Οι “μνηστήρες” για τις κορβέτες

Τρεις “μνηστήρες”, Ιταλοί, Γάλλοι και Ολλανδοί έχουν θέσει υποψηφιότητα για το πρόγραμμα τεσσάρων κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού, ύψους 3 δις ευρώ. Αν και αρχικά γινόταν λόγος για τέσσερα νέα πλοία, το τελευταίο διάστημα αναφέρεται πως πιθανότητα θα αυξηθούν κατά μία κορβέτα μέσα στο ίδιο κόστος. Το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται νέα πλοία άμεσα για να προχωρήσει στον παροπλισμό των παλαιών φρεγατών.

Γράφει ο Χρήστος Καρδαμπίκης

Η αρχή για τον εκσυγχρονισμό του στόλου έγινε με τη συμφωνία με τη Γαλλία για την αγορά τριών φρεγατών FDI HN, αντί τεσσάρων, η πρώτη από τις οποίες ξεκίνησε ήδη να ναυπηγείται (εθιμοτυπικό κόψιμο της πρώτη λαμαρίνας) πριν από λίγες μέρες.

Οι υποψηφιότητες

Τρεις είναι οι υποψηφιότητες για τις κορβέτες , η ιταλική πρόταση των ναυπηγείων Frincantieri με την κορβέτα DOHA που ναυπηγεί το Κατάρ, η γαλλική της Naval με την GOWIND και η ολλανδική της Damen με τη Sigma 10514. Τα πλοία αυτά είναι άνω των 3.000 τόνων μεγέθους περίπου όπως οι φρεγάτες τύπου S που θέλει να αποσύρει σταδιακά το ΠΝ.

Αν και ουσιαστικά το Πολεμικό Ναυτικό χρειάζεται φρεγάτες (η FDI ειναι 4500 τόνων – ενώ υπάρχουν και μεγαλύτερες όπως οι FREMM που είναι περίπου 7000 τόνους), λόγω βιασύνης και κόστους αρκείται σε μικρότερα πλοία με φόρτο μεγαλύτερου.

Επισημαίνεται ότι το αρχικό πρόγραμμα του ΠΝ προέβλεπε: τέσσερα σύγχρονες φρεγάτες, εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, ενδιάμεση λύση (μεταχειρισμένα πλοία) και σύνδεση με ελληνικά ναυπηγεία-μεταφορά τεχνογνωσίας.

Ουσιαστικά αυτό έσπασε και η κυβέρνηση προχώρησε στο πρώτο με τρία νέα πλοία και πρόβλεψη για ένα ακόμη, ενώ η ενδιάμεση λύση φαίνεται να κολλάει, λόγω διαθεσιμότητας των πλοίων στους χρόνους παράδοσης που θέλει το ΠΝ.

Η υπόθεση κορβέτα για το πολεμικό ναυτικό δεν είναι νέα, εξετάζει εδώ και καιρό την περίπτωση “Θεμιστοκλής” με το Ισραήλ να συμμετέχει στη “βαριά ευρωπαϊκή κορβέτα” στο πλαίσιο της PESCO.

Στο πλαίσιο των προτάσεων που είχαν κατατεθεί για τις φρεγάτες, Ολλανδοί, Ισπανοί και το αμερικανικό γραφείο GIBS & Kox έδιναν ως ενδιάμεση λύση περίπου τέτοιου μεγέθους πλοία ήτοι “φρεγατοκορβέτες” (πλοία σε μέγεθος μεγάλης κορβέτας για τα σημερινά δεδομένα, αλλά με οπλισμό σύγχρονης φρεγάτας).

Στο τραπέζι υπάρχει και η πρόταση για εκσυγχρονισμο των ΜΕΚΟ, αλλά και αυτό μάλλον απομακρύνεται καθώς, όπως ανέφεραν πηγές του υπ. Άμυνας: “καλύτερα να πάρουμε νέα πλοία, παρά να δώσουμε λεφτά για αυτά που θα αποσυρθούν σε 10 χρόνια το αργότερο”.

Οι προτάσεις

Οι Γάλλοι φαίνεται να είχαν το προβάδισμα, λόγω και της αμυντικής συμφωνίας και της αγοράς των φρεγατών, με τη Gowind3100, το μεγαλύτερο πλοίο της οικογενείας, βασισμένη κυρίως πάνω στις Αιγυπτιακές Gowind2500, ενώ εκτός από τη Γαλλία και την Αίγυπτο, πλοία της οικογένειας έχουν ή ναυπηγούν, η Μαλαισία, η Αργεντινή, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ινδονησία και έχει υπογράψει και η Ρουμανία.

Οι Ιταλοί που ήταν υποψήφιοι και για τις φρεγάτες, προτείνουν την κορβέτα τύπου DOHA 3.250 τόνων, την οποία έχουν ναυπηγήσει για το Κατάρ.

Το δυνατό “χαρτί” των Ιταλών όμως δεν είναι ότι συμμετέχουν στην “ευρωκορβέτα” (ως ναυπηγοί), ευρωπαϊκό πρόγραμμα που συμμετέχει και η Ελλάδα και η Κύπρος, αλλά ό,τι προτείνει την κατασκευή τους στα ναυπηγεία Ελευσίνας.

Παράλληλα, έχουν αναλάβει τη μελλοντική φρεγάτα FFG(X) του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού που είναι σχεδιαστικά μια μετεξέλιξη-εκσυγχρονισμός των φρεγατών FREMM του ιταλικού πολεμικού ναυτικού, που επιθυμεί και το ελληνικό Γενικό Επιτελειο Ναυτικού για το άμεσο μέλλον (όταν αποσυρθούν οι ΜΕΚΟ).

Η τρίτη πρόταση είναι των Ολλανδών που και εκείνοι ήταν υποψήφιοι για τις φρεγάτες, είναι η sigma 10514, πλοίο της ίδιας οικογένειας με τις φρεγάτες (τότε πρότειναν τη 10515). Οι Ολλανδοί είναι γνώριμοι στο ΠΝ καθώς παλαιές φρεγάτες S κλάσης kortenaer του ΠΝ που έφτασαν να επιχειρούν για 40 χρόνια, είναι ολλανδικές, ενώ και για ενδιάμεση λύση το ΠΝ επιθυμεί τις κλάσης Μ του ολλανδικού και του βελγικού πολεμικού ναυτικού, (τέσσερις συνολικά – δύο από κάθε χώρα) είναι επίσης ολλανδική ναυπήγησης.

Η διαμόρφωση των πλοίων θα καθοριστεί με βάση τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού και στο πλαίσιο αυτό θα γίνουν και οι διαβουλεύσεις με τα ενδιαφερόμενα ναυπηγεία.

Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι οι πυραυλάκατοι του ΠΝ κατασκευάζονται στα ναυπηγεία, Ελευσίνας, ενώ τα τρία από τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα