Restart: Το σχέδιο για την «Ανάσταση» της ελληνικής οικονομίας

Την έναρξη της νέας μεταβατικής περιόδου φέρνει το σχέδιο το οποίο παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο ο ΥΠΟΙΚ, Χρήστος Σταϊκούρας «Επανεκκίνηση της Ελληνικής Οικονομίας – Στόχοι & Πολιτικές Δράσεις». Το οποίο μπορεί να μην περιλαμβάνει μια 8η επιστρεπτέα προκαταβολή, αλλά περιλαμβάνει νέα μέτρα στήριξης μεταβατικού χαρακτήρα.

Γράφει η *Δάφνη Γρηγοριάδη

Η επιστροφή στην ελεύθερη μετακίνηση πραγματοποιείται παράλληλα με την επιστροφή στην οικονομική κανονικότητα. Μετά από μια υγειονομική κρίση, η ανάκαμψη δεν είναι εύκολο εγχείρημα καθώς η πολιτική επανεκκίνησης καλείται να σηκώσει εκτός από τα αμιγώς οικονομικά βάρη και μέρος της κοινωνικής κόπωσης.

Στην αρχή της πανδημίας, είδαμε να εφαρμόζονται οριζόντια μέτρα. Αφού έγιναν οι πρώτες εκτιμήσεις για τις συνέπειες ανά κλάδο, περάσαμε σε ειδικές παρεμβάσεις. Πλέον συνεχίζουμε με μέτρα διττού χαρακτήρα τα οποία είναι: A) H στήριξη των ακόμη πληττόμενων και Β) Μέτρα για την επίτευξη διαχρονικών στόχων της Ελληνικής οικονομίας (οι οποίοι λόγω κορωνοϊού έμειναν πίσω).

Η μεγέθυνση της οικονομίας, η έξοδος από την ενισχυμένη εποπτεία, η αποκλιμάκωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η επίτευξη ρεαλιστικών πρωτογενών πλεονασμάτων, η απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας είναι οι στόχοι του στρατηγικού σχεδίου του ΥΠΟΙΚ έως το 2023. Αν εστιάσουμε στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται χρονικά οι στόχοι, θα διαπιστώσουμε ότι έχουν τεθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε η αύξηση του ΑΕΠ να έχει παραγωγικά θεμέλια. Σημαντικός είναι και ο τελευταίος στόχος, αυτός της απόκτησης επενδυτικής βαθμίδας ο οποίος δεν τοποθετείται τυχαία αρχές του 2023, δηλαδή ακριβώς μετά την λήξη του προγράμματος έκτακτης ποσοτικής χαλάρωσης. Είναι σημαντικό να μπορούμε να ενταχθούμε μετά την λήξη του στο κανονικό πρόγραμμα το οποίο μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν αποκτήσουμε επενδυτική βαθμίδα.

Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων παρουσιάζονται ανάλογες δράσεις. Είναι θετικό το γεγονός ότι υπάρχει συμβατότητα και συμπληρωματικότητα των δράσεων, χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια ορθή δημοσιονομική πολιτική.

Η δράση 1 περιλαμβάνει την συνέχιση της ενίσχυσης πληττόμενων νοικοκυριών και επιχειρήσεων με νέα μέτρα όπως εγγυημένα δάνεια προς τις επιχειρήσεις ή επέκταση υφιστάμενων όπως το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ. Η δράση 2 περιλαμβάνει μια δέσμη φόρο-ελαφρύνσεων για φυσικά και νομικά πρόσωπα. Μπορούμε να πούμε ότι αυτές οι δυο δράσεις είναι συνυφασμένες. Η συνέχιση της ενίσχυσης των πληττόμενων, διευκολύνεται από τους χαμηλούς συντελεστές φορολόγησης και μάλιστα ήδη, πριν καν τεθούν σε εφαρμογή όλα τα μέτρα. Για παράδειγμα, η επιχείρηση η οποία θέλει να υποβάλει αίτημα για το νέο πρόγραμμα εγγυημένου δανείου ( για το οποίο οι αιτήσεις ξεκίνησαν την προηγούμενη Παρασκευή), θα συμπεριλάβει στο business plan -όσον αφορά το κομμάτι των φόρων – χαμηλότερες φόρο-υποχρεώσεις γεγονός που καθιστά βιωσιμότερο το επενδυτικό της σχέδιο , κατ΄έπέκταση και την αξιολόγηση του από την συνεργαζόμενη τράπεζα.

Φυσικά δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την νέα εθνική στρατηγική η αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και η μείωση των “κόκκινων” δανείων, που άλλωστε αποτελούν διαχρονικά αγκάθια της Ελληνικής οικονομίας. Με τις δράσεις 3 Ρύθμιση Οφειλών/ Παροχή 2ης Ευκαιρίας και 4 παράταση του Προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ» ήδη να τρέχουν .

Όσον αφορά τις δράσεις 5 έως 8 αφορούν την συνέχιση μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, αλλά και την αξιοποίηση των πόρων του ταμείου ανάκαμψης. Σήμερα, το τελικό σχέδιο αποστέλλεται στις Βρυξέλλες με την διοχέτευση της πρώτης δόσης να αναμένεται μέσα στο Καλοκαίρι. Η χρηματοδότηση αυτή θα οδηγήσει στην γρηγορότερη επαναφορά της οικονομίας. Τα πρώτα οφέλη θα φανούν στο κομμάτι της ψηφιοποίησης και της στήριξης της αγοράς εργασίας και σε δεύτερο χρόνο θα αποτυπωθούν τα οφέλη στον περιβαλλοντικό- ενεργειακό τομέα καθώς είναι τέτοια η φύση των επενδύσεων αυτών η οποία απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο ωρίμανσης.

Οι δράσεις 9 και 10 σχετίζονται με τις αγορές χρήματος και κεφαλαίου. Η έκδοση νέων ομολόγων με χαμηλότερα επιτόκια και η αποπληρωμή παλαιών ακριβών δανείων είναι κάτι το οποίο συνεχίστηκε μέσα στην πανδημία, με τα επιτόκια μάλιστα να αποκλιμακώνονται συνεχώς. Η εικόνα αυτή εκτιμούμε ότι θα διατηρηθεί, γεγονός που καθιστά την αποπληρωμή του χρέους βιώσιμη, παρά το γεγονός ότι ως ποσοστό επί του ΑΕΠ είναι υπέρογκο.

Συμπερασματικά , μπορούμε να πούμε ότι η μετάβαση φυσικών και νομικών προσώπων στην οικονομική πραγματικότητα προ πανδημίας θα πραγματοποιηθεί ομαλά σε βάθος 2ετίας, ενώ το μεγάλο στοίχημα είναι αν η μείωση των φόρων θα επαναφέρει την οικονομική δραστηριότητα, αν δηλαδή η πολιτική του εισπράττουμε λιγότερα από περισσότερους θα αυξήσει τα κρατικά έσοδα, ώστε να δημιουργηθεί νέος δημοσιονομικός χώρος για μονιμότερες πλέον μεταρρυθμίσεις.

Δείτε αναλυτικά το σχέδιο επανεκκίνησης της οικονομίας


*Δάφνη Γρηγοριάδη – Οικονομική Αναλύτρια

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα