Γιατί η αυτόνομη οδήγηση σημαίνει πολλά περισσότερα από το να μην έχεις απλώς τα χέρια σου στο τιμόνι

Η αυτονομία θα είναι το κλειδί για βιώσιμες μεταφορές, κι αυτό δεν αφορά μόνο τα αυτόνομα αυτοκίνητα δίχως οδηγό.

Τα τελευταία χρόνια, νεοσύστατες επιχειρήσεις απ’ όλο τον κόσμο έχουν αρχίσει να προσφέρουν σε δισεκατομμύρια ανθρώπους νέες επιλογές για τη μεταφορά αγαθών και την κυκλοφορία στις πόλεις τους, δίνοντάς τους μεγαλύτερο έλεγχο του τρόπου με τον οποίο μετακινούνται και χρησιμοποιούν τον χρόνο τους.

Στο συνέδριο Global Tech Forum του Fortune χθες, Πέμπτη, ο συνιδρυτής μιας από αυτές τις startup – ο Amit Singh, CEO της Shuttl – περιέγραψε πώς η δική του εταιρεία συνδρομητικής μεταφοράς με μικρά λεωφορεία προσφέρει σε εκατομμύρια ανθρώπους στην Ινδία μια βιώσιμη εναλλακτική λύση σε πόλεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την κυκλοφοριακή συμφόρηση και με συστήματα δημοσίων μεταφορών που έχουν αγγίξει τα όριά τους.

«Πώς δίνουμε στους ανθρώπους το χρόνο τους πίσω;» έθεσε ρητορικά το ερώτημα ο Singh. «Οι περισσότεροι χρήστες που επιλέγουν τα λεωφορεία μας χρησιμοποιούσαν είτε τα δικά τους οχήματα είτε τα μέσα μαζικής μεταφοράς όπου έπρεπε να αλλάζουν πολλά λεωφορεία», είπε. «Αλλά όταν παίρνεις μια θέση στο Shuttl, παίρνεις και όλη εκείνη την ώρα σου πίσω».

Η Lime, μια εταιρεία μικρο-κινητικότητας με έδρα στο Σαν Φρανσίσκο που ειδικεύεται στα ηλεκτρικά πατίνια, ελπίζει να καλύψει ένα παρόμοιο χάσμα στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι μετακινούνται στις πόλεις. Η επικεφαλής τεχνολογίας της Lime, Li Fan, είπε ότι το να είναι μια «παγκόσμια αλλά σούπερ τοπική εταιρεία» θα τους βοηθήσει να προσθέσουν ηλεκτρικά πατίνια στις πόλεις με τον πιο χρήσιμο και βολικό τρόπο.

Για τον Julian Ma, ιδρυτή και CEO της Inceptio Technology, η έννοια της αυτονομίας είναι πολύ κυριολεκτική, καθώς η εταιρεία του βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αυτόνομων μεταφορών με φορτηγά στην κινεζική αγορά. Ο Ma δήλωσε ότι περιμένει πως τα φορτηγά χωρίς οδηγό θα είναι εμπορικά βιώσιμα στην Κίνα μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, αν και υπογραμμίζει ότι αυτά τα φορτηγά θα εξακολουθούν να έχουν ανθρώπινους οδηγούς για να λειτουργούν τα οχήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

«Για το 99% του χρόνου και περισσότερο από το 99% των χιλιομέτρων, τα φορτηγά θα κινούνται από μόνα τους», είπε ο Ma. «Αλλά θα υπάρχει κι ένας οδηγός ασφαλείας σε κατάσταση αναμονής για κάθε είδους έκτακτη κατάσταση. Αυτό ακούγεται λίγο χαζό, αλλά στην πραγματικότητα έχει ένα τεράστιο όφελος».

Τα οφέλη επικεντρώνονται στο να γίνουν οι δρόμοι στην Κίνα πολύ πιο ασφαλείς, καθώς το ποσοστό θνησιμότητας για τους Κινέζους οδηγούς παραμένει ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο. «Είμαι πολύ σίγουρος ότι το αυξανόμενο επίπεδο αυτονομίας των οχημάτων, είτε με πλήρη αυτονομία είτε με μερική αυτονομία, θα βελτιώσει σίγουρα την ασφάλεια», τόνισε ο Μα.

Για τον ίδιο, η ανάδυση των αυτόνομων οχημάτων υπερβαίνει το θέμα της ασφάλειας και περνά και στη συναισθηματική ένταση της μεταφοράς σήμερα. «Καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι θα έχουν την ευκαιρία να οδηγούν οχήματα με σχετικά υψηλά επίπεδα αυτοματισμού», λέει ο Ma, «θα αισθανόμαστε ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη απελευθέρωση του στρες, καθώς θα μας επιτρέπεται να έχουμε κάποιου είδους απόσπαση της προσοχής».

Σχετικά Νέα