Πώς μπορεί να αυξηθεί €2 δισ. το ταμείο του λιανεμπορίου

Τη δυνατότητα να “μαζέψουν” από τους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα επιπλέον 2 δισ. ευρώ έχουν οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση ότι θα διαθέτουν ποικιλία επιλογών – εμπορευμάτων και η σχέση ποιότητας – τιμής των προϊόντων θα είναι ελκυστική. Αυτό ανέφερε νωρίτερα το πρωί της Παρασκευής, από το βήμα της εκδήλωσης της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) όπου παρουσιάσθηκε η ετήσια Έκθεση για το ελληνικό εμπόριο, ο Δρ. Ηλίας Κικίλιας, Γενικός Διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ.

Σύμφωνα με τον ίδιο πέρυσι οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις “μάζεψαν” από τους τουρίστες 2,7 δισ. ευρώ από τα συνολικά 18 δισ. ευρώ που ήταν οι τουριστικές εισπράξεις. Ποσό το οποίο όμως απέχει από τις εισπράξεις ανταγωνιστικά τουριστικών χωρών, όπως η Τουρκία, η Μάλτα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Κροατία. Σύμφωνα με τον κ. Κικίλια, αν οι τουρίστες που επισκέπτονται στην Ελλάδα δαπανούσαν ότι ξοδεύουν σε ανταγωνίστριες χώρες τότε θα έπρεπε να είναι τριπλάσιο το ποσό που ξόδεψαν πέρυσι. Με τον κ. Νίκο Βέττα, γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ να σημειώνει ότι ο τουρισμός θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως μοχλός ώστε κάποιος να μπορεί μετά το ταξίδι του στη χώρα μας να αγοράζει από απόσταση, οπότε αυτό θα πολλαπλασιάσει τις πωλήσεις.

Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας και δη οι μικρές είναι η αδυναμία πρόσβασης στον τραπεζικό δανεισμό. Για το 86,4% των επιχειρήσεων σημαντικές πηγές χρηματοδότησης αποτελούν τα ιδία κεφάλαια της επιχείρησης, τα προσωπικά κεφάλαια του ιδιοκτήτη 33,3% και η χρηματοδότηση από συγγενείς 22,2%. Με βάση την έρευνα της ΕΣΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2019, το 51% των επιχειρήσεων, δηλαδή 1 στις 2, πραγματοποίησε τζίρο μικρότερο των 20.000 ευρώ από 48% το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

Όπως είπε ο κ. Διονύσης Γράβαρης, πανεπιστημιακός καθηγητής και επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ η χρηματοδότηση σημαντικού τμήματος του εμπορίου γίνεται, ακόμη, κυρίως από ίδια κεφάλαια. Με τον πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Γιώργος Καρανίκας να εκφράζει τη συγκρατημένη αισιοδοξία του για την πορεία του εμπορίου τη φετινή χρονιά.

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας της ΕΣΕΕ

– Το πρώτο εξάμηνο του 2019 το 47% των εμπορικών επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση του κύκλου εργασιών, ποσοστό βελτιωμένο σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2018 όπου το ποσοστό ήταν 56%

– Η μέση αξίας αγοράς εμπορευμάτων για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ανήλθε σε 35.814 ευρώ, μειωμένη σε σχέση με τα δύο προηγούμενα εξάμηνα.

– Το 73% των επιχειρήσεων δεν έχει οφειλές προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία ενώ το 82% δεν έχει οφειλές προς τους προμηθευτές

– Το ποσοστό των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου που καταγράφει οφειλές προς τα τραπεζικά ιδρύματα είναι 17% μειωμένο συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο του 2018 που ήταν 19%.

– Σημαντικές πηγές χρηματοδότησης αποτελούν τα ιδία κεφάλαια της επιχείρησης 86,4%, τα προσωπικά κεφάλαια του ιδιοκτήτη 33,3% και η χρηματοδότηση από συγγενείς 22,2%.

– Το 30% των επιχειρήσεων στεγάζει την επιχειρηματική του δραστηριότητα σε ιδιόκτητο οίκημα.

– Το 62,5% των εμπορευμάτων προέρχεται από την Ελλάδα, από 65% για το 2018.

– Οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου διατηρούν σταθερές σχέσεις συνεργασίας με προμηθευτές.

– Οι συνεπείς επιχειρήσεις ήταν η μεγαλύτερη ομάδα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου και για το 2019 (παρά τη μείωση που παρατηρήθηκε σε σχέση με το 2018 29% από 34%)

– Η δεύτερη σε μέγεθος ομάδα είναι οι ανθεκτικές 28% από 22%.

– Οι απειλούμενες επιχειρήσεις είναι στο 18%, από 22% το 2018 και 27% το 2017.

– Η φορολόγηση αποτελεί σταθερά το σημαντικότερο πρόβλημα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου. Άλλες σημαντικές δυσκολίες είναι η συμπίεση της καταναλωτικής δαπάνης και η έλλειψη ρευστότητας.

– Νέες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις όπως το μίσθωμα, η απασχόληση προσωπικού, ο αθέμιτος ανταγωνισμός, τα malls, οι τεχνολογικές αλλαγές.

capital.gr

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα