Πόσο θα «φάει» τελικά από το παγκόσμιο ΑΕΠ ο νέος κορωνoϊός;

Ο υπολογισμός των οικονομικών πληγών που θα αφήσει πίσω του ο νέος κορωνoϊός δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ωστόσο οικονομικά επιτελεία κυβερνήσεων, επενδυτικοί οίκοι και επιχειρήσεις επιδίδονται από τώρα σε προβλέψεις. Είναι όμως καταδικασμένοι να τις αναθεωρούν συνεχώς όσο η ιατρική κοινότητα θα δίνει περισσότερες απαντήσεις για την ταχύτητα της μεταδόσής του και τους πιο ευάλωτους πληθυσμούς.

Η JPMorgan αρχικά εξέδωσε εκτίμηση σύμφωνα με την οποία η εξάπλωση του κορωνoϊού θα αφαιρούσε 0,3 π.μ. από τους ρυθμούς ανάπτυξης του παγκόσμιου ΑΕΠ το πρώτο τρίμηνο, αλλά στη συνέχεια όσο έρχονταν στο φως νέα στοιχεία προειδοποίησε πως οι συνέπειες θα είναι τελικά πολύ μεγαλύτερες. Η UBS προβλέπει ότι ο ιός θα «φάει» 2,5 ποσοστιαίες μονάδες από την παγκόσμια ανάπτυξη.

Αν και οι οικονομολόγοι δεν μπορούν ακόμη να είναι σίγουροι για την έκταση της ζημιάς στην οικονομία, γνωρίζουν πολύ καλά πώς πρέπει να παρακολουθούν την εξέλιξη του φαινομένου και τι ακριβώς να προσέχουν. Και τούτο γιατί έχουν την εμπειρία του SARS και άλλων επιδημιών.

Είναι σημαντικό να κατανοήσει κανείς ότι το κόστος της περίθαλψης των νοσούντων είναι ένα εξαιρετικά μικρό ποσοστό του συνολικού κόστους. Το μεγάλο πλήγμα έρχεται από τα μέτρα των κυβερνήσεων και τις συμπεριφορές των ανθρώπων για την αποτροπή της μετάδοσης. Οι δράσεις των επιχειρήσεων επίσης έχουν μεγάλη σημασία. Εάν κλείσουν γραφεία, καταστήματα ή σταματήσουν εισαγωγές κρίσιμες για την παραγωγή τους ο αντίκτυπος είναι σοβαρός.

Στην περίπτωση του SARS τα μέτρα αποτροπής κατέφεραν σοβαρό πλήγμα στον τουρισμό με τις διεθνείς αφίξεις στη περιοχή Ασίας- Ειρηνικού να είναι μειωμένες κατά 10% το 2003 σε σχέση με το 2002. Με τις εταιρείες να αναστέλουν τις πτήσεις τους προς την Κίνα και ορισμένες χώρες να κλείνουν την είσοδο σε ταξιδιώτες από τη χώρα, οι επιπτώσεις του κορωνoϊού ενδεχομένως να είναι ευρύτερες.

Πέρα από το φόβο πολιτών και ολόκληρων κρατών, το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να παρατηρούν οι οικονομολόγοι είναι οι επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα. Προς το παρόν τα προβλήματα είναι σχετικά περιορισμένα. Ωστόσο κλάδοι όπως αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας φοβούνται ελλείψεις σε βασικά υλικά και εξαρτήματα, που προμηθεύονται από την Κίνα.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα