

Η παγκόσμια γεωπολιτική – οικονομική σκηνή είναι ιδιαιτέρως ρευστή και οι κίνδυνοι που ξεπροβάλλουν είναι διαρκείς και προφανώς δεν μπορούν να υποτιμηθούν. Πολλοί, μέχρι και κάποιες ημέρες, δεν είχαν ακούσει ξανά για τους αντάρτες Χούτι της Υεμένης, οι οποίοι επιτίθενται σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, εν ονόματι του μίσους για το Ισραήλ και της υποστήριξης στους Παλαιστίνιους, δημιουργώντας συνθήκες τέλειας καταιγίδας για το παγκόσμιο εμπόριο.
Γράφει ο Νώντας Βλάχος
Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, έχουν ανακοινώσει ότι σταματούν ή αναστέλλουν τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ, εξαιτίας των επιθέσεων από τους αντάρτες Χούτι, οι οποίοι δεν δείχνουν διάθεση να σταματήσουν το πολεμικό τους μοτίβο. Η αναστολή εκατοντάδων διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ-προς αποφυγή των επιθέσεων- και το εν δυνάμει κλείσιμο μιας από τις μεγαλύτερες εμπορικές αρτηρίες παγκοσμίως, προκαλεί τεράστια αναστάτωση και φόβους για αλυσιδωτές επιπτώσεις στη διεθνή οικονομία.
Ήδη οι τιμές του πετρελαίου έχουν πάρει την ανιούσα και είναι να πιθανόν να πατήσουν κι άλλο «γκάζι» το επόμενο διάστημα, μ’ ό,τι αυτό αρνητικό συνεπάγεται για τις τιμές στην αντλία. Το μεγάλο κακό για το εμπόριο της Ευρώπης αλλά και συνολικά σε παγκόσμια κλίμακα αφορά την «καταιγίδα» που μπορεί να ξεσπάσει στις τιμές προϊόντων και πρώτων υλών. Εξαιτίας των επιθέσεων του ανταρτών Χούτι, τα εμπορικά πλοία αναγκάζονται να ακολουθήσουν άλλες πιο μακρινές διαδρομές, κάτι που έχει ως συνέπεια την επακόλουθη αύξηση των ναύλων. Μια δυσμενής συνθήκη για τη παγκόσμια ναυτιλία που θα μετακυλήσει και στις τιμές πολλών καταναλωτικών αγαθών προς το τέλους του χρόνου.
Αρκεί να αναλογιστεί κάποιος ότι το 30% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευμάτων αξίας άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως, περνάει από τη Διώρυγα του Σουέζ, για να διαπιστώσει το μέγεθος του προβλήματος για το παγκόσμιο εμπόριο. Σ’ αυτή τη δύσκολη εξίσωση προστίθεται και το γεγονός ότι από τη Διώρυγα του Σουέζ διακινείται το 7-10% του παγκόσμιου πετρελαίου και του 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Πώς θα αντιδράσει η διεθνής κοινότητα
Το μείζον ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα προκύψει αντίδραση από τη διεθνή κοινότητα, έτσι ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα για το παγκόσμιο εμπόριο. Η δημιουργία μιας διεθνούς αεροναυτικής task force που θα σπεύσει στην επίμαχη περιοχή, με τις ΗΠΑ επικεφαλής, προκειμένου να προστατεύει τα εμπορικά πλοία και να αποτρέπει επιθέσεις των Χούτι, είναι ένα από τα βασικά σενάρια που έχουν τεθεί υπό επεξεργασία. Και μάλλον η εφαρμογή του μοιάζει με αναγκαία τούτη τη στιγμή. Ήδη πάντως-και αυτό έχει τη σημασία του- αμερικανικές ναυτικές δυνάμεις έχουν μετακινηθεί στον κόλπο του Άντεν.
Σχετικά Νέα
Δασμοί: Και δεύτερο αεροσκάφος της Boeing επιστρέφει στις ΗΠΑ από την Κίνα
Ένα δεύτερο αεροσκάφος της Boeing που προοριζόταν για κινεζική αεροπορική εταιρεία κατευθυνόταν πίσω στις.
Μεικτά πρόσημα στις ασιατικές αγορές
Σε μεικτό έδαφος ολοκληρώνουν τις συναλλαγές της Δευτέρας τα ασιατικά χρηματιστήρια, καθώς η κεντρική.
Υεμένη: Οι Χούθι κάνουν λόγο για 12 νεκρούς σε βομβαρδισμούς που αποδίδουν στις ΗΠΑ
Οι αντάρτες Χούθι στην Υεμένη ανακοίνωσαν τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας του Πάσχα.
Γαλλία: Το Ισραήλ απαγορεύει την επίσκεψη αντιπροσωπείας μελών του κοινοβουλίου της Γαλλίας
Αντιπροσωπεία μελών του γαλλικού κοινοβουλίου, κυρίως αιρετών της Αριστεράς, κατήγγειλε χθες Κυριακή πως υφίσταται.