Σε τροχιά σύγκρουσης Renault και Nissan

Νέα όξυνση παρατηρείται στις σχέσεις μεταξύ της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault και της ιαπωνικής Nissan, με την οποία συναπαρτίζουν μακράς διαρκείας συμμαχία τα τελευταία είκοσι χρόνια – η μεν Renault διατηρεί το 43,4% (με πλήρη δικαιώματα ψήφου) στη Nissan και εκείνη αντίστροφα το 15% (χωρίς δικαιώματα ψήφου). Ενόψει της γενικής συνέλευσης μετόχων της Nissan στις 25 Ιουνίου, ο διευθύνων σύμβουλος της Renault Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ διεμήνυσε στην ιαπωνική εταιρεία ότι δεν θα υπερψηφίσει τις προτάσεις αναδιοργάνωσης της εταιρικής της διακυβέρνησης για τη σύσταση τριών επιτροπών. Η μία αφορά την επιλογή υποψηφίων στελεχών, η δεύτερη τις αμοιβές, ενώ η τρίτη θα ασχολείται με τον λογιστικό έλεγχο.

Υπονόμευση

Και αυτό σημαίνει την υπονόμευση των ανωτέρω προτάσεων, δεδομένου του μεριδίου των Γάλλων στην ιαπωνική εταιρεία – για να περάσει η πρόταση απαιτείται πλειοψηφία δύο τρίτων. Η ένσταση της Renault απορρέει από το ότι δεν γνωρίζει επακριβώς τη σύνθεση των επιτροπών, ενώ, βάσει του σκεπτικού των Ιαπώνων, η ίδια μπορεί να συμμετάσχει μόνον στην πρώτη για τις επιλογές στελεχών, όπως αναφέρει το «Ρόιτερς». Αν μπορούσε να έχει λόγο και στις επιτροπές αμοιβών και ελέγχου, θα αποκτούσε ανησυχητικά μεγάλη ισχύ στα εσωτερικά της Nissan. Χρησιμοποιώντας ήπια γλώσσα, η Nissan έκανε λόγο για  θλιβερή απόφαση της Renault, αν και κατ’ ιδίαν στελέχη της τη χαρακτηρίζουν και εξοργιστική και ανεύθυνη, όπως αναφέρουν οι Financial Times. Στην επιστολή του Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ προς τον ομόλογό του Χιρότο Σαϊκάουα της Nissan, επισημαίνει ότι «το μερίδιο 43,4% της Renault στη Nissan θα πρέπει πλήρως να αναγνωριστεί και τουλάχιστον ένας με δύο διευθυντές της να συμμετάσχουν σε εκάστη επιτροπή». Αξίζει να αναφερθεί το εξής: οι δύο συνέταιροι διάγουν δύσκολη περίοδο συμβίωσης, δεδομένου ότι ο ίδιος ο δημιουργός της συμμαχίας τους, ο Κάρλος Γκοσν, συνελήφθη για οικονομικές ατασθαλίες πέρυσι τον Νοέμβριο στο Τόκιο. Καθώς η συμμαχία, σε μεγάλο βαθμό, ήταν προσωποπαγής, η απομάκρυνσή του από την ενεργό δράση κατέδειξε και αποκάλυψε τα προβλήματα των δύο εταίρων, οι οποίοι πρέπει να θέσουν πλέον νέους όρους συνεργασίας για τη νέα εποχή. Εν τω μεταξύ, όπως υπενθυμίζουν οι FT, στις καλές εποχές ο Κάρλος Γκοσν επεδίωκε να ενισχύσει τόσο πολύ τη γαλλοϊαπωνική συμμαχία, ώστε να μην μπορεί να διαλυθεί. Κι αυτό τρόμαζε τη Nissan, η οποία πάντοτε φοβόταν την επιρροή της Renault, εξ ου και, όταν πριν από λίγο καιρό τής πρότεινε πλήρη συγχώνευση, εκείνη αρνήθηκε. Λίγο αργότερα, ο Ζαν-Ντομινίκ Σενάρ προσέγγισε τη Fiat Chrysler Automobiles (FCA) για συγκρότηση ενιαίου ομίλου, αλλά ματαίως.

Η ανάγκη για εξυγίανση της διακυβέρνησης της Nissan φάνηκε πολύ πιο ξεκάθαρα μετά την έκπτωση του κάποτε κραταιού Γκοσν. Οι ατασθαλίες για τις οποίες κατηγορείται σχετίζονται με τις αμοιβές του στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία και την εξαιρετικά μεγάλη εξουσία που συγκέντρωσε στα χέρια του λόγω της απουσίας εποπτικού μηχανισμού. Βέβαια, ο κ. Σενάρ στο πρόσφατο παρελθόν, συμμετέχοντας στο Δ.Σ. της Nissan, είχε υποστηρίξει την πρόταση των επιτροπών. Ωστόσο, μεσολάβησε αφενός η άρνηση των Ιαπώνων για πλήρη συγχώνευση με τη Renault και αφετέρου η θέση που έλαβαν στην επιδιωκόμενη συγχώνευση Renault – FCA. Η Nissan δήλωσε πως δεν θα συμμετάσχει στη σχετική ψηφοφορία, πόσο μάλλον που, πέραν των γενικότερων επιφυλάξεων προς τη Renault, η Nissan έμαθε για την προσέγγιση με την FCA την τελευταία στιγμή. Κι ενώ η Renault και η FCA πίστευαν πως είχαν καλώς προετοιμάσει το έδαφος για να συνενωθούν, η γαλλική κυβέρνηση, η οποία διατηρεί το 15% στην πρώτη, αντέδρασε. Ζήτησε πίστωση χρόνου, ώστε να εξασφαλίσει και τη στήριξη της Nissan. Oπως αναφέρουν, τέλος, πηγές προσκείμενες στη Nissan, ενδεχομένως ο κ. Σενάρ με την επιστολή του στον κ. Σαϊκάουα να θέλει να επαναλάβει την πρόθεσή του για συγχώνευση Renault – Nissan ή να θέλει να πιέσει τη Nissan να αποδεχθεί συγχώνευση με την FCA, μιας και το ενδιαφέρον παραμένει ζωηρό.

Σχετικά Νέα