Η επιστροφή του Lockdown και οι συνέπειες στο λιανεμπόριο

Η επιστροφή του lockdown και των σκληρών περιοριστικών μέτρων στις πιο ποπλυπληθείς περιφέρειες της χώρας, έχει σηματοδοτήσει και την επιστροφή των ουρών έξω από τα σούπερ μάρκετ, τα οποία καλούνται πλέον να παραμείνουν ανοιχτά και πάλι τα σαββατοκύριακα. Μπορεί στην Ελλάδα οι καταναλωτές να μην προχωρούν σε αγορές πανικού, όπως συμβαίνει π.χ. στη Μεγάλη Βρετανία, ωστόσο αγοράζουν επιπλέον προϊόντα φοβούμενοι την εξέλιξη της πανδημίας. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από το ταμείο των σούπερ μάρκετ.

Aπό την Παρασκευή -οπότε και αναμενόταν το διάγγελμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τα νέα μέτρα, τελικά έγινε το Σάββατο-, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό δίκτυο, “τρέχουν” με ρυθμό αύξησης +20-30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αναφέρουν στο Capital.gr πηγές του κλάδου.

Αγοράζουμε πιο πολλά και από όλα!

Ποια προϊόντα όμως αγοράζουν περισσότερο οι καταναλωτές; Όλα, αναφέρουν οι ίδιες πηγές οι οποίες σημειώνουν ότι μέχρι στιγμής υπάρχει συμμετρία στην αύξηση των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις. Μοναδική εξαίρεση, όπου καταγράφεται “επιθετική” αύξηση +200% των πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αποτελούν τα γάντια μιας χρήσης. Κάτι που αποδίδεται στην ανάγκη των καταναλωτών να καταφύγουν σε αγορές προϊόντων που θα τους προστατεύσουν.
Αίσθημα ψεύτικης ασφάλειας τα γάντια | OlympusMera.gr

Εκτός από τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου, που συνέπεσαν χρονικά με τα νέα περιοριστικά μέτρα, όλος ο Οκτώβριος κινήθηκε ανοδικά σημειώνοντας αύξηση +10% με αποτέλεσμα ο τζίρος να προσεγγίσει τα επίπεδα που καταγράφονται παραδοσιακά τον Δεκέμβριο, ο οποίος αποτελεί τον πιο δυνατό, από άποψη τζίρου, μήνα του έτους. Σε αυτό συνέβαλε η καταβολή των αναδρομικών ύψους 1,4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους αλλά κυρίως η ανασφάλεια που έχει προκαλέσει η έξαρση των κρουσμάτων, των θανάτων και των διασωληνωμένων στις ΜΕΘ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή χρονιά θα “κλείσει” με αύξηση του τζίρου τουλάχιστον 8% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που μεταφράζεται σε επιπλέον 850 εκατ. ευρώ στο ταμείο των σούπερ μάρκετ.

Νέο μοντέλο καταναλωτή

Αυτή η ενίσχυση της δύναμης των σούπερ μάρκετ οφείλεται μεν στα lockdown, άρα λιγότερες επιλογές για τον καταναλωτή, αλλά κυρίως στην ανάγκη του να ξοδεύει μόνο για να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες του, όπως είναι τα προϊόντα διατροφής.

Και το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό. Ένα από τα βασικά ευρήματα έρευνας της Palsgaard, που “έτρεξε” σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό και Σιγκαπούρη, είναι ότι για πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (ποσοστό 55%) η τιμή αποτελεί το βασικό κριτήριο για την αγορά των προϊόντων διατροφής. Ενώ, σχεδόν οι μισοί (47%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα για να μαγειρέψουν στο σπίτι. Με το ποσοστό στους Millennials (ηλικίες 25-34 ετών) να αγγίζει το 57%, και 54% στη γενιά Ζ (ηλικίες 18-24).

Οι χαμένοι από το lockdown και οι παράπλευρες απώλειες

Εκτός από τους κερδισμένους στην τρέχουσα συγκυρία, δηλαδή τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ο οποίος λόγω και του lockdown στην εστίαση θα “μαζέψει” και το μερίδιο του “στομαχιού” αλλά και το delivery, υπάρχουν και οι χαμένοι. Και αυτοί δεν είναι μόνο όσοι δραστηριοποιούνται άμεσα με τον κλάδο της μαζικής εστίασης στις 27 περιφερειακές ενότητες της χώρας, που αν δεν έχουν take away και delivery, θα παραμείνουν κλειστοί για έναν μήνα, και του λιανεμπορίου σε Θεσσαλονίκη και Σέρρες που έκλεισαν για 14 ημέρες.

Είναι και όλοι όσοι εφοδιάζουν αυτό το δίκτυο, δηλαδή τα μπαρ, τα καφέ, τα εστιατόρια κ.λπ. με τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, υλικά συσκευασίας, οι χονδρέμποροι, οι μεταφορείς, οι τεχνίτες, τα cash & carry, οι κάβες κ.ά.

Αλλά και όλοι όσοι από τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου και του τουριστικού κλάδου, που επηρεάζονται από τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνει η μια μετά την άλλη χώρα, με την οποία η Ελλάδα έχει εμπορικές σχέσεις.

 

 

Πηγή capital.gr

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα