Hospitality Atmospheres: «Ποίηση» πολλών δισεκατομμυρίων

Ο Βασίλης Μπαρτζώκας, Founder της Design Ambassador και του ARCHISEARCH.gr, μιλά στο Fortune για τις νέες τάσεις του design στον ξενοδοχειακό κλάδο και για τα σχέδιά του για το μέλλον.

Βασίλης Μπαρτζώκας, Ιδρυτής της Design Ambassador και του ARCHISEARCH.gr​​, Φωτογραφία: Κωστής Σωχωρίτης

Ποιες είναι οι νέες τάσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο και πώς αυτό επηρεάζει το έργο της Design Ambassador;

Στον ταχύτατα αναπτυσσόμενο και άκρως ανταγωνιστικό κλάδο του ξενοδοχείου, μία κυρίαρχη λέξη διέπει τη συνάντηση αρχιτεκτονικής και hotel management. Η εμπειρία. Στο κατώφλι του 2020, οι high spenders που ταξιδεύουν ιεραρχούν την εμπειρία πάνω από ένα απλά όμορφο δωμάτιο. Οι ιδιοκτήτες των «niche» ξενοδοχείων ανταποκρίνονται σε αυτή την ανάγκη ανακαλύπτοντας τα κατάλληλα concept: τόποι από το παρελθόν αναγεννιούνται σε ένα κινηματογραφικό σενάριο διαβίωσης στις διακοπές, χαλαρωτικά κρησφύγετα αναδύονται από τη γη και αιωρούνται στη θέα της θάλασσας, glamping εμπειρίες προσφέρουν απρόσμενες ανέσεις κάτω από τα αστέρια, foodie ξενοδοχεία χαρίζουν μία πολυποίκιλη επίγευση στις διακοπές και τα resorts αποκτούν θεματικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με την Boston Consulting Group, μέχρι το 2024, η προσωπική και βιωματική πολυτέλεια εκτιμάται πως θα είναι μια αγορά ύψους 1.260 δισ. ευρώ, από τα 845 δισ. το 2015. Σε αυτό το πλαίσιο θεωρούμε καθήκον μας στην Design Ambassador να συνδέσουμε τον επιχειρηματικό κόσμο με τους δημιουργούς της ατμόσφαιρας, δηλαδή τους αρχιτέκτονες και τους designers.

Durmitor Resort Montenegro – Elastic Architects

Μπορεί δηλαδή η ατμόσφαιρα να αποτελέσει «εργαλείο» μάρκετινγκ;

Ενώ τα τελευταία χρόνια αποτελεί αντικείμενο συντονισμένης μελέτης για την αρχιτεκτονική, στο μάρκετινγκ μοιάζει να έχει ξεχαστεί ή να διερευνάται αυτοσχεδιαστικά κατά περίπτωση, χωρίς μέθοδο και το κυριότερο, χωρίς μετρήσιμους δείκτες αποτελεσματικότητας. Και όμως πρόκειται για μια συζήτηση που είχε ξεκινήσει ήδη από το 1974. Τότε, το θρυλικό- προφητικό άρθρο του γκουρού του είδους Φίλιπ Κότλερ με τίτλο «Atmospherics as a marketing Tool» κατέγραψε μια βασική αλήθεια: οι άνθρωποι, όταν παίρνουν αγοραστικές αποφάσεις ανταποκρίνονται σε κάτι πέρα από το υλικό προϊόν- ένα ζευγάρι παπούτσια, έναν ψυγειοκαταψύκτη, ένα κούρεμα, ένα γεύμα, ή τις διακοπές. Το υλικό προϊόν είναι μόνο ένα συστατικό του συνολικού καταναλωτικού πακέτου. Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του είναι ο τόπος που καταναλώνεται κάτι. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, η ατμόσφαιρα του τόπου ασκεί περισσότερη επιρροή στην αγοραστική απόφαση και από το ίδιο το προϊόν. Η ατμόσφαιρα γίνεται αντιληπτή μέσω των αισθήσεων. Και γι’ αυτό είναι τόσο δύσκολο να οριστεί. Υπάρχουν μυριάδες προσεγγίσεις, άλλες ποιητικές και φιλοσοφικές, άλλες περισσότερο τεχνοκρατικές, όλες τους, όμως, άξιες προσοχής. Και εδώ προκύπτει η ανάγκη της συνεργασίας πολλών κλάδων. Η ατμόσφαιρα που θέλει να επικοινωνήσει ο επιχειρηματίας πρέπει να μοιάζει πολύ με αυτή που προσλαμβάνει ο πελάτης-δέκτης.

 

«Στο κατώφλι του 2020, οι high spenders που ταξιδεύουν ιεραρχούν την εμπειρία πάνω από ένα απλά όμορφο δωμάτιο.»
Βασίλης Μπαρτζώκας, ιδρυτής της Design Ambassador και του ARCHISEARCH.gr

Euphoria Retreat, Mystras – Ναταλία Εφραίμογλου Αchitects & Deca Architecture

Πώς μπορεί αυτή η αίσθηση να συνδυαστεί άρτια με την αρχιτεκτονική;

Θα πρέπει να προϋπάρχει η έμπνευση του σχεδιασμού αλλά και τα εργαλεία γνώσης και παρακολούθησης της ψυχολογίας του καταναλωτή, όπως επίσης τα εργαλεία μέτρησης της αποτελεσματικότητας της ατμόσφαιρας.
«Ο αρχιτέκτονας πρέπει να ισορροπεί μεταξύ της αφέλειας και της εμπειρογνωμοσύνης για να αναπτύξει μια ευαισθησία ως προς τις ατμόσφαιρες, την έκτη αίσθησή μας. Δεδομένου ότι η αρχιτεκτονική υπόκειται σε χρήση, η ατμόσφαιρα δεν είναι σε καμία περίπτωση απλή ατομική εργασία. Είναι ζωτικής σημασίας για τους αρχιτέκτονες να έχουν ενσυναίσθηση στις ανάγκες των χρηστών, των πελατών και όλων όσοι αντιλαμβάνονται την αρχιτεκτονική, ανεξάρτητα από το αν μπορεί να φαίνονται ανώνυμοι ή απομακρυσμένοι» γράφει ο αρχιτέκτονας και καθηγητής Juhani Pallasmaa.

Jacuzzi, Olon Wellness Hotel Dimitsana – Pieris Architects
lounge, Olon Wellness Hotel Dimitsana – Pieris Architects

Τι στοχεύει να πετύχει με το έργο της η Design Ambassador;

Η Design Ambassador επεκτείνει το περιεχόμενο που συνδέει τη «λελογισμένη ποίηση» του σχεδιασμού με τον επιχειρηματικό κόσμο, σε ένα φυσικό περιβάλλον διάδρασης. Αυτό αποτελεί και έναν από τους στόχους μας αυτή τη στιγμή. Η συνέχιση ενός τέτοιου ουσιαστικού διαλόγου στη δημόσια σφαίρα και περισσότερη συνεργασία για κάθε εμπλεκόμενο κλάδο.

Tectonic Lodging- A New Hotel- Aristides Dallas Architecture Studio
Tectonic Lodging- A New Hotel- Aristides Dallas Architecture Studio

Επισκεφθείτε και γνωρίστε το έργο των αρχιτεκτονικών γραφείων καθώς και το Euphoria Retreat, μέσω των παρακάτω links:

Fortunegreece.com

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα