Ν. Γιατρωμανωλάκης: Η κυβέρνηση στηρίζει με έργα τον πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κόσμο

Με στόχο “να καταρρίψει το αφήγημα που πολύ συστηματικά έχει ξεκινήσει, σχεδόν από την πρώτη μέρα της διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ότι η κυβέρνηση υπονομεύει τον Πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κόσμο” ο υφυπουργός Πολιτισμού, Νικόλας Γιατρομανωλάκης παρουσίασε τα μέτρα της κυβέρνησης στήριξής του, όπως και τις ρυθμίσεις στο πολυνομοσχέδιο για τα θύματα του δυστυχήματος των Τεμπών.

Απαντώντας στα ερωτήματα των εκπροσώπων της αντιπολίτευσης, ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα σύγχρονου Πολιτισμού, τόνισε ότι θα μιλήσει με μετρήσιμα αποτελέσματα και προχώρησε σε συγκρίσεις με το παρελθόν, ώστε να επισημάνει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ είναι αυτή η οποία, παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς, έφερε τις λύσεις και ενίσχυσε τον Πολιτισμό και τον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας.

Με πιο πρόσφατο το θέμα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, ο κ. Γιατρομανωλάκης έκανε λόγο για “μεγάλο και χρόνιο πρόβλημα”, για το οποίο η σημερινή κυβέρνηση είναι η μοναδική που φέρνει τεκμηριωμένες λύσεις και ενημέρωσε ότι στις 31 Μαρτίου, οι Ομάδες Εργασίας θα παραδώσουν το πόρισμά τους στην υπουργό Παιδείας και στην υπουργό Πολιτισμού, προκειμένου να δρομολογηθεί η δέσμευση του πρωθυπουργού ότι έως το 2025, θα υπάρχει Πανεπιστήμιο Παραστατικών Τεχνών.

“Το πρότεινε αυτό η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και δεν το θυμάμαι; Όχι. Εμείς καταθέτουμε προτάσεις. Και καθώς έρχονται εκλογές, θα ήθελα, με μεγάλο ενδιαφέρον, να ακούσω ποιες είναι οι προτάσεις και του ΣΥΡΙΖΑ και των άλλων κομμάτων” τόνισε.

Με αιχμή δε, την κατάληψη του ΡΕΞ, επισήμανε ότι η διαφορά μεταξύ των κομμάτων, είναι πως κάποιοι πάνε στις καταλήψεις, αλλά η κυβέρνηση είναι αυτή που δίνει 6 εκατομμύρια ευρώ για να ανοικοδομηθεί το REX και το Κτήριο Τσίλλερ. “Αυτή είναι η διαφορά μας. Εμείς στηρίζουμε εμπράκτως το Εθνικό Θέατρο και δεν κάνουμε ανέξοδη και λαϊκίστικη πολιτική και ρητορική” είπε και προσέθεσε πως “οι ήρωες παραιτηθέντες καθηγητές είναι όλοι πίσω στη θέση τους και έχουν ξανά προσληφθεί”. Τέλος, διαβεβαίωσε ότι δεν κινδυνεύουν οι σπουδαστές να χάσουν το έτος τους.

Απέναντι στην κριτική περί απαξίωσης του Πολιτισμού, ο κ. Γιατρομανωλάκης επισήμανε ότι ο τακτικός προϋπολογισμός του 2016 του υπουργείου Πολιτισμού, ήταν 280 εκατομμύρια, ενώ το 2019, 305 εκατ. και το 2023 ανήλθε σε 340 εκατομμύρια – “στοιχεία” που, όπως είπε, δείχνουν αύξηση κι όχι μείωση όπως υποστηρίζουν ορισμένοι. Επιπροσθέτως, ανέφερε ότι το υπουργείο Πολιτισμού θα πάρει 600 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης για τον κλάδο του πολιτισμού, ενώ αναφέρθηκε και στις επιχορηγήσεις που δόθηκαν στον σύγχρονο πολιτισμό από το 2020 έως το 2023 και φθάνουν τα 21 εκατ., όταν κατά την περίοδο 2015 – 2019 ήταν μόλις 9,7 εκατ. ευρώ.

Επίσης, ανέφερε ότι το 2021 συγκριτικά με το έτος 2019, που ήταν ένα έτος προ Covid, υπήρξε αύξηση της πολιτιστικής απασχόλησης – με βάση τα στοιχεία της EUROSTAT. “Η Ελλάδα είναι στους Top 4 στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυτή την περίοδο παρά την πανδημία, και, παρ’ όλα αυτά, επιμένετε να λέτε ότι η κυβέρνηση δεν στήριξε τον κλάδο και άμεσα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και με διαρθρωτικές κινήσεις” είπε ο κ. Γιατρομανωλάκης και αναρωτήθηκε “αν αυτό είχε συμβεί, πώς καταφέραμε και έχουμε αυτήν τη θεαματική αύξηση της πολιτιστικής απασχόλησης στη χώρα μας;”.

Υπογράμμισε πως επί αυτής της κυβέρνησης άνοιξε το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο ήταν κλειστό επί 20 χρόνια, όπως και η Εθνική Πινακοθήκη, που τώρα γεμίζουν από κόσμο.

“Δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει ποτέ περίοδος διακυβέρνησης με πιο έντονο πολιτιστικό πλουραλισμό και μεγαλύτερη συμπεριληπτικότητα στις δράσεις που κάνουν οι κρατικοί φορείς πολιτισμού – από το Φεστιβάλ Αθηνών μέχρι τη Λυρική Σκηνή και από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μέχρι την ΜΠΙΕΝΑΛΕ της Βενετίας. Εάν δείτε τις δράσεις, τον πλουραλισμό, τη συμπεριληπτικότητα ή όποιο κριτήριο συμπεριληπτικότητας θέλετε να χρησιμοποιήσουμε – ΑμεΑ, μειονότητες, σεξουαλικός προσανατολισμός, έμφυλες ταυτότητες – δεν νομίζω ότι έχει υπάρξει κάποια τέτοια άλλη περίοδος. Ακόμα και την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ, την υποτιθέμενη φιλοκαλλιτεχνική περίοδο, που ο ίδιος ο τομέας Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ καταδίκαζε τις επιλογές του υπουργείου Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ. Παραδείγματος χάριν για τον Γιαν Φαμπρ, στο Φεστιβάλ Αθηνών. Να τα θυμίσουμε αυτά τα αλήστου μνήμης συμβάντα” πρόσθεσε.

Συμπληρωματικά, έκανε αναφορά στην μετά από δεκαετίες επένδυση στο δημιουργικό τομέα, με τη χειροτεχνία να είναι στο προσκήνιο μέσα από προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης και σε καινοτομίες όπως η «Πολιτιστική Συνταγογράφηση».

“Και αυτά δεν τα λέω εγώ. Αυτά έχουν αναγνωριστεί. Είναι δεδομένα μετρήσιμα. Και επίσης, πλέον αποτυπώνονται ακόμα και σε δημοσιεύματα ξένων εφημερίδων και ξένων μέσων – εκτός αν μού πείτε ότι τα χρηματίζω – και για την πανδημία και για τις μεταρρυθμίσεις” παρατήρησε.

Οι ρυθμίσεις

Αναφερόμενος στις ρυθμίσεις του υπουργείου Πολιτισμού, στο πολυνομοσχέδιο, τόνισε ότι:

– Ο κλάδος του πολιτισμού είναι ο πρώτος κλάδος σε όλη την ελληνική οικονομία, για τον οποίο είχε προβλεφθεί μείωση ή και μηδενισμός του Τέλους Επιτηδεύματος. Εξήγησε ότι μηδενισμός προβλέπεται στην περίπτωση κάποιου που είχε κλείσει τα βιβλία του στην κρίση, αλλά τα ξανάνοιξε ενώ προβλέπεται και ενίσχυση μέχρι και 5.000 ευρώ, μέσω ενός καταπιστευματικού λογαριασμού.

– Για πρώτη φορά ρυθμίζεται το θέμα της αμοιβής των καλλιτεχνών από την πρώτη μέρα που ξεκινούν οι πρόβες. Σύμφωνα με αυτήν, οι άνθρωποι που συμμετέχουν σε παραστάσεις και καλλιτεχνικές παραγωγές, οφείλουν να αμείβονται, όχι την πρώτη μέρα παράστασης, αλλά από την πρώτη μέρα πρόβας.

“Δεν υπήρχε πουθενά στην έννομη τάξη τέτοια πρόβλεψη ποτέ. Και ξαφνικά αυτό εμφανίζεται ως ένα δήθεν αντικαλλιτεχνικό, αντεργατικό μέτρο υπέρ των εργοδοτών. Είστε διατεθειμένοι δηλαδή, να κάνετε αβάντα στους εργοδότες και παραγωγούς, προκειμένου να μην αναγνωρίσετε το θετικό πρόσημο μιας διάταξής μας. Λέτε δε, ότι αυτή η διάταξη αποκόπτει ή σπάει στα δύο τις πρόβες από τις παραστάσεις. Πού το λέει αυτό;” είπε προς την πτέρυγα της αντιπολίτευσης και αντέτεινε: “Ίσα-ίσα, αυτή η διάταξη έχει σχεδιαστεί για το αντίστροφο, προκειμένου να είναι μία ενιαία και ολοκληρωμένη σύμβαση ή ένα ολοκληρωμένο έργο, οι πρόβες, οι δοκιμές και η παράσταση, ούτως ώστε να μην υπάρχει κανένας άνθρωπος απλήρωτος και ανασφάλιστος από την πρώτη ημέρα προβών”.

Εξάλλου, καταλόγισε σε όσους σήμερα τάσσονται κατά της “ευεργετικής διάταξης”, ότι δεν έβλεπαν επί ΣΥΡΙΖΑ ότι υπήρχαν μόνον “κρυφές διατάξεις” που έδιναν την δυνατότητα στους παραγωγούς να απολύουν τους καλλιτέχνες χωρίς να τους αποζημιώνουν, ενώ τώρα υποχρεώνονται να πληρώνουν όλες τις πρόβες που έχουν ξεκινήσει από την πρώτη μέρα. Απαντώντας στο ερώτημα γιατί δεν εμπίπτουν σε αυτό το καθεστώς και οι τεχνικοί, ο κ. Γιατρομανωλάκης εξήγησε ότι επειδή οι τεχνικοί είναι υπάλληλοι του κάθε παραγωγού ή του κάθε θεάτρου, με μία τέτοια διάταξη θα δινόταν η δυνατότητα στους παραγωγούς να τους προσλαμβάνουν ή να τους απολύουν κατά το δοκούν για κάθε παραγωγή.

– Θα προχωρήσει σε δύο βελτιώσεις στην ρύθμιση για τις πρόβες: Η μία αφορά την αφαίρεση του «χωρίς σπουδαίο λόγο», το άλλο είναι να γίνει μια ρητή αναφορά στην εξαρτημένη εργασία. “Παρότι ούτε ο ίδιος ο Αστικός Κώδικας προβλέπει τον όρο εξαρτημένη εργασία, για να μην υπάρχει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης των προθέσεων, το κάνουμε αυτό με χαρά, προκειμένου να στηριχθεί ο κλάδος και να ικανοποιηθεί” είπε.

– Καθιερώνεται Μητρώο, δεδομένου – όπως είπε ο αρμόδιος υφυπουργός – ότι δεν υπήρχε καταγραφή, πόσοι είναι οι καλλιτέχνες, ούτε καν πώς ορίζεται ο καλλιτεχνικός χώρος. “Υπάρχει μια ευρύτερη συζήτηση στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, για το καθεστώς του καλλιτέχνη. Ποιος είναι καλλιτέχνης – και από εκεί εκπορεύονται δικαιώματα. Δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο πλαίσιο, και για πρώτη φορά το βάζουμε” σημείωσε και κάλεσε όσους μιλούν για “φακέλωμα” των καλλιτεχνών που εγγράφονται στο Μητρώο, να σταματήσουν την συνομωσιολογία.

“Η αλήθεια – και λυπάμαι πάρα πολύ που το λέω και δεν μπορεί να βρεθεί ένας κοινός τόπος – είναι πως ακριβώς τις ίδιες διατάξεις, αν τις είχε κατεβάσει ο ΣΥΡΙΖΑ θα χειροκροτούσαν όλοι, αλλά επειδή το κάνει η Νέα Δημοκρατία δεν είναι καλές εκ προοιμίου και εξ ορισμού”, είπε ο κ. Γιατρομανωλάκης απευθυνόμενος προς την αξιωματική αντιπολίτευση, την οποία κατηγόρησε ότι έχει καλλιεργήσει ένα ψέμα, το οποίο πλήττει και τον κοινοβουλευτισμό, ότι τα πράγματα γίνονται με ένα άρθρο, με ένα νόμο, αν υπάρχει πολιτική βούληση.

“Εμείς για να πετύχουμε την ρύθμιση με το τέλος επιτηδεύματος, πήγαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Για να κάνουμε όλα αυτά εδώ που σας λέω, έχουμε πάει και έχουμε πάρει ειδικές άδειες. Για να μειώσουμε τον ΦΠΑ στον Πολιτισμό, που το κάναμε και ρίξαμε το ΦΠΑ στο εισιτήριο του σινεμά, τον ΦΠΑ στα έργα τέχνης, τον ΦΠΑ στα audiobooks και eBooks, έπρεπε να περάσουμε από φοβερές διαδικασίες και να πάρουμε okay. Δεν γίνονται τα πράγματα τόσο απλά” υπογράμμισε και δεσμεύτηκε ότι θα εξετάσει με το υπουργείο Οικονομικών το θέμα του τεκμηρίου σε συσχέτιση με τις επιχορηγήσεις.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα