Οι βουλευτές Θεσσαλίας του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν γιατί κανένα αντιπλημμυρικό έργο δεν λειτούργησε στον Βόλο

Τις κραυγαλέες αστοχίες των κομβικών αντιπλημμυρικών έργων της πόλης του Βόλου που οδήγησαν στο να πλημμυρίσει από άκρη σε άκρη μία πόλη με κατηφορική κλίση και δίοδο σε όλο το μήκος της προς τη θάλασσα έφεραν στη Βουλή με Ερώτησή τους οι Βουλευτές Θεσσαλίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Βασίλης Κόκκαλης και Μαρίνα Κοντοτόλη.

Οι Βουλευτές επεσήμαναν ότι τα έργα που αποτελούν τον βασικό αντιπλημμυρικό άξονα για την πόλη του Βόλου – έργα Χειμάρρου Αναύρου, Χειμάρρου Κραυσίδωνα, Χειμάρρου Ξηριά, αντιπλημμυρική τάφρος – Περιφερειακός ΠΣ Βόλου – Δίκτυο ομβρίων – αποδείχθηκαν ελλιπή, ακατάλληλα και τελικά αναποτελεσματικά οδηγώντας στην καταγραφή πρωτοφανών πλημμυρών. Στην Ερώτησή τους καλούν τους αρμόδιους Υπουργούς Εσωτερικών, Υποδομών και Περιβάλλοντος να απαντήσουν για το αν γνωρίζουν για τις αστοχίες των βασικών αντιπλημμυρικών έργων της περιοχής αλλά και για το αν η αποτελεσματικότητά τους είχε ελεγχθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Όπως επεσήμαναν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η πρωτοφανής έκταση και το μέγεθος των πλημμυρικών φαινομένων όπως εκδηλώθηκαν σε όλο το εύρος του πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου με την επέλαση της κακοκαιρίας Daniel γεννούν δικαιολογημένα πολλά ερωτηματικά σχετικά με την αποτελεσματικότητα των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας που έχουν γίνει στην πόλη. «Αυτό που παρατηρήθηκε κατά την εξέλιξη της κακοκαιρίας ήταν ότι αρχικά οι χείμαρροι που διατρέχουν την πόλη δεν κατάφεραν να συγκρατήσουν τον μεγάλο όγκο των υδάτων, υπερχείλισαν και στη συνέχεια ο μεγάλος όγκος του νερού και των φερτών υλών εγκλωβίστηκε σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης προκαλώντας πρωτοφανή και εκτεταμένα πλημμυρικά φαινόμενα»,
ανέφεραν οι Βουλευτές.

Κατά την κορύφωση της επέλασης της κακοκαιρίας στις 05/09/2023, η απορροή του χειμάρρου Αναύρου λειτούργησε αποτελεσματικά μέχρι τη γέφυρα της οδού Αναλήψεως. Από το σημείο της γέφυρας μέχρι το τέρμα της οδού Ρήγα Φεραίου ο χείμαρρος υπερχείλισε κατευθύνοντας τον όγκο του νερού και των φερτών υλών στις παρακείμενες οδούς οι οποίες και πλημμύρισαν. Αιτία για την υπερχείλιση του χειμάρρου στο συγκεκριμένο σημείο φαίνεται πως είναι η αστοχία του σχεδιασμού του διευθετημένου τμήματος αλλά και η αστοχία του υπολογισμού της υδατοπαροχής στην οποία θα έπρεπε να περιλαμβάνονται και οι σημαντικές ποσότητες ομβρίων που έρχονται από τη συνοικία της Νέας Δημητριάδας.

Στα αντιπλημμυρικά έργα μετά την πλημμύρα του έτους 2006 του έτερου σημαντικού χειμάρρου της πόλης, του Κραυσίδωνα, φαίνεται πως υπήρξε τραγική αστοχία τεχνικού σχεδιασμού στην κρίσιμη θέση της γέφυρας της σιδηροδρομικής γραμμής, έλλειψη έργων ενίσχυσης των αναχωμάτων στο μέσο αστικό τμήμα του χειμάρρου και απουσία έργων διευθέτησης στο ανάντη του γηροκομείου τμήμα του. Κατά την κορύφωση της κακοκαιρίας, στο τμήμα από τη γέφυρα σιδηροδρόμου μέχρι τη γέφυρα της οδού Γιάννη Δήμου όπου έχει μικρές σχετικά κλίσεις ο χείμαρρος υπερχείλισε με αποδέκτες τις οριζόντιες και κάθετες οδούς μέχρι τη οδό Παγασών και στη συνέχεια την οδό 2ας Νοεμβρίου. Στο μη διευθετημένο τμήμα του ανάντη του Γηροκομείου η αυξημένη ροή υδάτων υπέσκαψε το ανατολικό ανάχωμα και διάβρωσε πλήρως την Εθνική Οδό κύκλωμα Πηλίου στην ευθεία Μπισακού – Αηδονοφωλιές εκτρέποντας σημαντικό μέρος της παροχής στην ιστορική του κοίτη την οδό Ιωλκού και τις 2-3 πρώτες παράλληλες σ’ αυτή οδούς. Στην αστοχία περιλαμβάνεται και ο μη ορθός υπολογισμός της υδατοπαροχής με τις σημαντικές ποσότητες ομβρίων που δέχεται ο χείμαρρος από την ανάντη περιοχή της Νέας Ιωνίας, ενώ σημαντική επίδραση στην λειτουργία του μέσου αστικού τμήματος του χειμάρρου και στον περιορισμό της ενεργής διατομής του είναι τα πολλά δέντρα μικρής και μέσης ηλικίας που ατυχώς είχαν φυτευθεί εντός της κοίτης. Πολλά από τα δέντρα αυτά παρασύρθηκαν από το χείμαρρο και έφραζαν περιστασιακά τις κατάντη γέφυρες.

Αστοχία στο αντιπλημμυρικό έργο φαίνεται πως παρατηρήθηκε και στην περίπτωση του χειμάρρου Ξηριά, όπου στη γέφυρα της οδού Διμηνίου υπερχείλισε ο χειμαρρικός κλάδος Σεσκουλιώτης που δεν είχε περιληφθεί στα τελευταία αντιπλημμυρικά έργα. Όσον αφορά
το έργο της παλαιάς αντιπλημμυρικής τάφρου, αυτή φαίνεται πως δεν μπόρεσε να δεχθεί τον όγκο των απορροών της πρόσφατης πλημμύρας και διοχέτευε τις παροχές στον περιφερειακό στον κόμβο Κύπρου – Άλλης Μεριάς. Την ίδια ώρα, σημαντικές αστοχίες σχεδιασμού παρατηρήθηκαν και στη λειτουργία του δικτύου ομβρίων στην χαμηλή υψομετρικά ζώνη της πόλης αλλά και στο ύψος των οδών Αγίου Δημητρίου, Αναλήψεως και Γιάννη Δήμου.

Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τόνισαν: «Μόνη λύση πολιτικής ευθύνης είναι ο εκσυγχρονισμός του εγχώριου σχεδίου αντιπλημμυρικής προστασίας. Ο αντιπλημμυρικός σχεδιασμός θα πρέπει πλέον να διαμορφώνεται με βάση τη γεωμορφολογία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής. Η κλιματική κρίση και η δεδομένη μεταβολή στη συχνότητα με την όποια ακραία φαινόμενα πλήττουν τη χώρα επιβάλλουν την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης και των νέων διαθέσιμων τεχνολογιών. Η Μαγνησία και η Θεσσαλία δεν μπορούν να ζήσουν ξανά τέτοιες απώλειες και καταστροφές».

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα