Γιατί παραμένει επίμονος ο πληθωρισμός – Ποιες είναι οι βασικές συνιστώσες του

Σαν να μην έφταναν η κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή, η αύξηση των γεωπολιτικών ανησυχιών και οι φόβοι για ύφεση στις ΗΠΑ μετά τα απογοητευτικά macro, οι αγορές και οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη είναι αντιμέτωπες με τον επίμονο πληθωρισμό, που αντί να μειώνεται, ενισχύεται.

Γράφει ο Νώντας Βλάχος

Η βασική συνιστώσα που διατηρεί τις πληθωριστικές τάσεις στην Ευρωζώνη σε υψηλά επίπεδα (2,6% τον Ιούλιο έναντι 2,5% τον Ιούνιο), είναι οι υπηρεσίες, ενώ και οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να αποτελούν σημαίνοντα τροφοδότη. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της Eurostat, οι υπηρεσίες αναμένεται να έχουν τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Ιούλιο (4,0%, έναντι 4,1% τον Ιούνιο), ακολουθούμενες από τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό (2,3%, έναντι 2,4% τον Ιούνιο), την ενέργεια (1,3%, έναντι 0,2% τον Ιούνιο) και μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (0,8%, έναντι 0,7% τον Ιούνιο).

Η οριακή μεν αλλά αύξηση δε του πληθωρισμού είναι σίγουρο ότι θα αποτελέσει «πηγή» ανησυχίας και προβληματισμού για την ΕΚΤ, αναφορικά με την φημολογούμενη πρόθεσή της να προχωρήσει σε νέα μείωση επιτοκίων τον Σεπτέμβριο. Η Κριστίν Λαγκάρντ και άλλοι κορυφαίοι αξιωματούχοι της Κεντρικής Τράπεζας είχαν αφήσει ανοιχτό παράθυρο για νέα μείωση μετά από εκείνη του Μάϊου και ενώ είχε προηγηθεί το «φρένο» του Ιουνίου. Με δεδομένο, ωστόσο, ότι οι κεντρικοί τραπεζίτες υπογραμμίζουν συνεχώς στις δημόσιες τοποθετήσεις τους αλλά και στα ανακοινωθέν της ΕΚΤ, τον.. αστερίσκο που σχετίζεται κυρίως με την πορεία του πληθωρισμού αλλά και με τους μισθούς, ενδεχομένως να τεθεί εν αμφιβόλω η περαιτέρω μείωση.

Σε κάθε περίπτωση οι πρώτες εκτιμήσεις της Eurostat δεν είναι ευνοϊκές και μάλιστα έρχονται σε κακό τάιμινγκ, με τις γεωπολιτικές ανησυχίες να έχουν εκτοξευθεί και τις αγορές να βρίσκονται σε κατάστασης έντονης αμηχανίας.

Απαραίτητη η περαιτέρω μείωση των τιμών τροφίμων στην Ελλάδα

Προβληματισμός υπάρχει και στο ελληνικό οικονομικό επιτελείο, καθώς ο πληθωρισμός τον Ιούλιο «σκαρφάλωσε» στο 3%, από το 2,5% που ήταν τον Ιούνιο. Παρά το γεγονός ότι  οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ βρίσκονται σε καθοδικό κύκλο τον Ιούλιο, το πρόβλημα-που ενισχύεται από τη αύξηση των τιμών στις υπηρεσίες-παραμένει ισχυρό. Αυτή η δυσμενής συνθήκη οφείλεται στο γεγονός ότι η αποκλιμάκωση των τιμών δεν είναι επαρκής και απαιτείται περαιτέρω πτώση των τιμών σε βασικά είδη και προϊόντα.

Υπενθυμίζουμε ότι με βάση μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, η Ελλάδα είναι από τις ακριβότερες χώρες της Ευρωζώνης στα επώνυμα τυποποιημένα προϊόντα σούπερ μάρκετ με τις διαφορές να φτάνουν στο 129% στο ανθρακούχο νερό, στο 50% στον αλεσμένο καφέ ή στο 56% στο γάλα μακράς διαρκείας. Σύμφωνα με την μελέτη, κατά μέσον όρο, η Ελλάδα είναι ακριβότερη σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης κατά 10% σε μια γκάμα 41 κατηγοριών επώνυμων τυποποιημένων προϊόντων.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα