Κόκκαλης: Το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΚΑΠ απαιτεί διαφάνεια και τη συστράτευση όλων μας

Στις δυσκολίες στη διαπραγμάτευση για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική αναφέρθηκε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πέτρος Κόκκαλης, μέλος της Επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου (COMAGRI), σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Πέτρο Αλεξανδρή για το agro24.gr, ενώ κάλεσε σε εθνική συστράτευση για ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΚΑΠ.

«Όλα δείχνουν ότι οι διαπραγματεύσεις για την επίτευξη μιας κοινής συμβιβαστικής πρότασης, θα είναι πολύ δύσκολες και μοιάζει να επικρατεί η άποψη πως δεν θα καταλήξουν σε συμφωνία και θα πάμε σε επόμενο Συμβούλιο Υπουργών το Νοέμβριο» δήλωσε ο ευρωβουλευτής, δεδομένου και του ρεκόρ 600ων τροπολογιών που έχουν κατατεθεί.

Αναφέρθηκε εκτενώς στις συμμαχίες που αναπτύχθηκαν γύρω από την ΚΑΠ, στη βάση εθνικών προτεραιοτήτων αντί περιβαλλοντικών, αγροτικών ή πανευρωπαϊκών, που κατάφεραν να σπάσουν μέχρι και το μέχρι πρότινος αρραγές προοδευτικό μεταξύ Αριστερών, Σοσιαλιστών και Πρασίνων, με το S&D να προσχωρεί στο μέτωπο των ΕΛΚ και Renew.

«Το μήλο της έριδος των έντονων διαπραγματεύσεων στο Ευρωκοινοβούλιο, για την αναμόρφωση της ΚΑΠ, είναι η πράσινη αρχιτεκτονική, με αιχμή του δόρατος τα οικολογικά προγράμματα (eco-schemes) των άμεσων ενισχύσεων αλλά και το Νέο Μοντέλο Υλοποίησης της ΚΑΠ (New Delivery Model). Σε ότι αφορά τα οικολογικά προγράμματα, η Πρόταση της Επιτροπής μιλάει για προγράμματα υποχρεωτικά για τα κράτη μέλη, χωρίς όμως να καθορίζει υποχρεωτικό ποσοστό και εθελοντικά για τους αγρότες. Χωρίς όμως υποχρεωτικό ποσοστό για τα eco-schemes η περιβαλλοντική φιλοδοξία της ΚΑΠ δεν διασφαλίζεται.»

Ο Πέτρος Κόκκαλης αναφέρθηκε για μία ακόμα φορά στις πρακτικές κακής νομοθέτησης της κυβέρνησης της ΝΔ, με προσχηματική διαβούλευση, δίχως τη συμμετοχή των πολιτών και των φορέων στην κατάρτιση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την ΚΑΠ, εξέφρασε την ελπίδα για συντονισμό στην υπεράσπιση των Ελληνικών συμφερόντων και απηύθυνε ανοιχτό κάλεσμα συστράτευσης όλων – των αγροτών, των εργαζόμενων στην αλυσίδα αγροδιατροφής, των καταναλωτών, των οργανώσεων πολιτών, των περιβαλλοντικών φορέων, των συνεταιρισμών, των μεταποιητών τροφίμων και άλλων.

«Η νέα μας στρατηγική για τη γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη είναι εθνικό θέμα. Η Πράσινη Μετάβαση αποτελεί μονόδρομο, αλλά δεν θα είναι χωρίς κόστος και μάλιστα υψηλό. Αυτή η πραγματικότητα μπορεί να μεταφραστεί από κάποιους σε ένα απλοποιημένο δίλημμα «αγρότες ή Πράσινη Μετάβαση», όταν θα έπρεπε να μιλάμε για «Πράσινη Μετάβαση για τους αγρότες».

«Σε ό,τι μας αφορά, το επόμενο διάστημα, θα αφιερωθούμε σε αυτή τη μάχη, καλώντας καταρχήν όλες τις προοδευτικές δυνάμεις και στη συνέχεια όλους τους εμπλεκόμενους, να συστρατευθούν με τις ιδέες και τις δυνάμεις τους σε αυτό τον κοινό μας αγώνα. Για εμάς δεν υπάρχει δίλημμα αλλά ευκαιρία, για τον αγρότη, τον καταναλωτή και τον κάθε πολίτη, στην πράσινη μετάβαση. Αν δεν τα καταφέρουμε, αν συνεχιστεί η σημερινή αδράνεια, οι πρώτοι που θα την πληρώσουν θα είναι οι αγρότες – νέοι και παλιοί.»

«Για εμάς το CAP NEW DEAL σημαίνει η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική να είναι πραγματικά «νέα», δίκαιη και αρκούντως ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ για να απαντάει στις σύγχρονες προκλήσεις.»

Ακολουθεί όλη η συνέντευξη

1. Σε ποια φάση των διαπραγματεύσεων βρισκόμαστε για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική;
Η εβδομάδα αυτή θα είναι ίσως η πιο καθοριστική και απαιτητική από πλευράς διαπραγματεύσεων για την ψήφιση της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ). Συγκεκριμένα, τη  Δευτέρα και την Τρίτη 19 και 20 Οκτωβρίου, πραγματοποιείται το Συμβούλιο Υπουργών όπου όλοι οι Υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης των Κρατών Μελών θα βρεθούν στο Λουξεμβούργο με σκοπό να βρουν μία κοινή προσέγγιση για τους τρεις Κανονισμούς της ΚΑΠ. Όλα δείχνουν ότι οι διαπραγματεύσεις για την επίτευξη μιας κοινής συμβιβαστικής πρότασης, θα είναι πολύ δύσκολες και μοιάζει να επικρατεί η άποψη πως δεν θα καταλήξουν σε συμφωνία και θα πάμε σε επόμενο Συμβούλιο Υπουργών το Νοέμβριο.
Στο Ευρωκοινοβούλιο επίσης, όλη την ερχόμενη εβδομάδα, θα ψηφίζουμε στην Ολομέλεια για την νέα ΚΑΠ. Η μητέρα των  μαχών είναι βέβαια η πράσινη αρχιτεκτονική. Αναφέρω ενδεικτικά πως μόνο στον Κανονισμό για τα Στρατηγικά Σχέδια έχουν κατατεθεί αυτή τη στιγμή 600 τροπολογίες που είναι κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο για την Ολομέλεια και πολύ δύσκολα διαχειρίσιμο στο πλαίσιο της ψηφοφορίας. Εναπόκειται, λοιπόν στην αρμοδιότητα του  Προέδρου του Κοινοβουλίου, αν θα δεχθεί έναν τόσο υψηλό αριθμό τροπολογιών στην Ολομέλεια ή αν θα επιστρέψει το φάκελο στην Επιτροπή Γεωργίας έτσι ώστε να βρεθεί ευρύτερη συναίνεση.

2. Πότε εκτιμάτε ότι θα έχουμε πολιτική συμφωνία μεταξύ των θεσμών για να καταλήξουμε στα τελικά κανονιστικά κείμενα;
Εφόσον το Συμβούλιο Υπουργών καταλήξει σε συμφωνία την επόμενη εβδομάδα και ολοκληρωθεί η ψηφοφορία των τριών Κανονισμών της νέας ΚΑΠ στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, τέλος Οκτώβρη με αρχές Νοέμβρη θα ξεκινήσει ο τρίλογος μεταξύ τριών θεσμικών οργάνων της ΕΕ, δηλαδή μεταξύ του Ευρωκοινοβουλίου, του Συμβουλίου αλλά και της Επιτροπής που έχει τεχνικό ρόλο, με στόχο μέχρι τον Μάρτιο του 2021 να υπάρξει συμφωνία. Εκτίμησή μου είναι ότι οι διαπραγματεύσεις κατά τον τρίλογο θα είναι ιδιαίτερα απαιτητικές και δύσκολα θα καταλήξουμε σε συμφωνία πριν το καλοκαίρι.

3. Πώς διαμορφώνονται οι ισορροπίες μεταξύ των κοινοβουλευτικών ομάδων των ευρωπαϊκών κομμάτων;
Tις τελευταίες μέρες και μετά τον θεσμικό τερματισμό των διαπραγματεύσεων στο επίπεδο των σκιωδών εισηγητών των πολιτικών ομάδων, που άφηνε ανοικτά μια σειρά ζητημάτων, μια συμμαχία δημιουργήθηκε ανάμεσα στο Λαϊκό Κόμμα, στους Σοσιαλιστές και στο Renew.  Οι τρεις αυτές ομάδες βρήκαν ένα συμβιβασμό μεταξύ τους αποκλείοντας στην ουσία την Αριστερά και τους Πράσινους που ζητούσαν μεγαλύτερη συνοχή της ΚΑΠ με την Πράσινη Συμφωνία και την προστασία της βιοποικιλότητας. Για μια ακόμα φορά σε μια από τις κρίσιμες πολιτικές αντί να έχουμε περισσότερη πράσινη Ευρώπη βλέπουμε να επικρατούν περισσότερο τα εθνικά συμφέροντα.
Το μήλο της έριδος των έντονων διαπραγματεύσεων στο Ευρωκοινοβούλιο, για την αναμόρφωση της ΚΑΠ, είναι η πράσινη αρχιτεκτονική, με αιχμή του δόρατος τα οικολογικά προγράμματα (eco-schemes) των άμεσων ενισχύσεων αλλά και το Νέο Μοντέλο Υλοποίησης της ΚΑΠ (New Delivery Model). Σε ότι αφορά τα οικολογικά προγράμματα, η Πρόταση της Επιτροπής μιλάει για προγράμματα υποχρεωτικά για τα κράτη μέλη, χωρίς όμως να καθορίζει υποχρεωτικό ποσοστό και εθελοντικά για τους αγρότες. Χωρίς όμως υποχρεωτικό ποσοστό για τα eco-schemes η περιβαλλοντική φιλοδοξία της ΚΑΠ δεν διασφαλίζεται.
Πριν λίγες εβδομάδες η συζήτηση για καθορισμό ποσοστού στα οικολογικά προγράμματα θεωρούνταν εξαιρετικά προοδευτική τόσο στο Ευρωκοινοβούλιο και ακόμη περισσότερο στο Συμβούλιο. Η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων έχει θετικό αποτύπωμα για το περιβάλλον ενώ ταυτόχρονα έχει θετικές οικονομικές επιπτώσεις για τους αγρότες. Οι μόνοι που μιλούσαν για ποσοστό ήταν η Αριστερά και οι Πράσινοι. Εδώ και μία εβδομάδα, όμως, έχουμε δει μία ανατροπή. Ο πόλος των τριών μεγάλων πολιτικών ομάδων που προανέφερα προτείνουν τώρα ποσοστό 30% στα οικολογικά προγράμματα, αν και κανείς θα πρέπει να δει τα ψιλά γράμματα στις τροπολογίες τους. Είδαμε επίσης τη Γερμανική Προεδρία του Συμβουλίου να προτείνει 20%, όπως και ο Επίτροπος Γεωργίας. Η Αριστερά και οι Πράσινοι πλέον προτείνουν 40%, ενώ μεμονωμένοι ευρωβουλευτές από το RENEW ζητάνε 40%, από τους σοσιαλιστές 50% και από την Αριστερά μέχρι και 60%. Δεν χρειάζεται να αναφέρω περισσότερα για να καταλάβετε την πολυδιάσπαση που υπάρχει αυτή τη στιγμή και για το πόσο δύσκολο είναι να βρεθεί συμβιβασμός.
Την εβδομάδα που μας πέρασε, η Επιτροπή παρουσίασε και μία λίστα με τέσσερα προτεινόμενα οικολογικά προγράμματα για την αγροοικολογία, την ψηφιακή γεωργία, την αγροδασοπονία και τη γεωργία που δεσμεύει άνθρακα. Αυτή η λίστα έχει εμφανιστεί πλέον και στις τροπολογίες πολλών πολιτικών ομάδων στο Ευρωκοινοβούλιο. Όπως είπα η Γερμανική Προεδρία προτείνει 20% για τα οικολογικά προγράμματα, το οποίο υποστηρίζουν επίσης χώρες όπως η Γαλλία, η Δανία, η Ολλανδία και η Πορτογαλία. Εντελώς αντίθετες βέβαια στην υποχρεωτικότητα των οικολογικών προγραμμάτων είναι οι χώρες του Βίσεγκραντ, ενώ με τη θέση αυτή έχει ευθυγραμμιστεί δυστυχώς  μέχρι στιγμής και η Ελλάδα.
Το άλλο δύσκολο σημείο διαπραγμάτευσης στον Κανονισμό για τα Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια της ΚΑΠ είναι τα πρότυπα Καλής Γεωργικής και Περιβαλλοντικής Κατάστασης (ΚΓΠΚ) γνωστά και ως GAEC, που πρέπει να πληρούν οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις ώστε να λάβουν τη βασική ενίσχυση. Οι περισσότερες διαφωνίες αφορούν το πρότυπο GAEC 9, το οποίο καθορίζει το ποσοστό και το είδος των μη παραγωγικών στοιχείων μιας εκμετάλλευσης. Εδώ το Συμβούλιο υποστηρίζει 5%, το Ευρωκοινοβούλιο μέχρι 12% ενώ η Στρατηγική για τη Βιοποικιλότητα 10%.
Τέλος ένα ακόμα έντονο σημείο τριβής είναι το ποσοστό του 30% των μέτρων που συμβάλλουν στο περιβάλλον και το κλίμα στα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) και το οποίο δεν έχει αλλάξει στην πρόταση της Επιτροπής, ωστόσο υπάρχουν έντονες διαφωνίες για το εάν στο ποσοστό αυτό θα προσμετράται η ενίσχυση της εξισωτικής ή όχι. Παράλληλα υπάρχουν και τροπολογίες για αύξηση του ποσοστού στο 35% ή και στο 40%.
Όπως αντιλαμβάνεστε τα θέματα της ΚΑΠ ξεπερνούν τις πολιτικές ομάδες και πολλές φορές γίνονται εθνικής σημασίας. Στη χώρα μας υπάρχουν πράγματι θέματα της ΚΑΠ που υποστηρίζονται από όλα τα κόμματα. Για παράδειγμα, κανένας Έλληνας ευρωβουλευτής δεν πρόκειται να υποστηρίξει εξωτερική σύγκλιση δικαιωμάτων σε όποια πολιτική ομάδα και αν ανήκει. Υπάρχουν πολλές χώρες που κάνουν συγκροτημένο και διαρκή αγώνα για να διαφυλάξουν τα συμφέροντά τους για την ΚΑΠ και το ίδιο θα θέλαμε να δούμε να γίνεται και με την Ελλάδα.
4. Στη Γαλλία είχαμε ανοιχτή διαβούλευση με τη συμμετοχή των πολιτών όλες τις τελευταίες μέρες. Στην Ιταλία η φυσιογνωμία του Πάολο ντε Κάστρο αρκεί για να ενημερώνονται οι Ιταλοί αγρότες για όλες τις εξελίξεις. Στην Ελλάδα οι κατά τόπους εκδηλώσεις που διοργάνωσε πέρυσι ο κ. Μπαγινέτας είχαν συμμετοχή 5-15 ατόμων εκ των οποίων ούτε οι μισοί ήταν αγρότες. Τι φταίει και τι προτείνετε να γίνει από εδώ και πέρα;

Είναι ζήτημα αξιοπιστίας ενός κράτους που δεν έχει συνέχεια και της διακυβέρνησης όταν αυτή εξαγγέλλει ευχολόγια, αλλά δεν φέρνει ουσιαστική αλλαγή ή πραγματικές λύσεις και απλά αναλώνεται να αναδιανέμει το βάρος των συνεπειών της αδράνειάς της.

Για να προσέλθει πλέον ένας πολίτης σε μία διαδικασία διαβούλευσης και ενημέρωσης, ειδικά μετά την ύφεση των τελευταίων 12 ετών, που προκάλεσε βαθύτατη κόπωση και γενικευμένη καχυποψία, θα πρέπει αφενός να πιστέψει πως υπάρχει θεσμική λειτουργία, πως η πολιτική χαράσσεται μέσα από διαδικασία και επιχειρήματα, αντί εξυπηρέτησης πελατειακών συμφερόντων, ή της φοβικότητας απέναντι στα προβλήματα.
Αφετέρου, θα πρέπει να πιστέψει πως υπάρχει ένα πεδίο στο οποίο αν δουλέψει συστηματικά, θα προκόψει. Δεν είναι τυχαία τα ποσοστά νέων που έφυγαν από τη χώρα καταγγέλλοντας την έλλειψη ευκαιριών απασχόλησης και μία γενικευμένη αναξιοκρατία σε ό,τι αφορούσε τη δουλειά τους και τις δυνατότητες τους για αυτοπραγμάτωση αν παρέμεναν εδώ. Κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να μας πληγώνει όλους, αλλά και να μας ξυπνήσει.

Αν θέλουμε λοιπόν να υπάρξει συμμετοχή στη διαμόρφωση των πολιτικών θα πρέπει να τον πείσουμε για τρία πράγματα. Πρώτο, πως η φωνή του μετράει, πως δεν τον καλούμε σε άλλη μία προσχηματική διαδικασία για να βγουν μερικές φωτογραφίες και μετά να υλοποιηθεί ό,τι είχε προαποφασιστεί πίσω από κλειστές πόρτες.
Το δεύτερο είναι να τον ενημερώσουμε με κάθε τρόπο, κόπο και κόστος για τα διακυβεύματα και τα διλήμματα που κρύβουμε κάτω από το χαλί για δεκαετίες, αλλά και όσα έρχονται, αντί να προσπαθήσουμε να χειραγωγήσουμε εκείνον ή την κοινή γνώμη με μερική πληροφόρηση. Κοινώς, πρέπει να πιστέψουμε εμείς πρώτοι στην ανάγκη για διαβούλευση και να δείξουμε εμπιστοσύνη στον αγρότη, τον καταναλωτή, τον πολίτη.
Το τρίτο και σημαντικότερο, πως πιστεύουμε σε αρχές και αξίες. Πως όταν λέμε πως δεν θα μείνει κανείς πίσω, ειδικά υπό καθεστώς Πράσινης Μετάβασης, το εννοούμε και αφιερώνουμε τα απαραίτητα κονδύλια σε αυτή την προσπάθεια. Να πείσουμε πως θα διαφυλάξουμε την αξιοπρέπεια και την ανθρωπιά όλων.

Αν εξασφαλίσουμε αυτά, θα μπορούμε να ελπίζουμε στη συμμετοχή όλων στη διαμόρφωση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την ΚΑΠ. Χωρίς τη συμμετοχή των αγροτών, των εργαζόμενων στην αλυσίδα αγροδιατροφής, των καταναλωτών, των οργανώσεων πολιτών, των περιβαλλοντικών φορέων, των συνεταιρισμών, των μεταποιητών τροφίμων και άλλων, δεν έχουμε κανένα εχέγγυο για ένα Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο που αφενός θα είναι πλήρες και αφετέρου θα πείθει και θα λειτουργεί για όλους τους εμπλεκόμενους, μετά από εύλογους συμβιβασμούς από όλες τις πλευρές.

Είναι προφανές πως σήμερα δεν έχουμε εκείνες τις πολιτικές που απαντούν ικανοποιητικά, αλλά αυτή είναι η δουλειά μας, να τις δημιουργήσουμε μέσα από ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες, μακριά από δογματισμούς, ειδικά συμφέροντα και αντιλήψεις του παρελθόντος. Τα περισσότερα τεχνολογικά εργαλεία είναι ήδη διαθέσιμα. Υπολείπεται σε ένα βαθμό η πίστη πως μπορούμε να τα καταφέρουμε, αλλά και η πολιτική βούληση που θα αναδιατάξει δυνάμεις και πόρους σε αυτή την κατεύθυνση. Όπως λείπει από τη σημερινή κυβέρνηση και κάθε διάθεση για συμμετοχικότητα των πολιτών και αληθινή διαβούλευση, όπως έχει διαφανεί σε κάθε νομοθετική της πρωτοβουλία μέχρι σήμερα.

Σε ό,τι μας αφορά, το επόμενο διάστημα, θα αφιερωθούμε σε αυτή τη μάχη, καλώντας καταρχήν όλες τις προοδευτικές δυνάμεις και στη συνέχεια όλους τους εμπλεκόμενους, να συστρατευθούν με τις ιδέες και τις δυνάμεις τους σε αυτό τον κοινό μας αγώνα. Για εμάς δεν υπάρχει δίλημμα αλλά ευκαιρία, για τον αγρότη, τον καταναλωτή και τον κάθε πολίτη, στην πράσινη μετάβαση. Αν δεν τα καταφέρουμε, αν συνεχιστεί η σημερινή αδράνεια, οι πρώτοι που θα την πληρώσουν θα είναι οι αγρότες – νέοι και παλιοί.

5. Θέλετε να μας εξηγήσετε πώς αντιλαμβάνεστε την κατάρτιση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου;

Τα Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια πρέπει να ενσωματώσουν τη στρατηγική από το Αγρόκτημα στο Πιάτο και τη στρατηγική για τη Βιοποικιλότητα και κατ’ επέκταση να υιοθετήσουν τους στόχους και τη φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Για να γίνει αυτό, πρέπει να εξεταστεί εξαντλητικά το τι πραγματικά θα σημάνουν τα παραπάνω για τους αγρότες και όλους τους φορείς της αγροδιατροφικής αλυσίδας.

Η πρωτοβουλία και η ευθύνη για έναν ουσιαστικό διάλογο και ενημέρωση σε αυτή την κατεύθυνση, ανήκει καταρχάς στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Αν και για την ώρα η εκπόνηση του ΕΣΣ έχει περιοριστεί σε μια ανάθεση σε ειδικούς συμβούλους, τα αποτελέσματα της δουλειάς αυτής πρέπει να βγουν σε διαβούλευση και μάλιστα σταδιακά, με απλό και κατανοητό τρόπο. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να εμπλακούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι. Αφού πρώτα κατανοήσουν.

Ο αγρότης τη φοβάται την πράσινη μετάβαση, φοβάται τα μέτρα υπέρ του περιβάλλοντος και κατά της κλιματικής κρίσης, παρόλο που είναι ο πρώτος που καθημερινά βιώνει πόσο αναγκαία είναι. Τα φοβάται γιατί κανείς δεν του παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο.

Η νέα μας στρατηγική για τη γεωργία και την αγροτική ανάπτυξη είναι εθνικό θέμα. Η Πράσινη Μετάβαση αποτελεί μονόδρομο, αλλά δεν θα είναι χωρίς κόστος και μάλιστα υψηλό. Αυτή η πραγματικότητα μπορεί να μεταφραστεί από κάποιους σε ένα απλοποιημένο δίλημμα «αγρότες ή Πράσινη Μετάβαση», όταν θα έπρεπε να μιλάμε για «Πράσινη Μετάβαση για τους αγρότες».

6. Στη δημόσια συζήτηση που μεταδόθηκε από τη σελίδα σας στο facebook το ενδιαφέρον ήταν τεράστιο. Ποια ήταν τα κύρια σημεία τα οποία επισημάνατε σε σχέση με τη Νέα Συμφωνία για την ΚΑΠ (CAP New Deal);

Στη δημόσια συζήτηση που μεταδόθηκε την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου στην προσωπική μου σελίδα στο facebook, παρουσιάστηκαν οι διαφορές ανάμεσα στην παλιά και την καινούργια ΚΑΠ, τα κύρια σημεία διαπραγμάτευσης και το κλίμα που επικρατεί στο Ευρωκοινοβούλιο, στο Συμβούλιο αλλά και ανάμεσα στους άλλους εμπλεκόμενους φορείς που είναι τα αγροτικά λόμπι και οι ΜΚΟ. Τέλος, παρουσιάστηκαν οι θέσεις μας για την αναμόρφωση της νέας ΚΑΠ.
Για εμάς το CAP NEW DEAL σημαίνει η νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική να είναι πραγματικά «νέα», δίκαιη και αρκούντως ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ για να απαντάει στις σύγχρονες προκλήσεις.
● Θέλουμε  η ΚΑΠ να γίνει ένα πανίσχυρο εργαλείο πολιτικής για να πετύχουμε την επείγουσα και απαραίτητη μετάβαση προς βιώσιμα και κοινωνικά δίκαια συστήματα τροφίμων στην Ευρώπη, όπου η κακή διατροφή παραμένει η κύρια αιτία κακής υγείας και πρόωρου θανάτου. Θέλουμε η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει σε αυτό τον αγώνα αξιοποιώντας τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα
● Θέλουμε ισχυρό προϋπολογισμό που να στηρίζει το αγροτικό εισόδημα και να δίνει τα κίνητρα και τα εργαλεία που χρειάζονται οι αγρότες και οι εργαζόμενοι σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, για να πρωταγωνιστήσουν στην πράσινη μετάβαση χωρίς να υποστούν το κόστος της
● Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και συγκεκριμένα οι στόχοι της Στρατηγικής από το Αγρόκτημα στο Πιάτο και της Στρατηγικής για τη Βιοποικιλότητα να ενσωματωθούν στην ΚΑΠ και να αποκτήσουν νομική βάση
● Θέλουμε επενδύσεις βιώσιμες και έξυπνες που να οδηγούν σε ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων και παράλληλα σε ένα ανταγωνιστικό αγροτικό τομέα
● Θέλουμε να ξαναδούμε ζωντανές αγροτικές περιοχές που να προσφέρουν στους κατοίκους τους τις κατάλληλες υποδομές και προϋποθέσεις για να ζουν αξιοπρεπώς, θέλουμε ανθεκτικές αγροτικές περιοχές που θα προσελκύσουν νέους κατοίκους

Και για να τα πετύχουμε όλα αυτα θέλουμε ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ και ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για την προετοιμασία του Εθνικού μας Στρατηγικού Σχεδίου, που από την επόμενη εβδομάδα ξεκινάει σε νέα βάση. Πιο συγκεκριμένα και ενδεικτικά:
● Προστασία του αγροτικού εισοδήματος με δίκαιη ασφάλιση
● Θέλουμε περισσότερες εκτάσεις βιολογικής γεωργίας
● Θέλουμε λιγότερα φυτοφάρμακα, λιπάσματα και αντιβιοτικά στα ζώα
● Προστασία της βιοποικιλότητας και της ίδιας της ανθρώπινης ζωής εν τέλει – η πανδημία μας τα έκανε όλα ξεκάθαρα
● Μειωμένες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και δέσμευση του άνθρακα στο έδαφος
● Θέλουμε τα οικολογικά προγράμματα του 1ου Πυλώνα να πετύχουν το στόχο τους και να οδηγήσουν την ΚΑΠ στην πράσινη μετάβαση
● Δημόσια έργα που να προστατεύουν τους αγρότες από τα ακραία καιρικά φαινόμενα
● Στήριξη των νέων αγροτών και των μικρών εκμεταλλεύσεων
● Κατάλληλα μέτρα αγοράς που να αντιμετωπίζουν τις κρίσεις που αντιμετωπίζει ο αγροδιατροφικός τομέας είτε  διατροφικές, είτε υγείας, είτε κλιματικές
● Θέλουμε συμβουλές και καινοτομία που θα καθοδηγήσουν τους γεωργούς στην πράσινη μετάβαση και την ψηφιακή γεωργία

Το ενδιαφέρον ήταν πραγματικά μεγάλο για αυτή τη δημόσια συζήτηση, τόσο κατά τη διάρκειά της, όσο και τις μέρες που ακολούθησαν. Λάβαμε μηνύματα από ανθρώπους και φορείς που ενδιαφέρονται να μάθουν για το μέλλον της ΚΑΠ, θέλουν να την κατανοήσουν καλύτερα και να συμμετέχουν και να συμβάλλουν  με απόψεις σε ένα δημόσιο διάλογο για τη διαμόρφωση της ΚΑΠ, στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου. Για το λόγο αυτό θα συνεχίσουμε τη δημόσια συζήτηση για την ΚΑΠ και την επόμενη Παρασκευή στις 23 Οκτωβρίου, όπου θα παρουσιάσουμε όλες τις εξελίξεις των διαπραγματεύσεων για την ΚΑΠ στο Ευρωκοινοβούλιο και στο Συμβούλιο για την εβδομάδα 19-23 Οκτωβρίου.
Την μεθεπόμενη εβδομάδα επίσης, πιθανότατα την Πέμπτη 29 Οκτωβρίου, θα παρουσιάσουμε μαζί με την Ομάδα 2 της κίνησης πολιτών ΚΟΣΜΟΣ, τη Στρατηγική για τη Βιοποικιλότητα έως το 2030 και τι ακριβώς αυτή σημαίνει για τη γεωργία, τα δάση και το έδαφος, τα ύδατα και τις πόλεις, αλλά και πως σχετίζεται με την νέα ΚΑΠ.

Σχετικά Νέα