Τα πλεονάσματα του 2018 φέρνουν μέτρα ανακούφισης

Τα δημοσιονομικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν χθες Μεγάλη Τρίτη από ΕΛΣΤΑΤ, Eurostat και υπουργείο Οικονομικών, διαμορφώνουν και αποτελούν μία πολύ καλή διαπραγματευτική βάση για τις συζητήσεις που θα αρχίσουν μετά το Πάσχα με τους δανειστές για το πακέτο των μέτρων ανακούφισης της κοινωνικής πλειοψηφίας, στα οποία θα περιλαμβάνονται και σημαντικές φοροελαφρύνσεις.

Αυτό προκύπτει από δύο παράγοντες: Ο πρώτος είναι ότι μέσα στα στοιχεία ανακοινώνεται ότι το 2018 είχε δημοσιονομικό πλεόνασμα (δηλαδή πλεόνασμα στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι πληρωμές τόκων για το χρέος) στο 1,1% του ΑΕΠ δηλαδή περίπου 2,03 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι όσο η χώρα βρισκόταν ακόμη σε μνημόνιο, κάλυψε απολύτως τις υποχρεώσεις της και έχει ένα απόθεμα 2 δισ., το οποίο επιτρέπεται να το διαθέσει μέσα στο 2019 αφού για το δημοσιονομικό πλεόνασμα δεν υπάρχει συγκεκριμένος ετήσιος στόχος όπως για το πρωτογενές πλεόνασμα.

Συγχρόνως σαν δεύτερος παράγοντας αναδεικνύεται το γεγονός ότι το πρωτογενές πλεόνασμα το οποίο ανακοινώθηκε στο 4,4% του ΑΕΠ με βάση τη μέτρηση της Eurostat και 4,29% με βάση τη μέτρηση σε όρους ενισχυμένης εποπτείας ήταν «καθαρό». Υπολογίστηκε δηλαδή χωρίς να συνυπολογίζονται και οι έκτακτες δαπάνες των 710 εκ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα. Αν υπολογιζόταν στο πρωτογενές αποτέλεσμα και το ποσό αυτό, το πρωτογενές πλεόνασμα θα έφτανε ακόμη πιο ψηλά στο 4,8% του ΑΕΠ με τη μέτρηση της Eurostat και στο 4,7% σε όρους ενισχυμένης εποπτείας φτάνοντας το υπερπλεόνασμα τα 2,2 δισ. ευρώ από 885 εκ. ευρώ που υπολογιζόταν στον προϋπολογισμό του 2019.

Τα πλεονάσματα αυτά θα είναι η βάση για τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου από φέτος για τη διαμόρφωση των ελαφρύνσεων που θέλει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο από φέτος και για τα επόμενα χρόνια.

Μόλις ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις που υπάρχουν ακόμη για τη ρύθμιση των 120 δόσεων στην εφορία και προχωρήσει η εφαρμογή της μαζί με αυτή της ρύθμισης των οφειλών στα ταμεία θα μπουν στην ατζέντα των συζητήσεων με τους δανειστές μέτρα όπως:

– Η θέσπιση ενός μόνιμου επιδόματος για τους συνταξιούχους και του υπαλλήλους με την μορφή του 13 μισθού / σύνταξης

– Η επιστροφή μέρους των αναδρομικών που θέσπισαν δικαστικές αποφάσεις σε συνταξιούχους είτε αυτοί έχουν προσφύγει δικαστικά είτε όχι

– Η μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 22% και ίσως μια μικρή μείωση του μειωμένου συντελεστή από το 13% στο 12%

– Η μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%.με παράλληλη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης

– Η μείωση του ΕΦΚ στα υγρά καύσιμα

Πότε αρχίζει η συζήτηση για το αφορολόγητο

Η συζήτηση για την αναστροφή του αφορολόγητου δεν θα ξεκινήσει άμεσα, γιατί για να υπάρχει βάση συζήτησης θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί προϋποθέσεις ανάλογες με αυτές που υπήρξαν και το 2018 και οι οποίες οδήγησαν στην αναστροφή του μέτρου της περικοπής των συντάξεων.

Θα πρέπει να υπάρχουν επαρκή στοιχεία για την δημοσιονομική πορεία του 2019 (κυρίως το πρωτογενές πλεόνασμα) ώστε να μπορεί να γίνει ασφαλής πρόβλεψη και για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020.

Κάτι τέτοιο αναμένεται μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου οπότε θα υπάρχουν στοιχεία για τα ¾ του δημοσιονομικού έτους και το οικονομικό επιτελείο θα μπορεί να επιχειρηματολογήσει για επαρκή δημοσιονομικό χώρο ο οποίος θα μπορεί να χωρέσει και την διατήρηση του αφορολόγητου στα σημερινά επίπεδα αλλά και τις νέες ελαφρύνσεις.

«Κερδίσαμε την αξιοπιστία μας και μπορούμε να διεκδικήσουμε πράγματα»

Παράλληλα ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, τόνισε σε δήλωσή του στο «Έθνος» ότι «εμείς μπορούμε να διεκδικήσουμε πράγματα γιατί ήδη κερδίσαμε την αξιοπιστία μας».

«Η Νέα Δημοκρατία μας λέει ότι, στην απίθανη περίπτωση που γίνει κυβέρνηση, όταν αποκτήσει αξιοπιστία, τότε θα μπορέσει να διεκδικήσει κάτι κι αυτή. Συνιστώ στους ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας να έχουν μεγάλη υπομονή», πρόσθεσε ο ΥΠΟΙΚ.

 

 

πηγή    ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά Νέα