Μεγάλος προβληματισμός επικρατεί τελευταία για το εκπαιδευτικό σύστημα στην Τουρκία. Μειώνονται οι επιδόσεις των μαθητών. Μένουν πίσω γιατί αυξήθηκαν τα θρησκευτικά σχολεία, τονίζουν επικριτές του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Το θέμα των επιδόσεων των μαθητών κυριαρχεί τις τελευταίες εβδομάδες στη δημόσια συζήτηση στην Τουρκία. Αφορμή στάθηκε η δημοσίευση σχετικής έκθεσης του υπουργείου Παιδείας, με την επωνυμία ABIDE, στην οποία καταγράφονται οι επιδόσεις των μαθητών. Σύμφωνα με την έκθεση οι μαθητές παρουσιάζουν αδυναμίες κυρίως στα μαθηματικά και τη γλώσσα. Άνθρωποι της αντιπολίτευσης αλλά και ειδικοί κατηγορούν τα θρησκευτικά σχολεία γι’ αυτή την κατάσταση στην παιδεία. Στα θρησκευτικά σχολεία δίνεται βαρύτητα στο κοράνι και στη διδασκαλία του Μωάμεθ. Αρχικά στα σχολεία αυτά φοιτούσαν όλοι όσοι ήθελαν να γίνουν ιμάμηδες, ωστόσο η συντηρητική κυβέρνηση του AKP με τις μεταρρυθμίσεις που εισήγαγε έκανε ευκολότερη τη γενικότερη πρόσβαση.
Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα νέα θρησκευτικά σχολεία έγιναν αλλαγές στα ήδη υπάρχοντα, συχνά όμως χωρίς τη συναίνεση των γονέων. Η Περιχάν Οτσκίν είναι μία από τις πολλές μητέρες που δεν ρωτήθηκε για τις αλλαγές στο σχολείο «60. Yil-Sarigazi» όπου φοιτά το παιδί της στην Κωνσταντινούπολη. Δηλώνει πως όχι μόνο δεν ρωτήθηκαν οι γονείς, αλλά και τα παιδιά που δεν είχαν πρόθεση να ακολουθήσουν θρησκευτική κατεύθυνση είχαν χειρότερη μεταχείριση από τα άλλα. Για παράδειγμα οι τάξεις στα θρησκευτικά σχολεία είναι μικρότερες και πιο καθαρές και τα δίδακτρα χαμηλότερα.
Οι επικριτές των μεταρρυθμίσεων δηλώνουν πως συχνά οι μαθητές των θρησκευτικών σχολείων δεν είναι σε θέση να περάσουν τις κεντρικές εξετάσεις που απαιτούνται για μια ανώτερη ή ανώτατη σχολή. Οι στατιστικές του υπουργείου Παιδείας το επιβεβαιώνουν: μόνο το 38% των αποφοίτων θρησκευτικών σχολείων μπόρεσε να περάσει τις κεντρικές εξετάσεις ώστε να περάσει σε κάποια ανώτερη ή ανώτατη σχολή.
Ακόμα όμως και η τουρκική κυβέρνηση διαπιστώνει την ανάγκη βελτίωσης των επιδόσεων των μαθητών των θρησκευτικών σχολείων και έχει καταρτίσει ένα ειδικό πρόγραμμα για την ένταξη περισσότερων μαθημάτων θετικής κατεύθυνσης που θα βελτιώσει τις επιδόσεις των μαθητών. Ο Αλί Αϊντίν, γ.γ. του Συνδικάτου για την Εκπαίδευση, επισημαίνει πάντως πως καλό θα ήταν αντί η συζήτηση να επικεντρώνεται στις ελλείψεις των θρησκευτικών σχολείων, να επικεντρωθεί γενικότερα στις ελλείψεις του εκπαιδευτικού συστήματος.
Από την έντυπη έκδοση
Deutsche Welle