

Η πανδημία Covid-19 επιτάχυνε την τάση ψηφιοποίησης (και) των μέσων ενημέρωσης διεθνώς, ενώ παράλληλα τροφοδότησε περαιτέρω την έλλειψη εμπιστοσύνης στις πηγές ενημέρωσης, σύμφωνα με τη νέα έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters για το 2020
Το ξέσπασμα του κορωνοϊού οδήγησε αφενός σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης ειδήσεων ιδίως από τα καθιερωμένα μέσα ενημέρωσης, αφετέρου σε ενίσχυση της ήδη ευρισκόμενης σε εξέλιξη ψηφιοποίησης των μέσων ενημέρωσης (ΜΜΕ), καθώς ολοένα περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν πλέον το «έξυπνο» κινητό τηλέφωνό τους και τα online μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερώνονται. Το lockdown υπέσκαψε περαιτέρω τα παραδοσιακά έντυπα μέσα ενημέρωσης, «σχεδόν σίγουρα επιταχύνοντας τη μετάβαση σε ένα πλήρως ψηφιακό μέλλον», σύμφωνα με την έκθεση.
«Ο τίτλος της είδησης είναι ότι βλέπουμε μια επιταχυνόμενη κίνηση προς τα ψηφιακά και τα κινητά media, καθώς και προς διάφορες πλατφόρμες. Αυτό συνοδεύεται από μία συνεχιζόμενη μείωση της εμπιστοσύνης προς τις ειδήσεις και αυξανόμενες ανησυχίες για την παραπληροφόρηση, ιδίως στα social media και από μερικούς πολιτικούς», δήλωσε ο διευθυντής του Reuters Institute, Κλάις Νίλσεν.
Μετά και την εμπειρία της πανδημίας αυξάνονται οι ανησυχίες για παραπληροφόρηση, με το Facebook και το WhatsApp να θεωρούνται κατ’ εξοχήν ωφελημένοι από την πανδημία, αλλά και «ένοχοι» για τη διάχυση παραπλανητικών, ψευδών, αντιεπιστημονικών ή συνωμοσιολογικών πληροφοριών.
Η εμπιστοσύνη στα ΜΜΕ είναι υπερδιπλάσια σε σχέση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσον αφορά την πληροφόρηση σχετικά με την Covid-19. Στην περίπτωση των ειδήσεων σχετικά με τον κορονοϊό, η εμπιστοσύνη στους ειδησεογραφικούς οργανισμούς έφθασε το 59%. Όμως, γενικότερα, μόνο το 38% των πολιτών δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις τις περισσότερες φορές, ενώ το 46% εμπιστεύεται τη βασική πηγή ενημέρωσής του. Η πλειονότητα (60%) προτιμά ΜΜΕ και ειδήσεις χωρίς συγκεκριμένη ιδεολογική οπτική γωνία και μόνο το 28% θέλει ειδήσεις που ενισχύουν τις απόψεις του.
Από την άλλη πλευρά, διαφαίνεται μία άλλη τάση, ότι ολοένα περισσότεροι άνθρωποι φαίνονται πρόθυμοι να πληρώσουν για να ενημερωθούν μέσω διαδικτύου από ειδησεογραφικές ιστοσελίδες που ανήκουν κυρίως σε μεγάλους κύρους μέσα ενημέρωσης (New York Times, Washington Post, London Times, Financial Times κ.ά.). Όμως, σε όλες τις χώρες οι περισσότεροι άνθρωποι συνεχίζουν να μην πληρώνουν για την online ενημέρωσή τους, ενώ ποσοστά χρηστών της τάξης του 40% έως 50% δηλώνουν ότι τίποτε δεν θα τους πείσει να πληρώσουν συνδρομή για τις ειδήσεις που διαβάζουν στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με την έκθεση, που βασίστηκε σε δειγματοληπτική έρευνα σε 40 χώρες (μεταξύ των οποίων η Ελλάδα), οι άνθρωποι κάτω των 35 ετών, σε πολλές χώρες, προτιμούν να διαβάζουν online ειδήσεις παρά να τις παρακολουθούν online. Η χρήση του Instagram για ενημέρωση έχει διπλασιαστεί από το 2018 μέχρι σήμερα, ιδίως μεταξύ των νέων, και η έκθεση προβλέπει ότι κάποια στιγμή το 2021 θα ξεπεράσει το Twitter ως προτιμώμενη πηγή ενημέρωσης.
Σχετικά Νέα
Σουδάν: Τουλάχιστον 30 νεκροί και δεκάδες τραυματίες από πυρά πυροβολικού στην πόλη Ελ Φάσερ
Πυρά πυροβολικού των παραστρατιωτικών εναντίον της πολιορκημένης πόλης Ελ Φάσερ στο Νταρφούρ, στο δυτικό.
Ουκρανία: Ένας νεκρός σε ρωσικό πλήγμα στο Χάρκοβο – Ζημιές σε σπίτια και υποδομές σε επιδρομή με drones στην Οδησσό
Ρωσικά στρατεύματα επιτέθηκαν χθες Δευτέρα στη βορειοανατολική περιφέρεια του Χαρκόβου, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο, ανακοίνωσαν.
ΗΠΑ: Η δημοτικότητα του Τραμπ υποχωρεί στο χαμηλότερο επίπεδο μετά την επιστροφή του στο Λευκό Οίκο
Η δημοτικότητα του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ μειώθηκε οριακά, πάντως υποχώρησε στο χαμηλότερο.
ΗΠΑ: Τα μέλη της Ακαδημίας Κινηματογράφου θα υποχρεώνονται στο εξής να βλέπουν τις υποψήφιες ταινίες για να τις βραβεύουν με Όσκαρ
Η Ακαδημία Κινηματογράφου που απονέμει τα βραβεία Όσκαρ ανακοίνωσε σήμερα ότι τροποποιεί τους κανόνες.