνυμα μηδενικής ανοχής στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Ανησυχητικό εύρημα του 2022 ήταν ότι το 16% των τροχαίων ατυχημάτων οφείλονταν στην παραβίαση πινακίδας STOP. Ο νέος ΚΟΚ επιβάλλει βαρύτατες ποινές για αυτήν την παράβαση:

Χωρίς ατύχημα: 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για έναν μήνα.

Πρώτη υποτροπή: 1.000 ευρώ και στέρηση διπλώματος για έξι μήνες.

Δεύτερη υποτροπή: 2.000 ευρώ.

Με πρόκληση ατυχήματος: 700 ευρώ και δίμηνη αφαίρεση άδειας.

Υποτροπή με ατύχημα: 2.000 έως 4.000 ευρώ και στέρηση άδειας για 4 έως 8 έτη.

Οι ποινικές διατάξεις εφαρμόζονται και σε αυτές τις περιπτώσεις, ειδικά όταν υπάρχουν τραυματισμοί ή θάνατοι.

Τροποποιήσεις για ταξί, τροχόσπιτα και λεωφορειολωρίδες 

Ο νέος ΚΟΚ ενσωματώνει και λειτουργικές βελτιώσεις, κυρίως για τις λεωφορειολωρίδες και τα οχήματα ειδικής χρήσης:

Ταξί: Το όριο των 30 δευτερολέπτων για αποβίβαση επιβατών δεν ισχύει αν βρίσκονται σε εσοχή ή μεταφέρουν άτομα με αναπηρίες.

Υπουργική απόφαση** μπορεί να ρυθμίσει την πρόσβαση ταξί στις λεωφορειολωρίδες για μεταφορά επιβατών με προβλήματα υγείας (π.χ. νεφροπαθείς).

Τροχόσπιτα: Νέος περιορισμός για οχήματα άνω των 7,5 μέτρων (από 6μ. προηγουμένως), προκειμένου να διασφαλιστεί καλύτερη διαχείριση του δημόσιου χώρου.

Τέλος, ο νέος ΚΟΚ καθιερώνει πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες σε κάθε περίπτωση αναστροφής που καταλήγει σε τροχαία σύγκρουση – ανεξάρτητα από το αν το όχημα είναι μισθωμένο, αφού οι ποινές επιβάλλονται στον οδηγό και όχι στον ιδιοκτήτη.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα