Οι τρεις λόγοι που το ΔΝΤ ανησυχεί για τα κρυπτονομίσματα

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχει πολλάκις επισημάνει τις ανησυχίες του για τα κρυπτονομίσματα, ιδιαίτερα γιατί η αναδυόμενη αυτή αγορά αναπτύσσεται με τόσο ραγδαίο ρυθμό χωρίς όμως να εξελίσσεται ανάλογα και το ρυθμιστικό της πλαίσιο.

Η συνολική κεφαλαιοποίηση όλων των κρυπτονομισμάτων ξεπέρασε τα 2 τρισ. δολάρια τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, ποσό δεκαπλάσιο της χρηματιστηριακής αξίας που είχαν στις αρχές του 2020, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΝΤ.

Ο Έβαν Παπαγεωργίου, αναπληρωτής επικεφαλής του τμήματος κρυπτονομισμάτων του Ταμείου, δήλωσε στο CNBC τον Οκτώβριο ότι “το οικοσύστημα των κρυπτονομισμάτων έχει αναπτυχθεί σημαντικά… Η διαδικασία δείχνει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, αν και υπήρξαν ορισμένα ενδιαφέροντα stress tests”.

Ένα από τα προβλήματα που έχει επισημάνει το ΔΝΤ είναι ότι πολλοί από τους ανθρώπους και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που πραγματοποιούν συναλλαγές αυτού του είδους των περιουσιακών στοιχείων “στερούνται ισχυρών πρακτικών λειτουργίας, διακυβέρνησης και κινδύνου”.

Ως εκ τούτου, το Ταμείο έχει τονίσει ότι οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν κινδύνους, προσθέτοντας ότι υπάρχει απλώς “ανεπαρκής γνωστοποίηση και εποπτεία” σε αυτόν τον τομέα. Επιπλέον, πιστεύει ότι τα κρυπτονομίσματα δημιουργούν ορισμένα “κενά δεδομένων” και “μπορούν να ανοίξουν ανεπιθύμητες πόρτες για ξέπλυμα χρήματος, καθώς και για χρηματοδότηση της τρομοκρατίας”.

Άλλα ιδρύματα τονίζουν ότι πρέπει να γίνουν περισσότερες κινήσεις ώστε αυτές οι επενδύσεις να καταστούν ασφαλέστερες.

Σε κάθε περίπτωση τα κρυπτονομίσματα αποτελούν ένα θέμα που διχάζει, με ορισμένους να υποστηρίζουν ότι αποτελούν το μέλλον των νομισμάτων και κάποιους άλλους να εμφανίζονται πιο δύσπιστοι, επισημαίνοντας τους κινδύνους που ενέχουν.


Οι influencers

Η ρυθμιστική αρχή του χρηματοοικονομικού τομέα στο Ηνωμένο Βασίλειο, η FCA, έχει προειδοποιήσει για τη σχέση μεταξύ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των επενδύσεων σε κρυπτονομίσματα.

“Οι influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης πληρώνονται συνήθως από απατεώνες για να τους βοηθήσουν να συλλέξουν και να ξεφορτωθούν κρυπτονομίσματα στο πλαίσιο κερδοσκοπικών σκοπιμοτήτων. Ορισμένοι influencers προωθούν δε κρυπτονομίσματα που τελικά αποδεικνύεται ότι δεν υπάρχουν καν”, ανέφερε ο Τσαρλς Ράντελ, πρόεδρος της FCA, κατά τη διάρκεια ομιλίας του τον Σεπτέμβριο.

Πρόσθεσε ότι λόγω του πόσο νέα είναι αυτή η τεχνολογία, “δεν έχουμε δει τι θα συμβεί σε έναν πλήρη οικονομικό κύκλο. Απλώς δεν ξέρουμε πότε ή πώς θα τελειώσει αυτή η ιστορία, αλλά -όπως συμβαίνει με κάθε νέα μορφής κερδοσκοπία- μπορεί να μην τελειώσει καλά”.

Η Κιμ Καρντάσιαν, με περισσότερους από 200 εκατομμύρια ακολούθους στο Instagram, πληρώθηκε νωρίτερα φέτος για να διαφημίσει ένα κρυπτονόμισμα μέσω του λογαριασμού της. Οι επικριτές της κίνησης αυτής επεσήμαναν πόσο λίγες λεπτομέρειες ήταν γνωστές για αυτούς που δημιούργησαν το ethereummax, που διαφήμιζε η Κιμ. “Δεν πρόκειται για οικονομικές συμβουλές, απλώς μοιράζομαι αυτά που μου είπαν οι φίλοι μου για το ethereum max token!”, έγραψε σε ανάρτησή της η Καρντάσιαν. Πρόσθεσε σε αυτήν διαφορετικά hashtags, συμπεριλαμβανομένου του #ad, το οποίο απαιτείται για να φαίνεται ότι η ανάρτησή της έγινε επί πληρωμή.

Άλλοι χρήστες μέσων κοινωνικής δικτύωσης με επίσης τεράστιους “στρατούς” ακολούθων, γνωστοί ως influencers, έχουν επίσης διαφημίσει κρυπτονομίσματα μέσω των λογαριασμών τους.

“Τα κρυπτονομίσματα διαφημίζονται συχνά δίπλα σε αυτές τις αναρτήσεις που παρουσιάζουν αυτόν τον λαμπερό τρόπο ζωής και νομίζω ότι η συσχέτιση είναι πολύ επικίνδυνη και επιβλαβής για τους νέους”, δήλωσε στο CNBC τον Οκτώβριο ο Μάιρον Τζόμπσον, σύμβουλος οικονομικών θεμάτων στην Interactive Investor.

Ρυθμιστικό πλαίσιο και κανόνες
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να εξετάσουν το ζήτημα των διαφημίσεων κρυπτονομισμάτων και να βεβαιωθούν ότι οι διαφημίσεις εξηγούν στους ανθρώπους τους κινδύνους που σχετίζονται με τις επενδύσεις σε ένα τόσο ευμετάβλητο περιουσιακό στοιχείο. Οι τιμές τους μπορεί να καταγράψουν ακραία μεταβλητότητα ακόμη και μέσα σε μία ημέρα.

Ένα επιπλέον ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής είναι ότι οι νέοι σε ηλικία ενδιαφέρονται πολύ για αυτήν την αγορά και συχνά κάνουν τις πρώτες τους επενδύσεις σε κρυπτονομίσματα, χρησιμοποιώντας δάνεια και πιστωτικές κάρτες.

Στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την FCA τον Ιούνιο έδειξαν ότι περίπου 2,3 εκατομμύρια άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν στην κατοχή τους κρυπτονομίσματα. Το 14% αυτών χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες για να τα αγοράσουν, ενώ το 12% πιστεύουν ότι θα έχουν την “προστασία” της FCA εάν κάτι πάει στραβά. Αλλά η FCA έχει δηλώσει ότι δεν θα τους καλύψει.

Εν τω μεταξύ, δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε σε 1.000 ενήλικες του Ηνωμένου Βασιλείου, ηλικίας από 18 έως 29 ετών, τον Ιούλιο, έδειξε ότι το 27% από αυτούς χρησιμοποίησαν πιστωτικές κάρτες για να επενδύσουν στο κρυπτονόμισμα dogecoin, το οποίο δημιουργήθηκε αρχικά ως αστείο, το 17% χρησιμοποίησε για τον ίδιο λόγο το φοιτητικό του δάνειο και το 12% άλλους τύπους δανείων.

Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει δίκοπο μαχαίρι, καθώς οι επενδυτές θα μπορούσαν να υποστούν απώλειες λόγω των κρυπτονομισμάτων τους και στη συνέχεια να δυσκολευτούν να αποπληρώσουν τα δάνεια και τα χρέη που ανέλαβαν προκειμένου να προβούν σε αυτές τις επενδύσεις.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, οι εθνικές ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να εργαστούν για τη θέσπιση κοινών κανόνων σε παγκόσμιο επίπεδο, να ενισχύσουν τη διασυνοριακή εποπτεία και καθώς πρόκειται είναι ένα τόσο νέο πεδίο, να πιέσουν ώστε να υπάρξει τυποποίηση των δεδομένων.

“Ο χρόνος είναι κρίσιμης σημασίας και η δράση πρέπει να είναι αποφασιστική, ταχεία και καλά συντονισμένη σε παγκόσμιο επίπεδο ώστε να αναδειχθούν τα οφέλη και, ταυτόχρονα, να αντιμετωπιστούν τα τρωτά σημεία”, ανέφερε το ΔΝΤ τον Οκτώβριο.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα