

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής οικονομικής μηχανής, καθώς η πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) αποκαλύπτει τη συμβολή του στην οικονομία να φτάνει τα 3,3 δισ. ευρώ για το 2023. Η ανάλυση αυτή παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 35ου ετήσιου συνεδρίου της ACI Europe που διεξάγεται στην Αθήνα, επιβεβαιώνοντας τον αερολιμένα ως βασικό παράγοντα ανάπτυξης και κοινωνικής ευημερίας.
Ισχυρή Ανάκαμψη Παρά τις Προκλήσεις
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, υπογράμμισε τον ταχύ ρυθμό ανάκαμψης του αεροδρομίου, παρά τις πολλαπλές κρίσεις που σημάδεψαν την προηγούμενη δεκαετία, όπως η οικονομική ύφεση και η πανδημία. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 10% το 2023 σε σύγκριση με το 2019, και προβλέπεται να συνεχίσει την ανοδική πορεία με 13,5% αύξηση το 2024 και επιπλέον 8% στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Αυτά τα νούμερα δείχνουν ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» δεν είναι απλά ένα μεταφορικό μέσο, αλλά ένα δυναμικό οικονομικό κύτταρο με σημαντικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.
Η στρατηγική επένδυση ύψους 1,3 δισ. ευρώ που έχει ήδη προγραμματιστεί αναμένεται να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές για να υποδεχθεί πάνω από 40 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως — αριθμός που θα ενισχύσει περαιτέρω τον τουρισμό και τις συναφείς οικονομικές δραστηριότητες. Αυτή η επένδυση δεν αφορά μόνο την επέκταση του φυσικού χώρου, αλλά και την ψηφιοποίηση, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την αναβάθμιση των υπηρεσιών, που μαζί θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα του αεροδρομίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο Γιάννης Παράσχης τονίζει ότι ο ΔΑΑ «δεν είναι απλά μια υποδομή μεταφορών, αλλά ένα ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας και της εθνικής οικονομίας». Αυτό αντανακλάται τόσο στην άμεση απασχόληση που παρέχει, όσο και στη μεγάλη αλυσίδα προμηθευτών, επιχειρήσεων και υπηρεσιών που εξαρτώνται από τη λειτουργία του. Οι θέσεις εργασίας που δημιουργεί, άμεσες και έμμεσες, ανέρχονται σε περίπου 50.000, ποσό που αντιστοιχεί στο 1% της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα — αριθμός εντυπωσιακός για μια μόνο υποδομή.
Αποτίμηση του Οικονομικού Αντικτύπου από το ΙΟΒΕ
Ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, επιβεβαίωσε πως το αεροδρόμιο της Αθήνας κατέγραψε το 2023 τη γρηγορότερη ανάκαμψη ανάμεσα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Σε μια εποχή όπου πολλά αεροδρόμια δεν έχουν επιστρέψει ακόμα στα προ πανδημίας επίπεδα, ο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ξεχωρίζει, όχι μόνο λόγω της αυξημένης επιβατικής κίνησης, αλλά και για το ευρύ φάσμα επιπτώσεων που έχει στην οικονομία.
Σύμφωνα με τη μελέτη, η συνολική συνεισφορά του αερολιμένα στο ελληνικό ΑΕΠ το 2023 εκτιμάται σε 3,3 δισ. ευρώ, ή 1,5% του ΑΕΠ. Από αυτά, περίπου 800 εκατ. ευρώ αφορούν άμεσες προμήθειες και υπηρεσίες, και άλλα 800 εκατ. ευρώ προκαλούμενες επιδράσεις στην ευρύτερη οικονομία. Το μεγαλύτερο οικονομικό αποτύπωμα εντοπίζεται στην Αττική, όπου αντιστοιχεί στο 2,7% του ΑΕΠ της περιοχής.
Η οικονομική δυναμική του αεροδρομίου αντικατοπτρίζεται και στα δημόσια έσοδα, με το Ελληνικό Δημόσιο να εισπράττει περίπου 1,2 δισ. ευρώ ετησίως από άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες. Επιπλέον, ο τουρισμός που συνδέεται άμεσα με το αεροδρόμιο συμβάλλει στο ΑΕΠ με 5 δισ. ευρώ (2,2% του ΑΕΠ). Το σύνολο της συμβολής του αεροδρομίου και του τουρισμού φτάνει τα 8,6 δισ. ευρώ, αναδεικνύοντας τον αερολιμένα σε θεμελιώδη μοχλό ανάπτυξης.
Παρά την παγκόσμια αβεβαιότητα και την ένταση στη Μέση Ανατολή, που θα μπορούσε να επηρεάσει τις αφίξεις από την περιοχή, ο ΔΑΑ κατάφερε να διαχειριστεί την κατάσταση, με τις αφίξεις από το Ισραήλ και γειτονικές χώρες να έχουν ήδη ξεπεράσει τις 500.000 το 2025, ενώ οι αρχικές προβλέψεις ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο.
Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών αποτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, με ισχυρή και διαρκώς αυξανόμενη συνεισφορά σε ΑΕΠ, απασχόληση και δημόσια έσοδα. Η αναπτυξιακή του πορεία, ενισχυμένη από τις επενδύσεις και τη στρατηγική διαχείριση κρίσεων, αναδεικνύει την Αθήνα σε σημαντικό διεθνή κόμβο αερομεταφορών και τουρισμού. Η περαιτέρω ενίσχυση του αεροδρομίου είναι κρίσιμη όχι μόνο για την ελληνική οικονομία, αλλά και για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Μεσογείου.
Σχετικά Νέα
Στεγαστική κρίση: Σε δημόσια διαβούλευση το πρώτο Ευρωπαϊκό Σχέδιο Προσιτής Κατοικίας
Δημόσια διαβούλευση για το πρώτο Ευρωπαϊκό Σχέδιο Προσιτής Κατοικίας ξεκίνησε η Κομισιόν, όπως ανακοίνωσε.
Προχωρά ο προγραμματισμός για κέντρο κράτησης παράνομων μεταναστών στην Κρήτη
Κανονικά προχωρά ο προγραμματισμός της κυβέρνησης για τη δημιουργία κλειστού κέντρου κράτησης παράνομων μεταναστών.
OΠΕΚΕΠΕ: Στα επόμενα 24ωρα κατατίθεται η πρόταση της ΝΔ για εξεταστική επιτροπή
Στη Βουλή καταθέτει ακόμα και μέσα στις επόμενες ώρες η κυβερνητική πλειοψηφία την πρότασή.
Eurostat: Σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες δεν μπορεί να πάει ούτε μια εβδομάδα διακοπές
Είδος πολυτελείας θεωρούνται οι διακοπές ακόμη και μίας εβδομάδας για τους μισούς σχεδόν Έλληνες,.