POS: Οι υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και οι κυρώσεις

Για τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων γύρω από την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τη χρήση μηχανημάτων αποδοχής καρτών, POS, καθώς και τις κυρώσεις / πρόστιμα που συνεπάγεται η μη συμμόρφωσή τους με αυτές, ενημερώνει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου με την υπ’ αριθμ. 89/31-1-2017 εγκύκλιο.

Στην εγκύκλιο, μεταξύ άλλων, αναφέρονται τα εξής:

Οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης και παροχής υπηρεσιών, που διαθέτουν τερματικά αποδοχής καρτών (POS), οφείλουν να ενημερώνουν τους καταναλωτές, σχετικά με τις κατηγορίες πιστωτικών, χρεωστικών και προπληρωμένων καρτών τις οποίες δέχονται. Συγκεκριμένα:

1. Υποχρεούνται να αναρτούν πινακίδα στο ταμείο στην οποία αναγράφεται με ευδιάκριτα και κεφαλαία γράμματα η ένδειξη ως εξής: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΠΙΣΤΩΤΙΚΗΣ, ΧΡΕΩΣΤΙΚΗΣ Ή ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΝΗΣ ΚΑΡΤΑΣ», «CONSUMERS MAY PAY WITH CREDIT, DEBIT OR PREPAID CARD».

2. Στην προθήκη του καταστήματος πρέπει να αναγράφονται οι συγκεκριμένες κατηγορίες πιστωτικών, χρεωστικών ή προπληρωμένων καρτών, οι οποίες γίνονται αποδεκτές από την κάθε επιχείρηση. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι κατηγορίες VISA, MASTER CARD, MAESTRO, DINERS, AMERICAN EXPRESS, DISCOVER, UNION PAY. Η σχετική ενημέρωση μπορεί να παρέχεται, είτε ολογράφως, είτε με παραπομπή στο εμπορικό σήμα κάθε κάρτας.

Με βάση τα ως άνω, η κάθε επιχείρηση πρέπει να προχωρήσει στις εξής ενέργειες:

• Στον χώρο του ταμείου, να αναρτηθεί το σήμα της Ε.Σ.Ε.Ε. με το περιεχόμενο: «Ο ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΥΤΑΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΠΙΣΤΩΤΙΚΗΣ, ΧΡΕΩΣΤΙΚΗΣ Η ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΈΝΗΣ ΚΑΡΤΑΣ», «CONSUMERS MAY PAY WITH CREDIT, DEBIT OR PREPAID CARD».

• Στη βιτρίνα ή την είσοδο του καταστήματος να επικολλούνται τα αυτοκόλλητα των καρτών που χρησιμοποιεί η επιχείρηση, μαζί με το σήμα της Ε.Σ.Ε.Ε.: «Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΕΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΤΕΡΜΑΤΙΚΟ ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΡΤΩΝ POS».

Περαιτέρω, καλό είναι, ακόμη και όσες επιχειρήσεις δεν έχουν POS, να αναρτήσουν το σήμα της Ε.Σ.Ε.Ε. «ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΑΚΟΜΑ POS». Βεβαίως, ενδεχομένως αυτό να πρέπει να αλλάξει, σύντομα, καθώς αναμένεται η  Υπουργική Απόφαση που προβλέπει ο νόμος 4446/2016, η οποία θα καθορίσει ποιοι κωδικοί ΚΑΔ έχουν τελικά την υποχρέωση να τηρούν POS και ποιοι όχι, οπότε, κατ’ ακολουθία, ακόμη και αυτοί που δεν διαθέτουν σήμερα POS, μπορεί εν τέλει να υποχρεωθούν να το προμηθευτούν.

Σύμδωνα πάντως με πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, οι εξής 12 βασικοί κλάδοι (Εστίαση-μπαρ-καφέ, Επισκευές, Εκπαίδευση, Ένδυση-υπόδηση, Ενοικιάσεις, Κομμωτήρια, Γυμναστήρια, Νομικές δραστηριότητες, Ιατρικές υπηρεσίες, Τηλεπικοινωνίες, Ενέργεια, Τυχερά παιχνίδια) θα έχουν περιθώριο, μέχρι τις 30 Ιουνίου 2017, να εγκαταστήσουν υποχρεωτικά, τερματικά.

Όσο αφορά στα μικρά καταστήματα τροφίμων, τα ψιλικατζίδικα και τα μπακάλικα, αναμένεται να ενταχθούν στο δεύτερο «κύμα» επιχειρήσεων, που θα πρέπει να εγκαταστήσουν POS, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2017.

Τα πρόστιμα

Οι λεπτομέρειες σχετικά με τους ελέγχους και τον τρόπο επιβολής προστίμου για όσους παραβιάζουν την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 για τις κάρτες πληρωμών ορίζοντας σε απόφαση 17730/13.2.2017 του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης:

Οι αρμόδιες υπηρεσίες συγκροτούν κλιμάκια ελέγχου αποτελούμενα τουλάχιστον από δύο υπαλλήλους. Τα κλιμάκια ελέγχου είναι εφοδιασμένα με τα ακόλουθα έντυπα:

α) Εντολή ελέγχου και

β) Έκθεση ελέγχου

Τα πρόστιμα επιβάλλονται με απόφαση του προϊσταμένου της υπηρεσίας στην οποία υπάγονται τα ελεγκτικά όργανα που διαπίστωσαν την παράβαση. Τα ελεγκτικά όργανα υποχρεούνται να υποβάλουν εντός 5 εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία διαπίστωσης τέλεσης της παράβασης τις σχετικές εκθέσεις στην Υπηρεσία τους. Η απόφαση επιβολής προστίμου εκδίδεται μέσα σε προθεσμία 15 εργάσιμων ημερών από την υποβολή της σχετικής έκθεσης, και αφού ζητηθεί ακρόαση του διοικούμενου.

Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας έχουν αναπτύξει την καινοτόμο δράση, με τίτλο “Feel Safe” στο e-commerce, με στόχο την προφύλαξη του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου της χώρας, αλλά και των καταναλωτών από φαινόμενα διαδικτυακής απάτης. Πρόκειται για μία εφαρμογή, που εύκολα μπορεί ο καθένας να «κατεβάσει» στο κινητό του τηλέφωνο ή στο tablet.

 

Σχετικά Νέα