Δύτες και υποβρύχιο ρομπότ στις έρευνες – Η μαρτυρία του πιλότου του δεύτερου F-4

Στην περιοχή επιχειρούν δύο δύτες της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΦΕ) της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών και τρεις δύτες της 31 Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης.

Οι δύτες επιχειρούν σε ναυαγοσωστικό μέσο του Λιμενικού Σώματος με την αρωγή υποβρυχίου ρομπότ που έχει τη δυνατότητα να φτάνει σε βάθος έως εκατό μέτρων.

Επιπλέον, πέραν των ελικοπτέρου S-70 του Πολεμικού Ναυτικού και Super Puma που επιχειρούν και τις βραδινές ώρες, από τις πρώτες πρωινές ώρες προστέθηκε στις έρευνες και ένα ελικόπτερο Agusta Bell.

Μαρτυρία: «Είδα φωτιά στη θάλασσα…»

Σύμφωνα με όσα μετέδωσε το STAR τα πρώτα λόγια του κυβερνήτη του άλλου Phantom όταν προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Ανδραβίδας ήταν:

«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής κι ενώ πετούσαμε σε ύψος 300 ποδών περίπου, γύρισα το κεφάλι μου να δω τον No2, αλλά δεν τον είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα».

Στο μεταξύ, συγκινεί ο αδελφός του αγνοούμενου κυβερνήτη. Μιλώντας στο STAR ρωτούσε με αγωνία εάν βρέθηκε ο αδελφός του την ώρα που πήγαινε στους γονείς του, ενώ είπε ότι είχε συνομιλήσει μαζί του το προηγούμενο βράδυ. «Μιλάω τακτικά με τον αδελφό μου. Τώρα δεν είμαι σε κατάσταση να μιλήσω…».

Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του αγνοούμενο κυβερνήτη συνεχίστηκε και κατά τις βραδινές ώρες.

Την ίδια ώρα, θρήνος επικρατεί για τον θάνατο του συγκυβερνήτη, Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών, ο οποίος ανασύρθηκε νεκρός.

Τα πιθανά σενάρια της τραγωδίας

Τα πιθανά σενάρια για τα αίτια πίσω από το τραγικό συμβάν με την πτώση του F-4 Phantom, ανέλυσαν στην ΕΡΤ ο πιλότος και εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων, κ. Παντελής Φραγκούλης και ο αεροναυπηγός κ. Φαίδων Καραϊωσηφίδης.

«Ήταν μια πολύ δύσκολη άσκηση»

Ο κ. Φραγκούλης τόνισε ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είναι ρουτίνας, διότι «οι χαμηλές πτήσεις ακολουθούν το ανάγλυφο του εδάφους. Δηλαδή το αεροπλάνο, πετάει πάνω από το έδαφος, να φανταστούμε στα 100 πόδια, στα τριάντα μέτρα σχεδόν ή και χαμηλότερα. Ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους ώστε να μην γίνεται αντιληπτό από τα ραντάρ. Το ίδιο ακολουθείται και στη θάλασσα. Η πτήση όμως αυτή πάνω από το έδαφος δεν είναι μια απλή πτήση ρουτίνας. Γίνεται με πολύ μεγάλη ταχύτητα, με κλειστές στροφές προκειμένου να αποφεύγει διάφορα εμπόδια. Είναι μια πολύ δύσκολη πτήση. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, την οποία την κάνουν σχεδόν συχνά όλοι οι χειριστές αυτών των αεροσκαφών».

«Όλα μας τα πολεμικά αεροσκάφη πληρούν τα στάνταρ του ΝΑΤΟ»

Από την πλευρά του, ο κ. Καραϊωσηφίδης, συμφώνησε με τα λεγόμενα του εμπειρογνώμονα, τονίζοντας: «Τα F-4 Phantom είναι δύσκολα αεροσκάφη. Σκεφτείτε ότι σήμερα υπάρχουν μαχητικά που έχουμε σε υπηρεσία, τα Rafale, που τα εκσυγχρονίζουμε, τα οποία σε περίπτωση που ο πιλότος αποπροσανατολιστεί, μπει σε έναν ελιγμό που είναι επικίνδυνος, υπάρχει τρόπος πατώντας ένα κουμπί, το αεροπλάνο να έρθει ευθεία και οριζόντια. Έχει αναπτυχθεί τέτοιο σύστημα και είναι σε ισχύ. Τα αεροπλάνα αυτά, επίσης, έχουν ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Το F-4 Phantom είναι ένα αεροπλάνο σχεδιασμένο τη δεκαετία του ’50, εξελιγμένο στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που τα περισσότερα συστήματα του είναι ηλεκτρομηχανικά, αλλά οποιοδήποτε ιπτάμενο μέσο, το οποίο ένας μηχανικός το υπογράφει και το αποδεσμεύει και ένας πιλότος το υπογράφει και το αποδέχεται για πτήση, είναι ασφαλές. Μη ασφαλή αεροπλάνα δεν πετάνε, πολύ δε περισσότερο στην Ελλάδα, σε μια αεροπορία του ΝΑΤΟ, σε μια αεροπορία η οποία έχει το υψηλότερο στάνταρ ασφάλειας».

Ανοιχτό το ενδεχόμενο τεχνικής βλάβης

«Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά», υπογράμμισε παράλληλα ο κ. Καραϊωσηφίδης για τα πιθανά αίτια της σημερινής τραγωδίας και πρόσθεσε: «Εγώ δεν θα μπορούσα να αποκλείσω την τεχνική βλάβη, ένα απρόοπτο γεγονός. Να θυμίσω ότι στο παρελθόν έχουμε αρκετά περιστατικά, όπου έχουμε χάσει αεροπλάνα κυριολεκτικά από απρόοπτο γεγονός. Έχει συγκρουστεί μεγάλο πουλί με μονοκινητήριο αεροπλάνο, μπήκε στον κινητήρα, ο κινητήρας έσκασε, αλλά εκεί υπήρξε εγκατάλειψη του αεροσκάφους».

 

Έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος

Τα δυο F-4 Phantom απογειώθηκαν στις 10:15 το πρωί της Δευτέρας, για την εκπαίδευση των ιπταμένων στη ναυτιλία σε χαμηλό ύψος μέχρι τα 300 πόδια, δηλαδή περίπου 100 μέτρα πάνω από ξηρά και θάλασσα. Άγνωστο γιατί, το ένα βομβαρδιστικό κατέπεσε στις 10:30 από χαμηλό ύψος στα νερά του Κατάκολου, μόλις 8 ναυτικά μίλια από την ακτή του κόλπου και 25 από την αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

«Όταν πετάς χαμηλά με μεγάλες ταχύτητες και κάνεις ελιγμούς, με στροφές και με πολλά g ανά πάσα στιγμή υπάρχει ενδεχόμενο να γίνει ατυύχημα ή μπορεί να υπάρχουν και άλλοι παράγοντες», ανέφερε στη ΕΡΤ ο Πτέραρχος ε.α. και αμυντικός αναλυτής Κωνσταντίνος Ιατρίδης.

Οι ιπτάμενοι του δεύτερου αεροσκάφους ενημέρωσαν το κέντρο αεροπορικών επιχειρήσεων. Σήμανε συναγερμός. Ελικόπτερα της Αεροπορίας και του Ναυτικού έφτασαν πάνω από το τελευταίο στίγμα του Phantom, σκάφη του Λιμενικού και παραπλέοντα έσπευσαν στην έρευνα και διάσωση. Δυόμιση ώρες αργότερα ανασύρθηκε νεκρός ο 29χρονος αεροπόρος.

To χρονικό της πτώσης 

Το Phantom εκτελούσε εκπαιδευτικό σενάριο, πραγματοποιώντας πτήση «χαμηλής ναυτιλίας» (300 πόδια/100 μέτρα) σε ζεύγος με ακόμη ένα αεροσκάφος του ίδιου τύπου.

Το αεροσκάφος ανήκε στη 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, σε χαμηλό ύψος και απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:15 π.μ., ενώ έπεσε υπό αδιευκρίνιστες μέχρι στιγμής συνθήκες, ένα τέταρτο μετά την απογείωση, δηλ. στις 10.30 π.μ.

Τα συντρίμμια του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους εντοπίστηκαν σε θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια της Ανδραβίδας.

Στην περιοχή έσπευσαν δύο ελικόπτερα ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα ελικόπτερο S-70 του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και πλωτά μέσα του Λιμενικού Σώματος.

Συγκλονίζει ο πατέρας του 29χρονου

Ο πατέρας του 29χρονου συγκυβερνήτη του μαχητικού F-4 που έπεσε ανοιχτά της Ανδραβίδας, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του, αναφέρθηκε στην τελευταία φορά που μίλησε με τον γιο του, τονίζοντας ότι το παιδί του βιαζόταν να φύγει για να πάει στη δουλειά του.

«Ήρθε το Σάββατο και Κυριακή μεσημέρι έφυγε. Μας χαιρέτισε κανονικά… «γιατί φεύγεις νωρίς του λέω”, “φεύγω, γιατί το πρωί πετάω”. Πέταξε και τέλος», ανέφερε μιλώντας ο ίδιος στην ΕΡΤ.

Παράλληλα, πρόσθεσε πως «του έλεγα “κάνε το δικό μου επάγγελμα, θα βρεις έτοιμη δουλειά να δουλέψεις, δεν θα ταλαιπωρηθείς στη ζωή σου».

«Όχι πατέρα, μου λέει, θα δηλώσω την Ικάρων πρώτη. Τη δήλωσε πρώτη και πέθανε 29 χρονών… Και καταστραφήκαμε όλοι» ανέφερε ο ίδιος.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα