Ν. Παπαθανάσης: Να βάλει πλάτη και η βιομηχανία στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Να βάλει πλάτη και η βιομηχανία τροφίμων στο «καλάθι του νοικοκυριού» ζητεί ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης σε συνέντευξή του.

Ειδικότερα, την καλεί να επανεξετάσει όλα τα κόστη και να δει τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει στην αγορά και στους καταναλωτές, τονίζοντας ότι πρέπει όλοι να στοιχηθούμε σε αυτή την κοινή προσπάθεια.

Στη συνέντευξη, ο αναπληρωτής υπουργός αναφέρει τους στόχους του «καλαθιού», εξηγώντας ότι ζητούμενο είναι να μειωθούν οι τιμές και να αυξηθεί ο ανταγωνισμός, υπέρ του καταναλωτή.

Ο ίδιος προεξοφλεί νέο ρεκόρ στις άμεσες ξένες επενδύσεις και μιλά για επενδυτική δίψα, η οποία δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση.

Επίσης προαναγγέλλει ότι τον Ιανουάριο θα υπάρξει νέος κύκλος στο καθεστώς «Μεταποίηση Εφοδιαστική Αλυσίδα», καθώς και την προκήρυξη των καθεστώτων «Επιχειρηματικότητα 3600» και «Νέο Επιχειρείν».

Για τον αναπτυξιακό νόμο «στέκεται» στη δημιουργία εγγυοδοτικού εργαλείου προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και γνωστοποιεί τον σχεδιασμό ενός νέου προγράμματος, του e-produce, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, μέσω του οποίου θα χρηματοδοτηθούν επενδύσεις σε βιομηχανικές λειτουργίες, παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας κ.ο.κ.

Κύριε υπουργέ, από την περασμένη Τετάρτη το «καλάθι του νοικοκυριού» είναι σε εφαρμογή. Εξετάζετε το ενδεχόμενο να αυξήσετε τον αριθμό των προϊόντων πέραν των υποχρεωτικών που περιλαμβάνει;

«Όχι. Δεν θέλουμε να αυξηθούν τα προϊόντα που είναι στο καλάθι. Εντάξαμε τα βασικά προϊόντα για την αξιοπρεπή διαβίωση των πολιτών με χαμηλές τιμές και με στόχο να συμπαρασύρουν και άλλα (προϊόντα) προς πιο χαμηλά επίπεδα. Και πράγματι, νομίζω ότι έτσι θα γίνει. Αν το διευρύνουμε, θα χάσει την έννοιά του».

Υπάρχουν όμως μια σειρά θεμάτων που δεν έχουν διευκρινιστεί. Για παράδειγμα, μπαίνει ένα προϊόν στο καλάθι και παίρνει μια τιμή. Την επόμενη εβδομάδα βγαίνει από το καλάθι. Μένει με την ίδια τιμή; Αλλάζει η τιμή; Πάει στην προηγούμενη; Ξαναμπαίνει στο καλάθι, ποια τιμή παίρνει; Με ποια τιμή συγκρίνεται;

«Λοιπόν, όλη η ιδέα ήταν ότι έχουμε 50 προϊόντα, τα οποία είναι βασικά και τα οποία καλύπτουν κατά ένα μεγάλο ποσοστό τις ανάγκες του νοικοκυριού, για τον λόγο του ότι πρέπει να υπάρχουν προϊόντα φτηνότερα σε σχέση με άλλα όμοια του είδους τους και ταυτόχρονα, προϊόντα που μπορεί να αποτελέσουν και ένα στοιχείο ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών, έτσι ώστε να προσφέρονται καλύτερες τιμές. Αυτή είναι η βασική ιδέα. Επομένως, ελέγχονται για το ποσοστό κέρδους, δημιουργούν ανταγωνιστικές τάσεις, δίνουν εναλλακτικές λύσεις στα νοικοκυριά, είναι φτηνότερα στην κατηγορία τους και κυρίως καταπολεμούν κατά κάποιον τρόπο τον πληθωρισμό ή το κύμα ακρίβειας, όσο μπορούν πλέον. Όσο μπορούν, βεβαίως, γιατί δεν είναι πανάκεια. Αυτό είναι εξωγενές, είναι γενικό. Όμως, μέσα από αυτή τη διαδικασία και τα βασικά αυτά είδη που είναι χαμηλότερα μπορούμε να πετύχουμε μια οικονομία για το νοικοκυριό που θέλει να ψωνίσει από αυτά τα προϊόντα».

Ωστόσο, ποια τιμή θα πάρει ένα προϊόν που θα βγει από το καλάθι;

«Το προϊόν πίσω θα πάρει μια τιμή. Εκείνο που ξαναμπαίνει είναι ένα άλλο προϊόν, με άλλη ετικέτα ή το ίδιο, δεν έχει σημασία, το οποίο είναι μια οικονομικότερη λύση για ένα νοικοκυριό. Μπορεί αν ένα προϊόν είναι σε απόθεμα και μπορεί η βιομηχανία ή ο εισαγωγέας να το δώσει σε χαμηλότερη τιμή, τότε να παραμείνει. Μπορεί να προκύψει και η αντικατάσταση ενός προϊόντος ιδιωτικής ετικέτας από κάποιο επώνυμο, το οποίο θα διατίθεται σε χαμηλότερη τιμή».

Κάνατε κάποιο τεστ για το πού ήταν οι τιμές πριν μπουν στο καλάθι;

«Ναι, βέβαια».

Έχετε εικόνα αυτή τη στιγμή αν υπάρχει κάποια μεσοσταθμική έκπτωση;

«Είναι νωρίς ακόμα. Αυτό κάνουμε τώρα. Πάντως, είδαμε πτώσεις από 6% έως και 30%. Μελετάμε, για να δούμε τη μεσοσταθμική έκπτωση, η οποία θα προκύψει από την ανάλυση ανάλογα και σε σχέση με μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ποια είναι η χρονική στιγμή; Η προηγούμενη μέρα; Η 5η Οκτωβρίου που κάναμε τη συνάντηση; (σ.σ.: με τα σούπερ μάρκετ) Η 1η Σεπτεμβρίου που συγκρίνουμε και βάλαμε το ποσοστό κέρδους με το 2021; Είναι κάτι που το μελετάμε αυτήν τη στιγμή. Πάντως, κατά γενική ομολογία, υπήρχαν φτηνότερα προϊόντα μέσα, που τα ίδια τις προηγούμενες μέρες ήταν ακριβότερα. Αυτό όποιος πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ μπορεί να το δει».

Γιατί δεν ορίσατε εξαρχής ένα χρονικό σημείο αναφοράς για τη σύγκριση των τιμών στα προϊόντα πριν μπουν στο καλάθι;

«Αυτή η ερώτηση πάντα τίθεται, ωστόσο τελικά τα νοικοκυριά και η κοινωνία θα κρίνουν την αποτελεσματικότητα. Όμως είναι κάτι το οποίο το είπαμε. Θα βάλουμε μια τιμή, η οποία θα υπάρχει και θα συγκρίνει το πριν του καλαθιού με το μετά του καλαθιού». Η οποία θα είναι σταθερή; «Η τιμή σύγκρισης βάσης θα είναι σχετικά, ναι, σταθερή, θα έλεγα».

Μπορεί μια αλυσίδα να διατηρήσει το ίδιο καλάθι καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος του μέτρου, δηλαδή μέχρι 31 Μαρτίου;

«Βεβαίως, αν έχει τα προϊόντα σε απόθεμα, μπορεί να το διατηρήσει. Αλλά επειδή υπάρχει μεγάλη αύξηση των πωλήσεων στα προϊόντα που είναι στο καλάθι, προφανώς τα αποθέματα του συγκεκριμένου είδους, μπορεί να τελειώνουν. Επομένως την άλλη εβδομάδα ή τη μεθεπόμενη, δεν έχει σημασία, μπορεί να αλλάζει και το προϊόν».

 

 

πηγή  naftemporiki.gr

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα