Η εγχώρια κατασκευαστική «πίτα», τα ευρωπαϊκά κεφάλαια και τα επερχόμενα project

Το ελληνικό «επιχειρείν» και δη ο κλάδος των κατασκευών βρίσκεται υπό την… επήρεια της πανδημίας. Προβληματίζεται, αγωνιά, ανησυχεί, ωστόσο κάνει τη δέουσα υπομονή, με τους  ισχυρούς παίκτες του κλάδου των κατασκευών να ακονίζουν τα «ξίφη» τους, ενόψει των επόμενων κινήσεων. Αυτό που διακυβεύεται, βάσει και των πρόσφατων κυβερνητικών εξαγγελιών είναι πολύ μεγάλα project και έργα, αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σημαντικά έργα υποδομής που αφορούν μεταξύ άλλων την οδοποιία, σιδηροδρομικές επεκτάσεις, ενέργεια, logistics, αντιπλημμυρικά και άλλα, συνθέτουν μια άκρως δελεαστική κατασκευαστική «πίτα» για τους ενδιαφερόμενους, στην προκειμένη περίπτωση τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Ιntrakat, ΑΚΤΩΡ και Mytilineos.

Πέραν των έργων υποδομής, τεράστιο ενδιαφέρον για τους ισχυρούς των κατασκευών έχουν αναμφίβολα τα project που είναι άρρηκτα συνυφασμένα με το Ταμείο Ανάκαμψης και κατ’ επέκταση με το ΕΣΠΑ. Τα κεφάλαια θα εισρεύσουν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και συνολικά οι ευρωπαϊκοί πόροι που θα διατεθούν στην Ελλάδα, διαμορφώνουν νέες, ευοίωνες προοπτικές για τις κατασκευαστικές εταιρείες, και αποτελούν εχέγγυο για την υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, μεταφορών και ενέργειας. Επίσης εξόχως «νευραλγικά» για τη μεγέθυνση της «πίτας» των έργων στη χώρα μας, είναι και τα κεφάλαια που θα αποδοθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Ποια εγχώρια έργα βρίσκονται στο επίκεντρο

Σε πρώτη φάση το ενδιαφέρον των ισχυρών κατασκευαστών εν Ελλάδι, θα επικεντρωθεί σε projects τα οποία θα χρηματοδοτούνται αρχικώς από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και εν συνεχεία από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο επίκεντρο βρίσκεται, αναμφίβολα, η προώθηση νέων έργων ΑΠΕ, όπως επίσης και η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου και της Κρήτης με την ενδοχώρα.

Εξέχουσα σημασία για τις κατασκευαστικές έχει και η νέα φάση του προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων «Εξοικομονώ-Αυτονομώ». Για την ακρίβεια, το πράσινο κύμα ενεργειακών ανακαινίσεων κτιρίων, αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ τον χρόνο, θα κινητοποιήσει πολλαπλάσια κονδύλια την επόμενη δεκαετία, παρέχοντας σημαντική ενίσχυση στον κατασκευαστικό κλάδο. Με το νέο πρόγραμμα αναμένεται να ανακαινιστούν ενεργειακά, εντός του 2021, περίπου 60.000 κατοικίες και σε βάθος δεκαετίας περισσότερες από 600.000 κατοικίες στην Ελλάδα.

Επιπροσθέτως,  ο νέος ΕΣΠΑ, θα χρηματοδοτήσει με κεφάλαια 3,6 δισ.ευρώ, έργα που σχετίζονται με την ενέργεια και την κλιματική αλλαγή, ενώ άλλα 2,31 δισ.ευρώ θα αποδοθούν στις υποδομές μεταφορών.

Ο εν λόγω προγραμματισμός-προϋπολογισμός, πάνω στον οποίο βασίζονται και οι κατασκευαστικές εταιρείες, έχει ως σημείο αναφοράς κυρίως τους ευρωπαϊκούς πόρους και πότε αυτοί θα εισρεύσουν στα εγχώρια ταμεία. Με την Ευρώπη να εξακολουθεί να είναι «αιχμάλωτη» της πανδημίας του κορωνοϊού και τις Βρυξέλλες να τα έχουν κάνει «μούσκεμα» στο ζήτημα των εμβολίων, ο κεντρικός ευρωπαϊκός σχεδιασμός που συνδέεται με το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι πιθανόν να επηρεαστεί αρνητικά. Και αυτό, σε συνδυασμό με την επιδημιολογική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα, δημιουργεί «εστίες» ανησυχίας στους κόλπους του κατασκευαστικού κλάδου.

Και πάλι στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Υπάρχει, βεβαίως, και ένα άλλο «αγκάθι», το οποίο είχε εμφανιστεί τα προηγούμενα χρόνια στον κατασκευαστικό κλάδο και φύτρωσε ξανά. Ο εν λόγω κλάδος μπαίνει ξανά στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπως είχε γίνει στο παρελθόν και η έρευνα θα αφορά στις οικονομικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την ανάπτυξη οικοδομικών έργων και έργων υποδομών (συμπεριλαμβανομένων των έργων παραχωρήσεων).

Να υπενθυμίσουμε ότι την τελευταία τετραετία, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, εξέδωσε σημαντικές αποφάσεις στο πλαίσιο εξέτασης αντι-ανταγωνιστικών πρακτικών (νόθευσης δημόσιων διαγωνισμών,) που υιοθετήθηκαν από επιχειρήσεις του κλάδου.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα