Συνθήκες αβεβαιότητας στη ναυτιλία: Τι πρέπει να προσέξουν οι εταιρείες

«Δε σχεδιάζουμε από πριν. Αντιδράμε. Κάνουμε λάθη και προσπαθούμε να τα διορθώσουμε» τόνισε από το βήμα του 2nd World Shipping Forum, που διοργανώθηκε υπό την αιγίδα των Palladian Conferences ο Μενέλαος Κουζούπης, συνεργάτης της δικηγορικής εταιρείας Stephenson Harwood LLP, κατά την παρουσίασή του για τις συνθήκες αβεβαιότητας που επικρατούν σήμερα, τη σύγχυση που δημιουργείται από νομικούς κανόνες και τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λάβουν οι ναυτιλιακές εταιρείες.

Αρχικά, σημείωσε ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή, οι προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά μας είναι τριών ειδών: Πολιτικές, Περιβαλλοντικές και Νομοθετικές. Φυσικά, υπάρχουν κι άλλες σημαντικές προκλήσεις, όπως ο πρόσφατος κοροναϊός.

Μιλώντας για την πολιτική, επεσήμανε ότι «στην εποχή μας επικρατεί η μεγαλύτερη αβεβαιότητα από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο» και εξήγησε την άποψή του, αναφερόμενος σε «έναν νέο ψυχρό πόλεμο, αυτή τη φορά ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα και τη ραγδαία αύξηση των κοινωνικών αποκλεισμών». Για την περιβαλλοντική πρόκληση, τόνισε ότι η κλιματική αλλαγή βρίσκεται ενώπιόν μας και πρέπει άμεσα να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα. Σε ό,τι αφορά τα θέματα νομοθεσίας έκανε λόγο για ανάδυση νέων κανονισμών και την ανάγκη συμμόρφωσης σε αυτούς και την ετήσια αύξηση των κυρώσεων που ανακοινώνονται μεταξύ χωρών, αλλά και από διεθνείς οργανισμούς.

Προσοχή κατά τη σύναψη των συμβάσεων

Μιλώντας περαιτέρω για θέματα νομοθεσίας, υπογράμμισε ότι βάσει της νέας κατάστασης που έχει διαμορφωθεί λόγω του κοροναϊου, οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τους δύο πράγματα αναφορικά με τα συμβόλαια που συνάπτουν.

Όπως εξήγησε σε μία τέτοια κατάσταση, κατά τη σύναψη μίας σύμβασης μπορεί να προκύψουν συνθήκες ανωτέρας βίας (Force Majeure). Πιο συγκεκριμένα, για την εμφάνιση συγκεκριμένων γεγονότων που δεν μπορεί να ελέγξει ή να προβλέψει το ένα από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη, τότε μπορεί να αναστείλει την εκτέλεση του συνόλου ή τμήματος των υποχρεώσεών του. Σύμφωνα με την εν λόγω ρήτρα, δεν προκύπτει ευθύνη για τη μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων που πηγάζουν από το συμβόλαιο.

Παράλληλα, μίλησε και για τη σύγχυση (frustration). Αναλυτικότερα, όπως είπε, μία σύμβαση μπορεί να εμπίπτει στο πεδίο της σύγχυσης, όταν κάτι συμβαίνει μετά τη σύναψη αυτής και καθιστά αδύνατη τη φυσική ή εμπορική εκτέλεσή της. Σε άλλες περιπτώσεις ένα γεγονός μπορεί να μετατρέψει την προσυμφωνημένη υποχρέωση σε μία εντελώς διαφορετική υποχρέωση.

Τι πρέπει να κάνουν οι εταιρείες

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Κουζούπης υπογράμμισε ότι οι εταιρείες πρέπει να υιοθετήσουν τρεις βασικές αρχές: Εκπαίδευση, Ενημέρωση και Προστασία. Εκπαίδευση στον τρόπο με τον οποίον συνάπτουν συμβόλαια, στους νομικούς όρους για τις κυρώσεις, αλλά και στην κυβερνοασφάλεια. Ενημέρωση μέσω ελέγχων στον αντισυμβαλλόμενο, στο εμπόρευμα και σε άλλα κρίσιμα ζητήματα και τέλος προστασία για απρόβλεπτες καταστάσεις, οικονομικές δυσκολίες, ενδεχόμενες αναταράξεις στις αγορές και ειδικές νομοθετικές διατάξεις.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα