Η εξοπλιστική αναβάθμιση της Ελλάδας: Τα F-16 Viper, τα νέα Mirage, οι φρεγάτες και τα ελικόπτερα

Στοχευμένες κινήσεις απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα – Τι θα γίνει με την αναβάθμιση των μαχητικών – Το «αγκάθι» στην αγορά των γαλλικών φρεγατών και οι κινήσεις Παναγιωτόπουλου.

Μπορεί να βρισκόμαστε στην μεταμνημονιακή εποχή και παράλληλα η κρίση της πανδημίας του κορονοϊού να έχει μειώσει τις οικονομικές δυνατότητες για εξοπλιστικά προγράμματα, ωστόσο, η επιθετικότητα της Τουρκίας καθιστά επιτακτική την ανάγκη θωράκισης της χώρας.

Μετά από μια δεκαετία στασιμότητας στον αμυντικό εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, το υπουργείο Άμυνας είναι αποφασισμένο να προχωρήσει σε ενίσχυση, πραγματοποιώντας ωστόσο λελογισμένες κινήσεις και παρεμβάσεις.

Παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός για την Άμυνα είναι οριακά αυξημένος σε σχέση με το 2019, η λίστα των εξοπλιστικών μεγαλώνει συνεχώς, μιας και τα τρία Σώματα αντιμετωπίζουν καθημερινές προκλήσεις και απειλές. Η απόκτηση των γαλλικών φρεγατών Belharra, η αναβάθμιση των Mirage 2000, η ενεργοποίηση των υπερσύγχρονων UAVs από το Ισραήλ, η αναβάθμιση των μαχητικών F-16 σε μορφή Viper, οι τορπίλες για τα υποβρύχια, το νέο πολεμικό τυφέκιο του Στρατού Ξηράς που θα αντικαταστήσει το G3A3, αλλά και η αντικατάσταση του στόλου των στρατιωτικών οχημάτων, είναι ορισμένα από τα προγράμματα που θέλει να τρέξει το υπουργείο Άμυνας.

Τα τέσσερα εξοπλιστικά προγράμματα που πέρασαν από Βουλή

Την Τετάρτη (20/05), στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής, εισήχθησαν και τελικά εγκρίθηκαν 4 σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα.

Πρόκειται για την έγκριση απόκτησης τεσσάρων ελικοπτέρων Romeo MH-60 από τις ΗΠΑ, τα οποία προορίζονται για να αντικαταστήσουν τα παλαιά και παρωχημένης τεχνολογίας ελικόπτερα ΑΒ-212 του Πολεμικού Ναυτικού και τα οποία περιλαμβάνονται στη διακρατική συμφωνία (G2G= Government to Government) Ελλάδας- ΗΠΑ, με τη διαδικασία των FMS (Foreign Military Sales). Το κόστος προμήθειας ανέρχεται περίπου στα 235 εκατ. ευρώ, τιμή δηλαδή σχεδόν κατά 25% χαμηλότερη από την τρέχουσα, που σημαίνει ότι ουσιαστικά αποκτώνται τέσσερα ελικόπτερα στην τιμή των τριών, με πλήρη υποστήριξη και οπλικά συστήματα.

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η αντικατάσταση κινητήρων για εννέα ελικόπτερα Chinook, με το κόστος να ανέρχεται στα 32 εκατ. ευρώ. Άρα, πλέον, μένουν μόλις 6 Chinook με κινητήρες παλαιού τύπου.Έγκρίθηκε επίσης και η αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO, με το κόστος να φτάνει τα 160 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντική εξέλιξη για το Πολεμικό μας Ναυτικό μιας και ενισχύονται σε μεγάλο βαθμό οι επιχειρησιακές δυνατότητες του Στόλου.

Προχωρά κανονικά η αναβάθμιση των F-16 σε Viper

Η Βουλή ενέκρινε ακόμη την ενεργοποίηση του προγράμματος χρηματοδότησης επενδύσεων στην ΕΑΒ, ύψους 250 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση έργων σε υποδομές και αναβάθμιση του εξοπλισμού, για το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 σε Viper.

Όπως τονίζουν στρατιωτικές πηγές, τα εξαιρετικά σημαντικά προγράμματα αναβάθμισης των 84 μαχητικών F-16 σε Viper συνεχίζονται κανονικά και όλα «τρέχουν» σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, με το συνολικό κόστος να φτάνει το 1,5 δισ. δολάρια.

«Οι εργασίες στο πρώτο F-16 που θα αποτελέσει και το πρωτότυπο αεροσκάφος της αναβάθμισης έχουν ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2020 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ και συνεχίζονται σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα χωρίς αποκλίσεις», τονίζει το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας.

Όπως αναφέρει, οι εργασίες θα εκτελεστούν στην ΕΑΒ ΑΕ και το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αναβάθμιση συστημάτων των F-16 σε διαμόρφωση VIPER.

«Το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 περιλαμβάνει την αναβάθμιση συστημάτων των αεροσκαφών σε διαμόρφωση VIPER, το οποίο θα διαρκέσει περίπου οκτώ έτη με τις τελευταίες παραδόσεις αεροσκαφών το 2027, ενώ οι εργασίες αναβάθμισης θα εκτελεστούν στην ΕΑΒ ΑΕ» αναφέρει, επίσης, το ΓΕΑ.

Όσον αφορά την ενσωμάτωση του ραντάρ AESA με το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II, η Πολεμική Αεροπορία σε συντονισμό με τους φορείς της αμερικανικής κυβέρνησης που διαχειρίζονται το πρόγραμμα, εξετάζουν μια σειρά από τεχνικές λύσεις με σκοπό να βρεθεί η καλύτερη δυνατή.

Οι κινήσεις Παναγιωτόπουλου

Όπως τονίσαμε, οι συνθήκες μπορεί να μην είναι οι κατάλληλες για ενίσχυση των εξοπλιστικών, ωστόσο, ο υπουργός Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος αναμένεται να επιχειρήσει ουσιαστικές ενέργειες.

Ακόμα και αν οι περιστάσεις δεν επιτρέψουν την πραγματοποίηση επίσκεψης στις ΗΠΑ, ο κ. Παναγιωτόπουλος θα έχει σίγουρα το επόμενο διάστημα κάποια τηλεδιάσκεψη με τους Αμερικανούς. Στην κορυφή της ατζέντας θα βρεθεί η αναβάθμιση των μαχητικών F-16, αλλά και άλλα εξοπλιστικά προγράμματα, όπως τα ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού και η συντήρηση των Chinook που αναφέραμε πιο πάνω ότι ήδη εγκρίθηκαν από την ελληνική Βουλή.

Υπενθυμίζεται ότι πριν μερικές ημέρες ο κ. Παναγιωτόπουλος είχε νέα τηλεφωνική επικοινωνία με την Γαλλίδα ομόλογό του, Φλοράνς Παρλί, για την προμήθεια των γαλλικών φρεγατών Belh@rra αλλά και για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών Mirage-2000.

Η επικεφαλής των Ενόπλων Δυνάμεων της Γαλλίας εξέφρασε στον Έλληνα υπουργό Άμυνας την επιθυμία της να συνδράμει ώστε να “γεφυρωθούν” οι διαφορές και να κλείσει η συμφωνία για τις δύο φρεγάτες, με τον κ. Παναγιωτόπουλο εντούτοις να διαμηνύει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι το κόστος για να προχωρήσει η συμφωνία πρέπει να πέσει αρκετά κάτω από τα 3 δισ. ευρώ και να περιλαμβάνει τόσο όλα τα όπλα τα οποία επιθυμεί το Πολεμικό Ναυτικό όσο και την υποστήριξη-εκπαίδευση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Γάλλοι εμφανίζονται θετικοί, με την κ. Παρλί να καλεί τον κ. Παναγιωτόπουλο να επισκεφθεί το επόμενο διάστημα το Παρίσι.

Τέλος, σύμφωνα με το newsbomb.gr, ο εθνικό τυφέκιο που θα αντικαταστήσει το G-3, δεν υπάρχει ακόμα κάποιο οριστικό αποτέλεσμα και το ΓΕΣ συγκεντρώνει προτάσεις από αρκετές χώρες (Ισραήλ, Βέλγιο, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία κ.ά.) με σκοπό τη δημιουργία γραμμής παραγωγής στην Ελλάδα. Ανάλογης διάρκειας πρόγραμμα θα είναι και αυτό του εθνικού οχήματος, που θα αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο του Στρατού Ξηράς.

Σχετικά Νέα