Οι γεωπολιτικές αναταράξεις δεν πτοούν την ελληνική ναυτιλία

H γνωστή ρήση «από την κρίση γεννιέται μια νέα ευκαιρία» βρίσκει πλήρη εφαρμογή στην περίπτωση της ελληνικής ναυτιλίας και των εφοπλιστών. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, η γεωπολιτική ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και στην ευρύτερη περιοχή, δεν έχουν πτοήσει τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι παραμένουν εκ των κορυφαίων… asset της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί για το ειδικό βάρος και το αποτύπωμα των Ελλήνων εφοπλιστών στη διεθνή ναυτιλία, που δεν «φθάρθηκε» ούτε από τις γεωπολιτικές κρίσεις. Η αξία του στόλου των Ελλήνων εφοπλιστών αγγίζει τα 180 δισ.δολάρια. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο, παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη και οι εγχώριοι πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας, καθιστώντας την Ελλάδα, τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Την τελευταία μάλιστα δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%.

Ο ελληνόκτητος στόλος είναι επίσης ο μεγαλύτερος cross-trader στον κόσμο, καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό πάνω από 98% της χωρητικότητάς του. Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας, μαζί φυσικά με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, υπάρχουν περίπου 4.700 εταιρείες στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, που κατέχουν 3,6 πλοία κατά μέσο όρο και σχεδόν 2.500 ιδιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με 5 πλοία κατά μέσο όρο υπό τον έλεγχό τους.

Αυτό που αποτελεί την ειδοποιό διαφορά για τους Έλληνες εφοπλιστές και τους δίνει το προβάδισμα έναντι των αντιπάλων τους, είναι πως τα πλοία τους μεταφέρουν τα πάντα. Το αργό πετρέλαιο και τα καύσιμα που παράγονται από αυτό, το φυσικό αέριο για τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, τα τελικά προϊόντα, τον άνθρακα και τα μεταλλεύματα που κινούν την παγκόσμια οικονομία. Βρίσκονται στήθος με στήθος με τις κινεζικές εταιρείες ως οι νούμερο 1 ιδιοκτήτες πλοίων στον κόσμο που μεταφέρουν σχεδόν όλο το παγκόσμιο εμπόριο βάσει όγκου, σημειώνει χαρακτηριστικά το Bloomberg, σε αφιέρωμά του για την ελληνική ναυτιλία.

Οι μπίζνες με τη Ρωσία 

Πέραν των παραπάνω εξαιρετικών αποτελεσμάτων και στοιχείων, πρέπει να επισημανθεί και ένας άλλος παράγοντας που έχει ενισχύσει σημαντικά την επιχειρηματική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών και σχετίζεται με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα ελληνόκτητα πλοία συνεχίζουν να «εξυπηρετούν με το αζημίωτο» τη Μόσχα, μεταφέροντας το μεγαλύτερο μέρος του δια θαλάσσης εξαγόμενου ρωσικού πετρελαίου.  Εως και σήμερα, χάρη και στις παρεμβάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, οι εφοπλιστές κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν όρους και εξαιρέσεις που τους δίνουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις μπίζνες με τη Ρωσία, κινούμενοι συχνά στα όρια των απαγορεύσεων που είχαν επιβληθεί – και συχνά παραβιάζοντάς τις.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα