Οι προοπτικές ενός ελληνικού Χόλιγουντ

Λάμψη, δόξα, διακρίσεις, κόκκινα χαλιά. Ίσως ό,τι ονειρεύεται, επιδιώκει, φιλοδοξεί κάθε σκηνοθέτης για την καλλιτεχνική του πορεία. O Γιώργος Λάνθιμος είναι ένας από τους ελάχιστους Έλληνες δημιουργούς που πέρασαν στην άλλη… πλευρά του Ατλαντικού και γεύτηκαν την επιτυχία.

Το ΑΠΕ ΜΠΕ και η δημοσιογράφος Κάτια Παπαδοπούλου ερευνά το «όνειρο του ελληνικού Χόλιγουντ» και τι χρειάζεται για να γίνει το όραμα αυτό πραγματικότητα.

Οι συνεργασίες με διάσημους ηθοποιούς και λαμπερά ονόματα της παγκόσμιας κινηματογραφικής βιομηχανίας αποτελούν έμπνευση για τους κινηματογραφιστές που φιλοδοξούν να πατήσουν στα χνάρια του.

Υπάρχουν όμως ευκαιρίες και δυνατότητες που «στρώνουν» τον δρόμο ή το όνειρο μένει ανεκπλήρωτο; Το φιλμικό αποτύπωμα του Λάνθιμου είναι ικανό να φέρει «έκρηξη» δημιουργικότητας και να μετατρέψει την Ελλάδα σε μια νέα κινηματογραφική δύναμη;

Στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μιλούν ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρης Κρέτσος, δημιουργοί εντός κι εκτός Ελλάδας, συντονιστές κινηματογραφικών φεστιβάλ στην Ευρώπη, ανεξάρτητοι παραγωγοί, αλλά και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Απάντηση στην έρευνα του ΑΠΕ-ΜΠΕ για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής κινηματογραφίας, δίνουν ο Κωνσταντίνος Αϊβαλιώτης, διευθυντής προώθησης ταινιών στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ο Πάνος Παπαχατζής πρόεδρος του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων ο Ζαφείρης Χαϊτίδης, σκηνοθέτης-κινηματογραφιστής σε εταιρεία παραγωγής στη Νέα Υόρκη, ο Αντώνης Γλαρός, σκηνοθέτης, εισηγητής σεμιναρίου τα τελευταία 11 χρόνια στον κινηματογραφικό τομέα του ΠΟΠΦΑ και η Ελίνα Ψύκου σκηνοθέτις, που απέσπασε τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου στην 9η τελετή απονομής των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Με τη βοήθεια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου το ΑΠΕ ΜΠΕ ξετυλίγει επίσης την ιστορία του Ελληνικού σινεμά απο το 1896 μέχρι σήμερα.

Ο Λευτέρης Κρέτσος υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης

Ασκούμε ως κυβέρνηση μια ολοκληρωμένη εθνική πολιτική στήριξης των δημιουργών και γενικότερα του κλάδου της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και για αυτό οι θεσμικές μας παρεμβάσεις είναι συνεχείς και γίνονται
σε πολλαπλά επίπεδα επισημαίνει ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρη Κρέτσος.

Δεν μπορούν να γίνουν όσα δεν έγιναν δεκαετίες σε 3 χρόνια. Η ελληνική κυβέρνηση όμως έχει θέσει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και είναι γεγονός ότι τα πράγματα
αλλάζουν και ότι η Ελλάδα σήμερα διαθέτει τα πιο ανταγωνιστικά κίνητρα ενίσχυσης της οπτικοακουστικής παραγωγής.

Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που επιστρέφει στους παραγωγούς οπτικοακουστικών έργων κάτι περισσότερο από το 50% του συνολικού κόστους παραγωγής μέσα από την συνδυαστική προσφορά της επιδότησης
δαπανών παραγωγής στο επίπεδο του 35% χωρίς όριο επιστροφής (35% cash rebate/ no cap), αλλά και της φορολογικής έκπτωσης διαφόρων δαπανών της τάξεως του 30%. Το κίνητρο του cash rebate έχει ήδη αποδώσει στον σχεδόν ένα χρόνο λειτουργίας του με πολλές παραγωγές και συμπαραγωγές να πραγματοποιούνται εξαιτίας του.

Ήταν ένα αίτημα του κλάδου που παρέμενε για δεκαετίες ανικανοποίητο. Παρόλα αυτά δεν αρκούν τα κίνητρα ενίσχυσης της παραγωγής για να φέρουν την επενδυτική άνοιξη που όλοι επιδιώκουμε στο χώρο του
κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Έχουμε και άλλες προκλήσεις και κυρίως τα θέματα της ρευστότητας, της γραφειοκρατίας, των υποδομών και της εκπαίδευσης. Και εκεί όμως υπάρχει θεσμική απάντηση και όραμα και
υπαρκτά αποτελέσματα.

Ο αναπτυξιακός νόμος προσφέρει γενναιόδωρα κίνητρα για όποια επιχείρηση θέλει να επενδύσει σε υποδομές οπτικοακουστικής παραγωγής. Η πρόσφατη κατασκευή δύο υπερσύγχρονων soundstages στο Μαρκόπουλο
Αττικής αφορά επένδυση που χρηματοδοτείται από τον αναπτυξιακό νόμο και υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και για αντίστοιχες επενδύσεις στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη από την εγχώρια και διεθνή επιχειρηματική
κοινότητα. Το εργόσημο για τους βοηθητικούς ηθοποιούς και τους κομπάρσους που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί εξοικονομείται πλέον πολύτιμος χρόνος και ενέργεια από τις εταιρίες παραγωγής για την πρόσληψη τους. Θα υπάρξει σύντομα απλοποίηση των διαδικασιών κινηματογράφησης σε αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους κτλ. ενώ η σύσταση του δικτύου των Περιφερειακών Film Offices (έργο το οποίο
ξεκίνησε από το ΕΚΟΜΕ) θα βοηθήσει στην άμεση διεκπεραίωση αιτημάτων κινηματογράφησης και την παροχή άλλων διευκολύνσεων και πληροφοριακού υλικού στους ενδιαφερόμενους.

Για να αντιμετωπιστούν επίσης τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η εγχώρια οπτικοακουστική βιομηχανία διαμορφώνουμε σταθερά και αποφασιστικά ένα παράλληλο σύστημα ευκαιριών χρηματοδότησης των εταιριών παραγωγής με τέσσερις νέες γραμμές πιστωτικής στήριξης:

α) την εκχώρηση της έγκρισης της επένδυσης από το ΕΚΟΜΕ στις τράπεζες (δάνεια γέφυρα). Ήδη διάφορες επιχειρήσεις έχουν ενισχυθεί από τη διαδικασία αυτή,

β) την ένταξη του κλάδου της οπτικοακουστικής βιομηχανίας στο Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΙΙ. Πρόκειται για ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και του ΕΤΕΑΝ με στόχο την
παροχή ρευστότητας με προνομιακούς όρους για ΜμΕ στον κλάδο των οπτικοακουστικών που έχουν ανάγκες, λειτουργικές ή επενδυτικές,

γ) τη δημιουργία ενός Ταμείου Εγγυοδοσίας δανείων από το ΕΤΕΑΝ για τη χρηματοδότηση οπτικοακουστικών έργων,

δ) τη δημιουργία ενός νέου επενδυτικού Ταμείου για την υποστήριξη της παραγωγής και του development οπτικοακουστικών έργων.

Και ασφαλώς θα δούμε και το ζήτημα ενίσχυσης της λειτουργίας του Κέντρου Κινηματογράφου και το ζήτημα της υποχρέωσης επανεπένδυσης των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών σε ελληνικά κινηματογραφικά έργα, το
λεγόμενο 1,5%, το οποίο εξακολουθούν να αποφεύγουν οι καναλάρχες. Προσφέρουμε ως κυβέρνηση και θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε με διυπουργικού χαρακτήρα θεσμικές τομές και παρεμβάσεις ολοένα και
περισσότερα χρηματοδοτικά, φορολογικά και επενδυτικά κίνητρα και εργαλεία στην εγχώρια οπτικοακουστική βιομηχανία. Προσέξτε όμως δίνουμε και θα δώσουμε άμεσα περισσότερα κίνητρα και εργαλεία για να γίνουν επενδύσεις και συνεργασίες. Δε δίνουμε θαλασσοδάνεια, δεν παρέχουμε χαριστικές διευκολύνσεις και δεν κάνουμε πολιτική επιχορήγησης με πελατειακά κριτήρια.

Αυτά είναι συμπτώματα μιας παλαιοκομματικής νοοτροπίας που έχτισε στο παρελθόν “ μαγαζάκια”
και φατρίες αντί να βάλει αντικειμενικά κριτήρια και όρους στο ποιος θα λάβει κρατική ενίσχυση και με τί ύψος. Τα “ μαγαζάκια” δεν άφησαν τον ελληνικό κινηματογράφο να αναπτυχθεί περαιτέρω και να γίνει βιομηχανία. Αυτή η λογική που επικράτησε στο παρελθόν, μια λογική απόρριψης και αποθάρρυνσης καλλιτεχνών, όπως ο Λάνθιμος, δεν μπορεί πλέον να σταθεί έχοντας πλέον στην Ελλάδα το επιτυχημένο παράδειγμα
του ΕΚΟΜΕ.

Για να γίνει όμως το ΕΚΟΜΕ χρειάστηκαν πολλές εργατοώρες για να παραχθεί ένα στιβαρό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας που αποτελείται από δύο νόμους, δύο τροποποιήσεις Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την
εφαρμογή του επενδυτικού κινήτρου, ένα Προεδρικό Διάταγμα για το οργανόγραμμα και τη στελέχωση, ειδικός Κανονισμός Οικονομικής Διαχείρισης, ειδικός Κανονισμός Λειτουργίας Προσωπικού, εκπόνηση 5ετους Στρατηγικού Σχεδιασμού και business plan, διάφορες εγκύκλιοι, ηλεκτρονικό σύστημα διακίνησης εγγράφων και ένταξης επενδυτικών σχεδίων και καθημερινή τριβή και επαφή με τους ανθρώπους του χώρου και
εταιρίες παραγωγής από το εξωτερικό.
Αυτό που έχει σημασία είναι ότι κοιτάμε μπροστά και διαθέτουμε πλέον ως χώρα μια ολοκληρωμένη πολιτική για τον κινηματογράφο και την οπτικοακουστική βιομηχανία. Έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα, θα
γίνουν και άλλα και κυριολεκτικά η περίοδος που διανύουμε είναι μια πολύ σημαντική περίοδος για τον κλάδο, καθώς πολλοί location scouters και οι μεγαλύτερες εταιρίες του Χόλιγουντ ετοιμάζονται να έρθουν στην
Ελλάδα. Αυτήν την περίοδο δίνουμε εξετάσεις ως χώρα και αν τις περάσουμε θα γίνουμε πραγματικός ισχυρός διεθνής προορισμός κινηματογραφικών και τηλεοπτικών γυρισμάτων. Μας λείπουν οι υποδομές, δεν έχουμε πολλά crews και κάποιες δεξιότητες, αλλά έχουμε όλα τα υπόλοιπα και ακόμη περισσότερα από
πλευράς οικονομικών κινήτρων και κυρίως ταλαντούχους ευρηματικούς ανθρώπους και φιλόξενες τοπικές κοινωνίες. Πρέπει όμως να δείξουμε ετοιμότητα, να δείξουμε ότι έχουμε την ικανότητα και ότι μπορούμε να
ανταποκριθούμε στα πιο απαιτητικά project, όπως έγινε πρόσφατα με τα γυρίσματα στο Σύνταγμα. Είναι μια υπόθεση που απαιτεί σοβαρότητα, επαγγελματισμό, υπευθυνότητα και όχι εφησυχασμό, μακαριότητα ή
επιστροφή στις νοοτροπίες του παρελθόντος.

Σχετικά Νέα