Στη Λάρισα και στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος μεταβαίνει σήμερα ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Ο κ. Γεραπετρίτης θα βρεθεί αύριο στη Θεσσαλονίκη για επιτόπια επιθεώρηση σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων, όπως του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας και την Τετάρτη θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με θέμα το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τη σιδηροδρομική αγορά, ήδη ο υπουργός Επικρατείας έχει πραγματοποιήσει τις πρώτες συναντήσεις με στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της Hellenic Train, αλλά και της Alstom.
Η συνάντηση με την Alstom είχε ως αντικείμενο την επίσπευση της προόδου της “περιβόητης” σύμβασης 717 “Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς, σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας”, ύψους 41,3 εκατ., η οποία υπογράφηκε το 2014 και παρουσιάζει σήμερα πρόοδο 78,7% και τη συμπληρωματική σύμβαση αυτής (717/1), ύψους 13,3 εκατ., η οποία υπογράφηκε το 2021 και παρουσιάζει σήμερα πρόοδο 16,9%, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της ΕΡΓΟΣΕ. Επιδίωξη όλων των πλευρών είναι η παράδοση του συστήματος τηλεδιοίκησης τον Σεπτέμβριο ή και νωρίτερα.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, συστήματα ελέγχου της κυκλοφορίας έχουν αποδοθεί σε ολόκληρο το κομμάτι από το Πλατύ Ημαθίας έως τον Προμαχώνα, όπως και σε μεγάλο μέρος της διαδρομής από την Αθήνα έως τη Λάρισα.
Όπως υποστηρίζουν, το έργο έχει υλοποιηθεί σε ποσοστό που αγγίζει στο 70%. Τα δύο κομμάτια που δεν καλύπτονται είναι το σκέλος ανάμεσα στη Λάρισα και το Πλατύ, όπου και σημειώθηκε το δυστύχημα και νοτιότερα η έκταση μεταξύ Οινόης και Τιθορέας.
Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης ήταν προγραμματισμένο να επισκεφτεί, την περασμένη Τετάρτη, δηλαδή πριν το δυστύχημα, το Κέντρο Τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, επιθεωρώντας την πρόοδο των εργασιών του. Το Κέντρο στη Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα τρία Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας που θα είναι αρμόδια για ολόκληρη τη γραμμή, ενώ εκκρεμεί η ολοκλήρωση των αντίστοιχων δομών για τα τμήματα Οινόη – Τιθορέα και Λάρισα – Πλατύ.
Εκτός των ανωτέρω, εισηγήσεις έχουν διατυπωθεί για επιπλέον στελέχωση των Κέντρων Τηλεδιοίκησης του ΟΣΕ, αλλά και την “επαναφορά” του κεντρικού συντονιστικού κέντρου του ΟΣΕ, έπειτα από τη μετεγκατάσταση της Hellenic Train σε νέα γραφεία.
“Παγώνουν” τα νέα έργα, προτεραιότητα στα υφιστάμενα και την ανάταξη του δικτύου
Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, οι εισηγήσεις που λαμβάνουν τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη είναι το “πάγωμα” των νέων έργων, καθώς απόλυτη προτεραιότητα αποτελεί η ανάταξη του υπάρχοντος δικτύου.
“Αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατο να είχε συμβεί. Το γεγονός ότι το Ψηφιακό Σύστημα Ελέγχου θα λειτουργεί πλήρως μέσα στους επόμενους μήνες δεν είναι δικαιολογία. Το αντίθετο.
Η Δικαιοσύνη θα ερευνήσει ταχύτατα την τραγωδία και θα αποδώσει ευθύνες. Ενώ τις επόμενες μέρες, ο αρμόδιος υπουργός θα ανακοινώσει παρεμβάσεις άμεσης βελτίωσης της ασφάλειας των σιδηροδρόμων μέχρι να ολοκληρωθεί το Ηλεκτρονικό Σύστημα Διοίκησης”, ανέφερε, σε χθεσινό μήνυμά του, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
“Θα ζητήσω αμέσως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από φίλες χώρες τη συνδρομή τους σε τεχνογνωσία, ώστε να αποκτήσουμε, επιτέλους, σύγχρονα τρένα. Και θα αγωνιστώ για να έχουμε πρόσθετη κοινοτική χρηματοδότηση, προκειμένου να συντηρηθεί και να αναβαθμιστεί γρήγορα το υφιστάμενο δίκτυο”, συμπλήρωσε.
Από την πλευρά της, η αντιπολίτευση επιρρίπτει ευθύνες στο υπουργείο Μεταφορών, τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ για το σιδηροδρομικό δυστύχημα, τόσο για την τοποθέτηση του μοιραίου σταθμάρχη, όσο και για τη γενικότερη εικόνα του σιδηροδρομικού δικτύου.
“Ακόμη και αυτή τη συγγνώμη, όμως, δεν έχει το σθένος να την αναλάβει ο ίδιος. Σπεύδει να τη μοιραστεί με όσους κυβέρνησαν πριν από αυτόν για να μην αναμετρηθεί ποτέ με τις δικές του ευθύνες.
Και για να μην δώσει ούτε μισή απάντηση στα γιατί που μας πληγώνουν. Μόνο λόγια και υποσχέσεις ότι θα κάνει τώρα, τις λίγες ημέρες μέχρι τις εκλογές, όσα δεν έκανε τέσσερα χρόνια”, σχολίασε χθες ο ΣΥΡΙΖΑ.
Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι της Hellenic Train εξήγγειλαν απεργιακές κινητοποιήσεις έως και την Τετάρτη 8 Μαρτίου, ζητώντας την απόδοση ευθυνών.