Όταν το επιχειρείν πραγματοποιείται με άλλες….«ΦΥΛΛΟ ΣΟΦΙΕΣ»

Στην Ελλάδα τα τελευταία αρκετά χρόνια το επιχειρείν αποτελεί ένα πανάκριβο, πολύπλοκο και ψυχοφθόρο «σπορ». Ιδιαίτερα την τελευταία 10ετία τα πράγματα έχουν δυσκολέψει ακόμη περισσότερο, με αποκορύφωμα την ενεργειακή κρίση που ήρθε να «κουμπώσει» σε ένα ήδη αρκετά δυσοίωνο περιβάλλον.

Γράφει η Ελευθερία Κοσμοπούλου

Ωστόσο, παρά τα προβλήματα που κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει, υπάρχουν φωτεινά παραδείγματα στη χώρα μας που δίνουν μηνύματα αισιόδοξα και φωτογραφίζουν αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε υγιείς επιχειρήσεις.

Ένα τέτοιο παράδειγμα συναντήσαμε στην Κρήτη. Φτάνοντας στο Ηράκλειο στην γνωστή πλατεία των Λιονταριών αντικρίζεις το παλαιότερο καφέ που αποτελεί κομμάτι της ιστορίας της πλατείας αλλά και της πόλης τα τελευταία 100 χρόνια! Και το όνομα αυτού «ΦΥΛΛΟ ΣΟΦΙΕΣ»: Το ιστορικό μαγαζί λοιπόν του Ηρακλείου Κρήτης που κλείνει έναν αιώνα ζωής!

Όλα ξεκίνησαν λίγο μετά την καταστροφή της Σμύρνης, το 1922, όταν ο Απόστολος Σαλκιντζής έφτασε στο Ηράκλειο της Κρήτης με την οικογένειά του και εκεί κουβάλησε τα όνειρα του, τις μνήμες και τις αναμνήσεις του, τις γνώσεις και τις εμπειρίες του. Όλα μαζί με πείσμα και μεράκι τον οδήγησαν να ανοίξει ένα εργαστήριο μπουγάτσας μόλις 12 τ.μ.. Η συνταγή της μπουγάτσας του συνάντησε τις γεύσεις του νησιού και, πέραν της κλασικής με κρέμα, δημιούργησε τη νέα γεύση, με το τυρί της Κρήτης, τη μυζήθρα.

Το μπουγατσάδικο του Αποστόλη Σαλκιντζή τη δεκαετία του ’30

Σήμερα, 100 χρόνια μετά, στη ίδια πλατεία και με το κατάστημα πλέον να έχει φτάσει στα 120 τ.μ. σε μέγεθος, τα ηνία της επιχείρησης έχει αναλάβει ο Γιάννης Σαλκιντζής, ο οποίος από το 2000 και για 23 χρόνια δίνει καθημερινά την ψυχή του, την φαντασία του και την δημιουργικότητα του, ώστε να μην χαθεί η παράδοση της δικής του οικογένειας.

Έχοντας δίπλα του την σύζυγό του Μαρία Μπουνταλάκη και τους  συνεργάτες  του, κατάφερε να διατηρήσει την αρχική ταυτότητα και σαν γευστικός χαμαιλέων, οι «ΦΥΛΛΟ ΣΟΦΙΕΣ», εναρμονίστηκαν με τους καιρούς και κέρδισαν τη μάχη κόντρα στη βιομηχανοποίηση των προϊόντων και την τυποποίηση των υλικών .

Η οικογένεια Σαλκιντζή συνολικά μέσα στα χρόνια, δεν άφησε να της ξεφύγει η αγνότητα που την καθιέρωσε σαν οδηγό της δημιουργικότητας.

Ο εσωτερικός χώρος του Ιστορικού Καταστήματος Φυλλοσοφιες

Ακολουθεί η συνέντευξη με τον Γιάννη Σαλκιντζή:

Πότε ξεκίνησε το δικό σας ταξίδι σε αυτό το ιστορικό μαγαζί;

Το 1998 έφτασε η ώρα οι γονείς μου να βγουν στην σύνταξη και ήταν τότε που τέθηκε το ερώτημα εάν κάποιος από εμένα ή τα αδέρφια μου θα ήθελαν να συνεχίσουν με το μαγαζί η εναλλακτικά θα το νοίκιαζαν.

Εμένα οι σπουδές μου ήταν πάνω στην φυσικοθεραπεία, ωστόσο από μικρός  βοηθούσα στην επιχείρηση και έτσι τους πρότεινα να το αναλάβω  εγώ.. « Όπερ και εγένετο’» και κάπως έτσι ξεκίνησα τη δική μου πορεία. Με το που ανέλαβα το μαγαζί προχώρησα και στην πρώτη ανακαίνιση και ήταν τότε που το μαγαζί μετονομάστηκε από ‘’Τα λεοντάρια’’ σε «ΦΥΛΛΟ ΣΟΦΙΕΣ»,

Πόσο εύκολο είναι εσείς και η γυναίκα σας που ανήκετε στην νέα γενιά να διατηρήστε το
στοιχείο της παράδοσης;

Αυτό είναι κάτι που πάντα με βασανίζει ιδιαίτερα στο κομμάτι το χωροταξικό, δηλαδή στο πόσο πρέπει να εκμοντερνιστεί ως χώρος και συγχρόνως να μην χάσει την ταυτότητα του. Όσον αφορά το προϊόν οι εκμοντερνισμένες εκδοχές και προσθήκες έγιναν το τελευταίο διάστημα.

Συγκεκριμένα  πάντως, όταν ξεκίνησα , η πρώτη προσθήκη που έκανα ήταν ο καφές, κάτι με το οποίο διαφωνούσαν οι γονείς μου, καθώς πίστευαν ότι σημείο κατατεθέν της επιχείρησης όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν μόνο η πώληση μπουγάτσας. Πέραν του καφέ όμως το πρώτο προϊόν  που πρόσθεσα ήταν «η χορταρένια», μετέπειτα η χορταρένια με τυρί και  τελευταία  έχουμε μπει στην διαδικασία πειραματισμών, ώστε να δούμε ποιες ακόμη γεύσεις θα προσφέρουμε στο μενού μας.

Με λίγα λόγια ξεκινήσαμε με πέντε κωδικούς στην μπουγάτσα και πλέον έχουμε φτάσει στους έντεκα συν και κάποια επιλεκτικά προϊόντα που προστέθηκαν μετά από επιθυμία των πελατών μας.

Σαν επιχείρηση πως έχετε αντέξει μέσα σε αυτά τα χρόνια των οικονομικών κρίσεων ;

Σίγουρα ήταν δύσκολο  αλλά θεωρώ ότι έπαιξε πολύ σημαντικό ρόλο το γεγονός ότι δεν μας βρήκαν πάνω σε περίοδο επενδυτικού ανοίγματος , οπότε σίγουρα τα πράγματα τότε δεν θα ήταν καθόλου εύκολα.

Ωστόσο πιστεύω πως το «κλειδί» είναι να υπάρχει οργάνωση ,πλάνο και να μην βαδίζεις στον αέρα.

Το μαγαζί σας αποτελεί και τουριστικό spot ;

Πολλοί τουριστικοί οδηγοί  μας αναφέρουν κι έτσι έχουμε αρκετούς  ξένους   που  μας επισκέπτονται για να δοκιμάσουν την μπουγάτσα μας.

Ενεργειακή κρίση και αύξηση στις τιμές των υλικών και κατά συνέπεια των προϊόντων πόσο σας έχει επηρεάσει σαν επιχείρηση; Η πολιτεία με όλα αυτά τα επιδόματα εσάς σας έχει βοηθήσει επι της ουσίας;

Εννοείται πως μας έχει επηρεάσει η κρίση παρόλο που το 2022 ήταν μια πολύ καλή χρονιά ! Οι αυξήσεις τόσο στο ρεύμα, όσο και στις πρώτες ύλες έχουν  ροκανίσει την κερδοφορία μας. Τα κόστη για μας πλέον είναι διπλάσια τουλάχιστον.

Σκέφτεστε παρόλα αυτά την επέκταση της επιχείρησής σας είτε εντός Κρήτης, είτε εκτός; Και αν ναι με ποια μορφή ;

Κοιτάξτε βασικός στόχος μας  είναι να διατηρήσουμε  τις μνήμες και τις αναμνήσεις  που άφησε η οικογένεια μου. Τα τελευταία δύο χρόνια, ανοίξαμε  δύο νέα καταστήματα μέσα στο Ηράκλειο. Θα θέλαμε με κάποιο τρόπο, αυτό που κάνουμε με τόση αγάπη και μεράκι να μπορέσει να το δοκιμάσει περισσότερος κόσμος. Έτσι μελετάμε το τελευταίο διάστημα, με τι τρόπο θα μπορούσαμε να αναπτυχθούμε .

Είναι αισιόδοξο πάντως σε τέτοιους καιρούς να συναντάμε έναν επιχειρηματία που βλέπει την επέκταση, βλέπει και θέλει το κάτι παραπάνω. Ποιο είναι το δικό σας μήνυμα στους μικρούς και μεσαίους επιχειρηματίες στην Ελλάδα του σήμερα ;

Το κλειδί κατά την δική μου άποψη είναι οι άνθρωποι μας, οι συνεργάτες μας. Να θεωρούνται αλλά και να αντιμετωπίζονται ως οικογένεια . Ο άνθρωπος είναι ο σημαντικότερος παράγοντας επιτυχίας σε κάθε επιχείρηση .

Ένα άλλο πολύ σημαντικό επίσης θέμα έχει να κάνει με την εστίαση. Με το να σκεφτόμαστε συνέχεια όλα τα προβλήματα δεν ξέρω κατά πόσο θα έχουμε την ενέργεια αλλά και την διάθεση να προχωρήσουμε.

Τα προβλήματα ναι, είναι υπαρκτά. Όμως γίνονται μικρότερα όταν ο στόχος σου είναι αλλού!

Μιας και θίξατε το θέμα του δανεισμού . Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, είτε από τις τράπεζες, είτε από προγράμματα που μπορεί να τρέχουν για την στήριξη της επιχειρηματικότητας. Τα κριτήρια είναι αυστηρά και το βασικό παράπονο από τους παράγοντες της αγοράς είναι ότι η πλειοψηφία μένει εκτός.

Σίγουρα θα έπρεπε τα διάφορα προγράμματα που βγαίνουν κατά καιρούς ,να θέλουν πραγματικά να βοηθήσουν και να στηρίξουν την επιχειρηματικότητα. Δυστυχώς όμως ,τις περισσότερες φορές, μένουν εκτός  επιχειρήσεις  χωρίς ουσιαστικό λόγο.

Όσον αφορά τις τράπεζες, θα ήμουν αγνώμων αν έλεγα ότι δε μας έχουν βοηθήσει. Μας  έχουν στηρίξει και μάλιστα  σε στιγμές και εποχές μείζονος σημασίας για εμάς…

Από τον προσωπικό σας λογαριασμό στα social media, καταλαβαίνει κανείς πως αγαπάτε τα ταξίδια. Αυτό σας έχει βοηθήσει στην εξέλιξη της δουλειά σας;

Ναι τα αγαπώ πολύ και μέχρι σήμερα έχω επισκεφθεί 74 χώρες. Αν με ρωτήσετε, κυρίως μ αρέσουν οι πιο  ιδιαίτεροι  προορισμοί που δεν είναι και τόσο  δημοφιλείς . Φυσικά μ έχουν επηρεάσει και στην δουλειά. Πάντα είμαι παρατηρητικός και παίρνω ιδέες πολλές φορές  και για την εξέλιξη των γεύσεων στην δική μου επιχείρηση. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως με τα ταξίδια επεκτείνεις τους ορίζοντες σου, γνωρίζεις νέες κουλτούρες, εκτιμάς τον τόπο που ζείς αλλά  μαθαίνεις και καλύτερα τον εαυτό σου!

 

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα