Το αγκάθι της ακρίβειας και οι ενδείξεις για αναστροφή της τάσης

Το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην ελληνική οικονομία δεν είναι
άλλο από τις υψηλές τιμές στα τρόφιμα. Τον περασμένο μήνα παρατηρήθηκε η πρώτη απτή ένδειξη ότι ίσως πλησιάζουμε στο τέλος της ανοδικής πορείας των τιμών, χωρίς αυτό να σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι θα ξεκινήσει η αποκλιμάκωση των τιμών, κάτι που επιθυμούν διακαώς οι καταναλωτές.

Μάλιστα, οι αναλυτές και κορυφαίοι παράγοντες της οικονομίας, μεταξύ των οποίων και ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, θεωρούν ότι η νίκη απέναντι στον πληθωρισμό θα έρθει στο τέλος του επόμενου χρόνου.

Αυτό διότι οι κεντρικοί τραπεζίτες πιστεύουν ότι πρέπει να ολοκληρωθεί η διαμόρφωση των τελικών τιμών στην αγορά.

Υπάρχει επίσης η άποψη ότι ο αποπληθωρισμός κάνει επίσης κακό στην οικονομία, ανάλογο με τον υψηλό πληθωρισμό. Για τον λόγο αυτό, θα ήθελαν στην παρούσα φάση να αποφύγουν τα δύο άκρα.

Οι πολίτες, όμως, θεωρούν ότι αυτά τα ζητήματα είναι υψηλή οικονομία και θα ήθελαν να δουν απτά αποτελέσματα στη μάχη κατά της ακρίβειας, έτσι ώστε να ανακτήσουν ένα μέρος του χαμένου εισοδήματός τους.

Ένα δείγμα γραφής αποτελούν τα ευρήματα έρευνας, τα οποία δείχνουν ότι από τον Απρίλιο και μετά παρατηρούνται δύο σημαντικά στοιχεία. Το ένα είναι ότι, μετά από μακρό χρονικό διάστημα, έχουμε μείωση τιμών, έστω και οριακή. Επίσης, παρατηρείται αύξηση των πωλήσεων σε όγκο, κάτι που έχει επίσης να συμβεί μεγάλο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, προκύπτει ότι και τον Μάιο υπάρχουν ανάλογες ενδείξεις. Αν επιβεβαιωθούν αυτές οι ενδείξεις, τότε ίσως αποτελεί το σημείο καμπής για την αναστροφή της τάσης.

Αύξηση πωλήσεων σε αξία και όγκο

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana για τον Απρίλιο, οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου αυξήθηκαν κατά 1,9% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, ενώ η μέση τιμή μειώθηκε κατά 0,1%. Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έφτασε στο 27,1% έναντι 72,9% των επώνυμων προϊόντων. Ο ρυθμός ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 4,5% έναντι 0,9% των επώνυμων προϊόντων. Το μεγαλύτερο μερίδιο τους κατέχουν στις κατηγορίες των τροφίμων με 27,5%,
ακολουθούμενα από τα είδη καθαρισμού σπιτιού με 27% και τα καλλυντικά και είδη ατομικής υγιεινής με 21,5%.

Στις βασικές κατηγορίες των καταναλωτικών προϊόντων, τα αλκοολούχα ποτά, τα είδη
προσωπικής υγιεινής και τα διάφορα είδη σπιτιού εμφάνισαν μείωση πωλήσεων κατά
1,1%, 4,1% και 2,9% αντίστοιχα.

Όσον αφορά τη γεωγραφική κατανομή της ανάπτυξης των πωλήσεων, στην κορυφή βρίσκεται η Κρήτη, που για μία ακόμη φορά έχει τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης πωλήσεων στην ελληνική αγορά, με 4,4% – υπερδιπλάσιο ποσοστό του μέσου όρου.

Ακολουθεί η Βόρεια Ελλάδα (εκτός της Θεσσαλονίκης) με 2,8%, η Θεσσαλονίκη με 2,3%, η Πελοπόννησος με 1,7%, η Αττική με 1,6% και τελευταία η Κεντρική Ελλάδα με 0,6%. Μεταξύ των διαφόρων τύπων καταστημάτων, τα μικρά καταστήματα έως 400 τ.μ. έχουν τον υψηλότερο ρυθμό πωλήσεων με 5,8%. Ακολουθούν τα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. με ρυθμό 3,3%, τα καταστήματα από 400 τ.μ. έως 1.000 τ.μ. με ρυθμό 1,3% και τελευταία είναι τα καταστήματα με εμβαδόν από 1.000 τ.μ. έως 2.500 τ.μ. με ρυθμό 0,9%.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα