Το «καλάθι του νοικοκυριού» μείωσε τις τιμές και αύξησε τις πωλήσεις

Με θετικό πρόσημο έκλεισε η πρώτη εβδομάδα (2 έως 8 Νοεμβρίου) για το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς αν και «πρώιμα» τα στοιχεία που προέρχονται από τις αλυσίδες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, δείχνουν μία αύξηση του τζίρου, προερχόμενη κυρίως από τα προϊόντα που περιλαμβάνει το «καλάθι».

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Λιανεμπορίου, την εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου οι πωλήσεις των αλυσίδων αυξήθηκαν μεταξύ 1% έως και 2%. Παρότι το ποσοστό αυτό «φαντάζει» μικρό, στα ταμεία των σούπερ μάρκετ εισέρευσε, λόγω του μέτρου, ένα επιπλέον ποσό της τάξεως των περίπου 100 εκατ. ευρώ. Τα ακριβή μεγέθη, πάντως, θα γνωστοποιηθούν τις επόμενες ημέρες από τις εταιρίες μετρήσεων (IRI και Nielsen IQ.

Πηγές του υπουργείο αναφέρουν ότι με την εκκίνηση του «καλαθιού» υπήρξαν προϊόντα – κωδικοί που σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων έως και 100%. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με το ότι πολλοί καταναλωτές, πήγαν πληροφορημένοι για αγορές, ή και «αναγνώρισαν» επί τόπου, λόγω της σήμανσης, τα φθηνότερα προϊόντα. Δεν έλειψαν ωστόσο και οι πρακτικές «αποθεματοποίησης», όπως σε ζυμαρικά, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.ο.κ., επαναφέροντας στη μνήμη εποχές καραντίνας.

Η γενική εικόνα, όμως, είναι ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» αντιμετωπίστηκε θετικά τις πρώτες ημέρες, τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τις αλυσίδες, γεγονός που ενισχύει την πρόθεση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να το στηρίξει με κάθε τρόπο. Μένει, ωστόσο να αποδειχθεί ότι η ίδια τάση θα διατηρηθεί και στη συνέχεια, καθώς τα «μηνύματα» από την παρουσίαση του δεύτερου «καλαθιού» που ισχύει από τις 9 έως και τις 15 Νοεμβρίου, επιδέχονται διπλή ανάγνωση.

Συγκεκριμένα, από τις 12 συμμετέχουσες αλυσίδες, στις έξι το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι ακριβότερο σε σχέση με αυτό της προηγούμενης εβδομάδας και στις υπόλοιπες έξι φθηνότερο. Αμετάβλητο είναι το συνολικό ποσό για το «καλάθι» του efresh.gr, ενώ η efood δεν συμμετείχε την πρώτη εβδομάδα. Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, υπήρξε αλυσίδα της οποίας το συνολικό «καλάθι» είναι ακριβότερο κατά 25% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα (από 138,34 στα 163,35 ευρώ), ενώ αντίστοιχα, η μεγαλύτερη μείωση σε «καλάθι» αλυσίδας είναι της τάξεως του 17,86% (από 150,68 στα 132,82 ευρώ). Το εύρος τιμών των καλαθιών είναι αυτή την εβδομάδα από 120,01 έως και 180,82 ευρώ, έναντι 121,83 έως 183,14 ευρώ, την προηγούμενη εβδομάδα. Σε ό,τι αφορά το μίγμα των προϊόντων, έντονη είναι η παρουσία της ιδιωτικής ετικέτας, πλην δύο περιπτώσεων, όπου αυτά (τα προϊόντα) συμμετέχουν στο «καλάθι» κατά 10% και 14%.

Ως προς τις τιμές στα νέα «καλάθια» που ανάρτησαν στην πλατφόρμα ekatanalotis, προκύπτουν από τις διάμεσες τιμές μειώσεις σε μία σειρά προϊόντων, όπως: όσπρια – 0,07 ευρώ, απορρυπαντικά πιάτων – 0,20 ευρώ, απορρυπαντικό πλυντηρίου -1,73 ευρώ, αυγά – 0,14 ευρώ, γαλλικός καφές – 0,63 ευρώ, γιαούρτι – 0,20 ευρώ, κατεψυγμένα λαχανικά – 0,35 ευρώ, πάνες για μωρά – 1,82 ευρώ, τυρί με χαμηλά λιπαρά – 0,82 ευρώ, ψωμί φρατζόλα – 0,28 ευρώ. Αντίστοιχα αυξήσεις στις διάμεσες τιμές παρατηρούνται σε προϊόντα όπως: απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά + 0,60 ευρώ, γαλοπούλα ή και πάριζα +0,27 ευρώ, γκούντα +0,47 ευρώ, μαργαρίνες + 0,48 ευρώ, παιδικές τροφές, +1,16 ευρώ, στιγμιαίος καφές + 0,31 ευρώ.

Τροπολογία για σήμανση και επάρκεια

Σε διορθωτικές κινήσεις για την στήριξη του «καλαθιού του νοικοκυριού» και την επαρκή ενημέρωση των καταναλωτών προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή. Οι διορθώσεις σχετίζονται με τη σήμανση στα ράφια και την εξασφάλιση επάρκειας των προϊόντων που έχουν εντάξει στο καλάθι. Πιο συγκεκριμένα, με βάση την τροπολογία, τα σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να τοποθετούν ευκρινές ειδικό σήμα στο ράφι των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού», και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων που το συνθέτουν σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα που έχουν ενταχθεί στην λίστα που έχει δηλωθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες.

Επίσης, θα πρέπει να διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα αυτά βρίσκονται στα ράφια, είναι σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό. Επισημαίνεται ότι η εξασφάλιση της επάρκειας χαρακτηρίζεται κρίσιμης σημασίας για το υπουργείο, το οποίο υποχρεώνει τα σούπερ μάρκετ στην περίπτωση που υπάρξει έλλειψη αποθεμάτων, να προχωρούν στην αντικατάσταση με άλλο κωδικό και να τα μην τα πωλούν σε ακριβότερη τιμή από εκείνη που έχουν δηλώσει.Όσον αφορά στις κυρώσεις, η τροπολογία προβλέπει για τις παραβάσεις, την επιβολή προστίμου ύψους από 1.000 έως και 50.000 ευρώ.

Περιμένουν τη συμμετοχή βιομηχανιών

Η συμμετοχή των προμηθευτών και ειδικότερα της βιομηχανίας τροφίμων είναι το «βαρόμετρο» για την επιτυχία της πρωτοβουλίας του «καλαθιού του νοικοκυριού», όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

«Αν δεν βάλει πλάτη και η βιομηχανία, τότε είναι πολύ πιθανό το “καλάθι” να είναι θνησιγενές. Δεν γίνεται να στηρίζεται μόνο από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ», επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές. Για το λόγο αυτό, στόχος της ηγεσίας του υπουργείου είναι να αυξηθεί περισσότερο η συμμετοχή επώνυμων προϊόντων στις λίστες που κοινοποιούν τα σούπερ μάρκετ, καθώς μέχρι σήμερα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι αυτά που κυριαρχούν, τα οποία, πάντως, ούτως ή άλλως αποτελούσαν τη φθηνότερη επιλογή σε όλες τις κατηγορίες.

Μάλιστα, ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης θέτει μετ’ επιτάσεως στους βιομήχανους την υποχρέωση να συμβάλουν όσο το δυνατόν περισσότερο στην προσπάθεια, ειδικά καθώς έως σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων των αλυσίδων λιανικής έδειχναν κυρίως προς την πλευρά της βιομηχανίας για να δικαιολογήσουν το γεγονός ότι το ισοζύγιο γέρνει εμφανώς υπέρ των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι του νοικοκυριού». Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτή την κρίσιμη στιγμή η βιομηχανία πρέπει να ανταποκριθεί εμπράκτως στην πρωτοβουλία.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα