Λ. Μενδώνη: Το 2025 θα έχει ολοκληρωθεί το ανάκτορο και οι κήποι στο Τατόι

«Το σχέδιο αποκατάστασης για το Τατόι έχει μπει στις ράγες» δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη με αφορμή τις εικόνες εγκατάλειψης μετά την καταστροφική φωτιά στα πρώην βασιλικά κτήματα. Όπως είπε η κ. Μενδώνη μιλώντας στην ΕΡΤ, το 2025 έχει τεθεί ως ένα ορόσημο, καθώς τότε θα έχει ολοκληρωθεί το ανάκτορο με τους Κήπους και θα έχει ήδη δημιουργηθεί το μουσείο μέσα στον χώρο του πρώην ανακτόρου.

Σύμφωνα με την κ. Μενδώνη από τον Ιούλιο του 2019, που ο πρωθυπουργός είχε εντάξει την αποκατάσταση του κτήματος στο Τατόι στα εμβληματικά έργα αυτής της κυβέρνησης έχουν ξεκινήσει αρχικά οι μελέτες και μετά η αποκατάσταση του πολιτιστικού αποθέματος του κτήματος.

«Θεωρώ ότι για το Τατόι η μεγάλη, το μεγάλο του πρόβλημα ήταν οι ιδεοληψίες των προηγούμενων εποχών. Στη συνέχεια, ενώ το σχέδιο αποκατάστασης έχει ήδη μπει στις ράγες, τον Ιανουάριο του 2021, παρουσιάσαμε τη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της ανάδειξης του κτήματος, το οποίο μας οδήγησε και στους προϋπολογισμούς τους οποίους θα έπρεπε να εξασφαλίσουμε» το οποίο, όπως είπε, είναι περίπου 90 εκατομμύρια από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.

«Αυτή τη στιγμή το υπουργείο Πολιτισμού έχει εξασφαλίσει όλους τους πόρους, λίγο παραπάνω από 75 εκατομμύρια που είναι απαραίτητοι για τη δική του παρέμβαση, για την αποκατάσταση δηλαδή των κτηρίων. Ήδη αυτή τη στιγμή ο επισκέπτης του Τατοΐου μπορεί να δει το ανάκτορο, το οποίο είναι σε πλήρη εξέλιξη το έργο της αποκατάστασής του» είπε η υπουργός Πολιτισμού.

Μιλώντας για τις επόμενες ενέργειες του υπουργείου Πολιτισμού σημείωσε ότι εκτός από το ανάκτορο ο στάβλος του Γεωργίου θα δημοπρατηθεί τις επόμενες μέρες ενώ η οικία του δασοφύλακα, η οποία θα παραδοθεί τέλος Φεβρουαρίου, θα είναι το κέντρο της πληροφόρησης για όποιους σήμερα πηγαίνουν στο Τατόι για την ιστορία του κτήματος.

Αποκατάσταση κτιρίων

«Είναι μια σειρά άλλων κτιρίων, το παλιό, το νέο βουστάσιο, το οποίο και αυτό είναι σε διαδικασία δημοπράτησης. Η πρώτη φάση είναι στο τέλος του 2023 για μια σειρά μικρότερων κτηρίων, τα οποία πρέπει να ολοκληρωθούν και χρηματοδοτούνται από το τρέχον ΕΣΠΑ. Έχουμε το 2025 ως ένα ορόσημο, καθώς τότε θα έχει ολοκληρωθεί το ανάκτορο με τους Κήπους και θα έχει ήδη δημιουργηθεί το μουσείο μέσα στον χώρο του πρώην ανακτόρου. Αυτή τη στιγμή τα πράγματα η εξέλιξη των έργων στο Τατόϊ είναι στα κανονικά χρονοδιαγράμματά της» διευκρίνισε η κ. Μενδώνη.

Αποκάλυψε ότι συγχρόνως, υπάρχει ένα άλλο πολύ μεγάλο έργο της τεκμηρίωσης και της συντήρησης προκειμένου να εκτεθούν στις μουσειακές υποδομές περίπου 100 χιλιάδες αντικειμένα, τα οποία βρέθηκαν στοιβαγμένα και σε πολύ κακή κατάσταση μέσα στα εγκαταλελειμμένα κτήρια

Ειδικότερα σημείωσε ότι μεταξύ αυτών των αντικειμένων συγκαταλέγονται ό,τι μπορεί να δει κανείς σήμερα στα αντίστοιχα ανάκτορα, στα αντίστοιχα βασιλικά ενδιαιτήματα των ευρωπαϊκών χωρών.

«Το ανάκτορο θα είναι το μουσείο του κτήματος. Εκεί θα εκτεθούν από έπιπλα, θα εκτεθούν σερβίτσια, θα εκτεθούν οι πίνακες. Έχουμε πολύ σημαντικά έργα τέχνης. Μάλιστα, ένας μεγάλος πίνακας που είναι πολύ σημαντικός για την ιστορία της Δανίας και βρέθηκε στις διαδικασίες συντήρησης και τεκμηρίωσης, πρόκειται να ταξιδέψει προκειμένου να εκτεθεί στο Βασιλικό Μουσείο της Δανίας» ανέφερε η κ. Μενδώνη υποστηρίζοντας ότι για την ολοκλήρωση των έργων υπάρχει ορίζοντας δεκαετίας.

«Το Τατόι θέλουμε να είναι ένας πολιτιστικός μεν πυρήνας, ο οποίος όμως συγχρόνως θα προσφέρεται για ψυχαγωγία, για άθληση, για ευεξία. Γι αυτό, εκτός από τις μουσειακές υποδομές, θα υπάρχουν όλα τα μονοπάτια και ελπίζουμε ότι το δάσος θα έχει πλέον αποκατασταθεί, γιατί όλος αυτός ο προγραμματισμός είχε γίνει πριν τη μεγάλη πυρκαγιά» δήλωσε η κ. Μενδώνη.

Χώρος πολιτισμού, ψυχαγωγίας και ευεξίας

Αναφερόμενη στην πυρκαγιά του Αυγούστου του 2021 τόνισε ότι κατέστρεψε ένα πολύ μεγάλο μέρος του δάσους διευκρινίζοντας ότι σύντομα θα αποκατασταθεί ο χώρος.

«Η περιβαλλοντική καταστροφή είναι πολύ μεγάλη. Δεν έπληξε ευτυχώς το πολιτιστικό απόθεμα είτε ήταν τα κτήρια είτε ήταν τα κινητά. Θέλουμε λοιπόν ένα χώρο που θα είναι πολιτισμού, ψυχαγωγίας, ευεξίας. Μέσα από τη μελέτη βιωσιμότητας προβλέπονται αποκαταστάσεις κτιρίων για να χρησιμοποιηθούν ως μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, προβλέπονται χώροι εστίασης, προβλέπονται χώροι ευεξίας. Θα γίνει ένας χώρος ψυχαγωγίας και πολιτισμού, ένας τουριστικός πόλος και ανάπτυξης».

Μιλώντας για τη συνεργασία που έχει το υπουργείο Πολιτισμού με το Ντάμφρις Χάουζ στη Σκωτία, ιδιοκτησίας του Βασιλιά Καρόλου διευκρίνισε ότι η συνεργασία έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο και πλέον είναι έτοιμοι να υπογράψουν ένα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και του Ιδρύματος του Πρίγκιπα.

«Οι άνθρωποι του Ιδρύματος και αυτοί οι οποίοι διαχειρίζονται το Dumfries House «ήρθαν στο Τατόι, είδαν τη δουλειά που γίνεται, ήταν εξαιρετικά ευχαριστημένοι. Διότι εδώ πρέπει να πω ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και γενικά το επιστημονικό δυναμικό της χώρας ξέρει πάρα πολύ καλά τα θέματα της συντήρησης και της αποκατάστασης των μνημείων. Θα έλεγα ότι είμαστε και πρωτοπόροι και διδάσκουμε στον τομέα αυτό. Αυτό που θέλουμε να αντλήσουμε από το Ίδρυμα του Πρίγκιπα είναι η τεχνογνωσία για τη λειτουργία του», σημείωσε.

Το στέμμα του Όθωνα στο Τατόι δεν έχει βρεθεί

Μιλώντας για ιστορικά αντικείμενα της τέως βασιλικής οικογένειας που βγήκαν σε δημοπρασίες στο εξωτερικό τόνισε ότι «υπάρχει διάθεση από Έλληνες, οι οποίοι έχουν αποκτήσει τέτοιου είδους αντικείμενα, όταν το Τατόι αποκατασταθεί, να τα επιστρέψουν». Διευκρίνισε μάλιστα ότι «το στέμμα του Όθωνα στον χώρο του Τατοΐου δεν έχει βρεθεί. Έχουν βρεθεί πολλά άλλα αντικείμενα, αλλά δεν έχει βρεθεί το στέμμα», συμπλήρωσε.

Αλλάζοντας θέμα η υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στο θέμα του επαναπατρισμού των γλυπτών του Παρθενώνα και τις συζητήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητάς το τελευταίο διάστημα.

Τα Γλυπτά είναι σημαντικά για την ελληνική ταυτότητα

«Η Ελλάδα, το θέμα της διεκδίκησης και της επιστροφής και της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα το έχει θέσει σχεδόν αμέσως μετά την Ίδρυση του Ελληνικού κράτους το 1830. Όλοι αντιλαμβανόμεθα ότι τα συγκεκριμένα γλυπτά είναι πάρα πολύ σημαντικά για την ταυτότητα την ελληνική, καθώς ανήκουν σε ένα μνημείο το οποίο έχει χαρακτηριστεί και είναι το μεγαλύτερο, το μέγιστο μνημείο του δυτικού πολιτισμού», σημείωσε.

Όπως είπε, «το θέμα ετέθη πολύ έντονα στη δεκαετία του 80 από τη Μελίνα Μερκούρη και σήμερα, πιστεύω, ότι είμαστε στο πιο προχωρημένο στάδιο το οποίο ενισχύει τη διαπραγματευτική θέση της Ελλάδας. Η θέση μας όλα αυτά τα χρόνια είναι μία. Δεν αναγνωρίζουμε νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς θεωρούμε ότι τα γλυπτά βρίσκονται εκεί ως προϊόν κλοπής. Αυτό λοιπόν είναι αναμφισβήτητο. Από εκεί και πέρα δεν σημαίνει ότι δεν πιέζουμε, δεν συζητάμε και δεν διαπραγματευόμαστε με την επιστημονική κοινότητα».

Σύμφωνα με την κ. Μενδώνη «η συστηματική δουλειά που έχει γίνει τα τρεισήμισι τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε πολύ συγκεκριμένα και απτά αποτελέσματα που μας επιτρέπουν να λέμε ότι σήμερα είμαστε σε ένα ικανοποιητικό σημείο. Η διαπραγμάτευση δεν είναι εύκολη, είναι δύσκολη, αλλά δεν είναι αδύνατος ο στόχος».

 

Πηγή: ΕΡΤ

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα