Τη Δευτέρα το «θραύσμα Fagan» στη ζωφόρο του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης

Στην Ελλάδα επιστρέφει τη Δευτέρα το «θραύσμα Fagan» από το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο Ιταλίας, προκειμένου να εκτεθεί στο Μουσείο της Ακρόπολης για διάστημα οκτώ ετών.

Πρόκειται για απόσπασμα του λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, όπου απεικονίζονται οι θεοί του Ολύμπου καθιστοί, παρακολουθώντας την παράδοση του πέπλου στην Αθηνά, την πολιούχο θεά της Αθήνας. Απεικονίζει τα κάτω άκρα της θεάς Αρτέμιδας, μεταξύ άλλων θεάς του κυνηγιού, η οποία ατενίζει προς την πομπή των Παναθηναίων, που προσέρχεται προς τον μεγάλο ναό.

Η ιδιαιτερότητα αυτής της επιστροφής, επισημαίνει η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού «δεν έγκειται στην μακροχρόνια κατάθεση (deposito) του θραύσματος στο μνημείο που ανήκει, τον Παρθενώνα, και στο Μουσείο Ακρόπολης, αλλά στην προοπτική που έχει ξεκινήσει από την περιφερειακή κυβέρνηση της Σικελίας προς το ιταλικό υπουργείο Πολιτισμού, ώστε αυτό να παραμείνει σε μόνιμη βάση (sine die) στο Μουσείο Ακρόπολης».

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογράμμισε στη βρετανική εφημερίδα Telegraph ότι ο επαναπατρισμός του θραύσματος του Παρθενώνα από την Ιταλία καταδεικνύει ότι «χτίζεται μομέντουμ».

Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για μια «νέα εποχή στις επιστροφές κειμηλίων». Μίλησε για τη «νέα δυναμική που διαμορφώνεται ώστε το Ηνωμένο Βασίλειο να επιστρέψει τα γλυπτά του Παρθενώνα».

Ο επαναπατρισμός ενός σημαντικού θραύσματος του Παρθενώνα από τη Σικελία στην Αθήνα δείχνει ότι χτίζεται μομέντουμ προς τον τελικό επαναπατρισμό των γλυπτών του Παρθενώνα, θα μπορούσε να οδηγήσει σε συμφωνία με το Βρετανικό Μουσείο», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

«Υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ αυτού που συμβαίνει τώρα (με το Ιταλικό Μουσείο) και αυτού που θα μπορούσε να συμβεί με το Βρετανικό Μουσείο», πρόσθεσε.

Μιλώντας στην Telegraph, ο κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι η Ελλάδα «συνθέτει το παζλ» και η συμφωνία που συνήφθη με ένα ιταλικό μουσείο (σ.σ το Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο) θα μπορούσε να αποτελέσει προσχέδιο για μια συμφωνία με τη Βρετανία.

Τη Δευτέρα το θραύσμα της Σικελίας, που απεικονίζει πιθανότατα τα κάτω άκρα της Θεάς Αρτέμιδας, θα αποκαλυφθεί στο νέο του «σπίτι» στο Μουσείο της Ακρόπολης στην ελληνική πρωτεύουσα, παίρνοντας τη θέση του σε μια αναπαράσταση πλήρους μεγέθους της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα που γίνεται πιο πλήρης με κάθε κομμάτι που επιστρέφεται.

Με βάση τη συμφωνία που επιτεύχθηκε με το αρχαιολογικό μουσείο Antonino Salinas, το έργο – που απεικονίζει είτε την Άρτεμη είτε την Πείθω – θα δανειστεί στην Αθήνα για τέσσερα χρόνια ως αντάλλαγμα για τον δανεισμό δύο σημαντικών αντικειμένων από τη συλλογή του Μουσείου της Ακρόπολης.

Η συμφωνία μπορεί να ανανεωθεί για άλλα τέσσερα χρόνια, μετά τα οποία η Σικελία σκοπεύει να καταστήσει μόνιμη την επιστροφή υπό την προϋπόθεση έγκρισης από το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας.

Το κομμάτι αποκτήθηκε αρχικά από τον Ρόμπερτ Φέιγκαν (Robert Fagan), τον πρώην πρόξενο της Βρετανίας στη Σικελία, και αγοράστηκε από το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο από τη χήρα του το 1820.

Το σημαντικό βήμα σύμφωνα με τον πρωθυπουργό

Ο κ. Μητσοτάκης είπε: «Είναι ένα σημαντικό βήμα όσον αφορά τη σύνθεση του παζλ, περιλαμβάνει πολλά μουσεία, όχι μόνο το Βρετανικό Μουσείο».

Αυτό είναι ένα σημαντικό θραύσμα γιατί είναι αρκετά μεγάλο, είναι μέρος της ζωφόρου που απεικονίζει τους θεούς. Βρίσκεται στη Σικελία για σχεδόν δύο αιώνες και αυτό που είναι σημαντικό είναι η συμφωνία, όχι ως δάνειο, αλλά ως κατάθεση για οκτώ χρόνια με την προοπτική να παραμείνει επ’ αόριστον, σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Ο Μπόρις Τζόνσον έχει αναφέρει ότι το μέλλον των γλυπτών αποτελεί θέμα του Βρετανικού Μουσείου, ενώ το μουσείο λέει ότι εμποδίζεται από νόμο του Κοινοβουλίου να τα επιστρέψει. Η βρετανική εφημερίδα υπενθυμίζει οτι τον Νοέμβριο ο κ. Μητσοτάκης έκανε μια νέα προσφορά για την επιστροφή των γλυπτών όταν επισκέφθηκε την Ντάουνινγκ Στριτ.

Μενδώνη: Μακροχρόνια κατάθεση με προοπτική να παραμείνει σε μόνιμη βάση

Όπως εξήγησε, στις 5 Ιανουαρίου, ανακοινώνοντας τη συμφωνία, η Λίνα Μενδώνη η ιδιαιτερότητα και η σημασία της περίπτωσης του θραύσματος Fagan, από τον λίθου VI της ανατολικής ζωφόρου του Παρθενώνα, δεν έγκειται στην μακροχρόνια κατάθεση (‘deposito’) προς έκθεση του θραύσματος στο Μουσείο Ακρόπολης, αλλά στην προοπτική να παραμείνει σε μόνιμη βάση (‘sine die’) στο Μουσείο της Ακρόπολης, επανενωμένο για πάντα με την ζωφόρο του Παρθενώνα.

«Η πρόθεση και η επιδίωξη της Κυβέρνησης της Σικελίας να επαναπατριστεί οριστικά το απότμημα του Παλέρμο στην Αθήνα, επιβεβαιώνει τους μακρότατους δεσμούς πολιτιστικής συνάφειας και αδελφοσύνης των δύο περιοχών, καθώς και εμπράγματη αναγνώριση μιας κοινής μεσογειακής ταυτότητας», τόνισε η υπουργός.

Το ρεπορτάζ της «Telegraph» σημειώνει ότι το θραύσμα του Παρθενώνα από το Μουσείο Antonino Salinas στο Παλέρμο της Ιταλίας θα παρουσιαστεί την Δευτέρα στο νέο του σπίτι, στο Μουσείο της Ακρόπολης, και θα λάβει τη θέση του στη ζωφόρο του Παρθενώνα, η οποία γίνεται όλο και πιο πλήρης με κάθε τμήμα που επιστρέφεται. Νωρίτερα, στις 3 Ιανουαρίου, σε μια κίνηση συμβολισμού και ουσίας, ο Πρωθυπουργός και η Υπουργός Πολιτισμού έστειλαν μήνυμα επανένωσης όλων των τμημάτων του Παρθενώνα, με την επιστροφή των Γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο, με αφορμή την εκδήλωση για την επιστροφή δέκα θραυσμάτων των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα