Hertz: Πώς τα δάνεια με ενέχυρο… αυτοκίνητα γκρέμισαν τον διεθνή κολοσσό

Όταν δανείζεσαι στηριγμένος σε ένα ενεργητικό αντί απλά σε προβλεπόμενες ταμειακές ροές μπορείς να εξασφαλίσεις χαμηλότερο κόστος κεφαλαίου. Ο δανειζόμενος όμως, παίρνει δυο στοιχήματα αντί για ένα. Το πρώτο είναι ότι τα έσοδα θα συνεχίσουν να έρχονται και αυτό θα εξασφαλίσει την εξυπηρέτηση του δανείου. Το δεύτερο ότι η αξία της εγγύησης (collateral) θα παραμείνει ανθεκτική.

Η Hertz έμαθε με στον σκληρό τρόπο τι συμβαίνει όταν και τα δυο στοιχήματα δεν πάνε καλά. Το βράδυ της περασμένης Παρασκευής έκανε αίτηση πτώχευσης έχοντας υποχρεώσεις 19 δισ. δολαρίων. Στην αίτηση σημείωσε ότι τα έσοδα τον Απρίλιο υποχώρησαν κατά 73% σε ετήσια βάση.

Δεν αποτελεί έκπληξη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν ότι οι άνθρωποι δεν πετάνε (περιέργως δήλωσε επίσης ότι δεδομένου ότι οδηγούν και λιγότερο έχουν μειωθεί τα ατυχήματα και έτσι η ανάγκη για ενοικίαση αυτοκινήτου, άλλη μια σημαντική πηγή εσόδων).

H πλειονότητα του χρέους της εταιρείας, τα 15 δισ. ευρώ, σημειώνουν οι Financial Times, έχουν τη μορφή υποχρεώσεων από λίζινγκ εταιρειών ειδικού σκοπού της Hertz, που οποίες εξέδωσαν ομόλογα για να αγοράσουν αυτοκίνητα. Οι φορτωμένες με χρέος εταιρικές οντότητες που αγόρασαν τα οχήματα (και χρέωναν επιτόκια μεταξύ 3 και 5%) δεν μπορούσαν να σηκώσουν το βάρος της δυσανάλογης υποτίμησης της αξίας των οχημάτων.

Σύμφωνα με την Hertz όταν η αξία των αυτοκινήτων υποτιμάται γρηγορότερα απ’ ότι προβλέπεται στα βιβλία, η εταιρεία πρέπει να πληρώσει την διαφορά προκειμένου να τηρήσει τους όρους της συμφωνίας. Μια πτώση της αξίας 1% μεταφράζεται σε περίπου 75 εκατ. δολάρια υποτίμησης που θα πρέπει να καλυφθεί.

Σύμφωνα με την εταιρεία, η αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων πρακτικά σταμάτησε να λειτουργεί Μάρτιο και Απρίλιο, αλλά εξακολούθησαν να δημοσιεύονται τα στοιχεία για την αξία των αυτοκινήτων. Οίκος μάλιστα υπολόγισε την πτώση της αξίας στο 7% μεταξύ Μαρτίου και Ιουνίου.

Στα τέλη Απριλίου η Hertz έπρεπε να καταβάλει 135 εκατ. δολάρια για να στηρίξει το πρόγραμμα. Κανονικά θα είχε πτωχεύσει, αλλά εξασφάλισε μια πίστωση χρόνου από τους πιστωτές για να αποφευχθεί η ρευστοποίηση των περιουσιακών στοιχείων. Δεδομένου ότι αυτό δεν συνεχίστηκε το Μάιο, η αίτηση πτώχευσης ήταν μονόδρομος.

Τώρα, έρχεται μια από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις αναδιάρθρωσης των τελευταίων ετών. Η Hertz και οι μέτοχοι πρέπει να καταλήξουν στο πώς θα πρέπει να είναι μια νέα εταιρεία ενοικιάσεων που θα τη διαδεχτεί και κατ’ αναλογία να προσαρμόσουν την εταιρική αξία και την κεφαλαιακή δομή (υπό την προϋπόθεση ότι οι κάτοχοι των ομολόγων δεν θα ρευστοποιήσουν το χαρτοφυλάκιο). Η εταιρεία ήδη απέλυσε τα 2/3 του προσωπικού εκτιμώντας ότι η ζήτηση δεν θα επιστρέψει σύντομα.

Ωστόσο με 500.000 οχήματα μόνο στις ΗΠΑ η Hertz αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο τμήμα της αγοράς και οι εμπλεκόμενες πλευρές πρέπει να καταλήξουν στο πόσο μεγάλο θα είναι το νέο σχήμα και όχι μόνο πόσο χρέος μπορεί να έχει, αλλά και τι είδους.

Ισως αυτή τη φορά θα είναι πιο προσεκτικοί σε ότι αφορά τη χρήση οχημάτων ως εγγύηση.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα