Γερμανία: Βέτο βιομηχανιών και μεταφορικών στην ακύρωση εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών για χάρη της μεταφοράς ενέργειας

Τα σχέδια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης να δώσει προτεραιότητα στις μεταφορές ενέργειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο για τους επόμενους έξι μήνες και να ακυρώσει άλλες εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές, αν χρειαστεί, έχουν δεχθεί εκτεταμένες επικρίσεις από τη βιομηχανία και τις σιδηροδρομικές εταιρείες. Αυτό προκύπτει από τα σχόλια των εμπορικών ενώσεων σχετικά με το σχέδιο του σχεδιαζόμενου διατάγματος για την ενεργειακή ασφάλεια των μεταφορών, σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt.

Η κριτική δεν αναφέρεται μόνο στο γεγονός ότι οι ενώσεις είχαν μόνο 24 ώρες για να αξιολογήσουν τα σχέδια. Η Ομοσπονδία Γερμανικών Βιομηχανιών, για παράδειγμα, χαρακτηρίζει “απαράδεκτη” την έλλειψη εκτίμησης των επιπτώσεων.

“Με το ήδη εν μέρει υπερφορτωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι αναμενόμενο ότι η ιεράρχηση των σιδηροδρομικών μεταφορών θα έχει ως αποτέλεσμα την ακύρωση άλλων σιδηροδρομικών μεταφορών”, διευκρινίζει η BDI. “Αυτό θα οδηγούσε σε σημαντικές πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις για τις επιχειρήσεις που θα επηρεάζονταν, καθώς θα έπρεπε να προσαρμόσουν τις διαδικασίες παραγωγής ή, αν είναι δυνατόν, να στραφούν σε άλλους τρόπους μεταφοράς”.

Ομοίως, οι μεταφορείς θα μπορούσαν να εκτεθούν σε “αξιώσεις αποζημίωσης” εάν χρειαστεί να ακυρώσουν άλλες παραγγελίες. Ωστόσο, δεν προβλέπεται αποζημίωση από τον δημόσιο τομέα.

Η δημόσια ευθύνη είναι απαραίτητη, όπως και η “αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη”. Θα πρέπει επίσης να καταβληθεί αποζημίωση εάν η κυκλοφορία μετατοπιστεί στους δρόμους. “Αυτό πρέπει να διορθωθεί επειγόντως”, απαιτεί η BDI.

Το κράτος θα πρέπει να αναλάβει τις ζημίες των μεταφορέων

Η ένωση του κλάδου επισημαίνει επίσης ότι σε περίπτωση ιεράρχησης, “πρέπει να διασφαλίζεται τουλάχιστον η επιχειρησιακή ικανότητα του κλάδου”, “χωρίς να περιορίζονται αδικαιολόγητα οι άλλες σιδηροδρομικές εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές”. Οι εταιρείες θα πρέπει να ενημερώνονται σε πρώιμο στάδιο, ώστε να μπορούν να οργανώσουν εναλλακτικές μεταφορές.

“Η οργάνωση αυτών των εναλλακτικών μεταφορών είναι ούτως ή άλλως δύσκολο να υλοποιηθεί στο πλαίσιο της ήδη έντονα χρησιμοποιημένης οδικής αγοράς, καθώς και των μειωμένων δυνατοτήτων της εσωτερικής ναυσιπλοΐας”, συνεχίζει η δήλωση. “Επιπλέον, θα πρέπει να δημιουργηθεί η δυνατότητα ενός κανονισμού για τις δύσκολες συνθήκες, ώστε να δοθεί προτεραιότητα σε επιλεγμένες μεταφορές ύψιστης προτεραιότητας”. Προκειμένου να δημιουργηθεί οποιαδήποτε χωρητικότητα, το επιτρεπόμενο συνολικό βάρος των φορτηγών θα πρέπει να είναι δυνατόν να ανέλθει στους 44 τόνους “όπου οι οδικές υποδομές το επιτρέπουν σήμερα”.

Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας είχε αποστείλει τον κανονισμό, ο οποίος είχε συνταχθεί από κοινού με το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Μεταφορών, στις ενώσεις το απόγευμα της Πέμπτης, δίνοντάς τους μόνο 24 ώρες για να τον αξιολογήσουν. Ενόψει της ενεργειακής έλλειψης που προκλήθηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, ο κανονισμός πρόκειται να τεθεί σε ισχύ το συντομότερο δυνατό και να ισχύσει για έξι μήνες, προκειμένου να προμηθεύονται τα διυλιστήρια και τα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής με εναλλακτικές μορφές ενέργειας, όπως άνθρακα και μετασχηματιστές, εάν χρειαστεί.

Αυτό γίνεται για να αμβλυνθεί η κρίση του φυσικού αερίου. Για το σκοπό αυτό, ο φορέας εκμετάλλευσης του δικτύου, η DB Netz AG, θα μπορεί να καταγγείλει τις υφιστάμενες συμβάσεις με σιδηροδρομικές εταιρείες για χρονοθυρίδες μεταφοράς χωρίς να είναι υπεύθυνος για τις συνέπειες.

Οι ενώσεις μοιράζονται ομόφωνα τον στόχο της διασφάλισης του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας. Ο Σύνδεσμος Γερμανικών Μεταφορικών Εταιρειών, ωστόσο, επικρίνει ότι ο κανονισμός “υπερβαίνει τον αρχικό στόχο.

Ενεργειακές μεταφορές όχι εις βάρος των επιβατικών μεταφορών

Για παράδειγμα, δεν κατονομάζει συγκεκριμένες διαδρομές στις οποίες θα πραγματοποιούνται οι ειδικές μεταφορές, αλλά “σχεδόν ολόκληρο το δίκτυο των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών”. Στην πραγματικότητα, 31 σελίδες του σχεδίου περιγράφουν το “δίκτυο ενεργειακών διαδρόμων”.

Η ένωση τονίζει επίσης ότι “μεγάλα τμήματα του πληθυσμού εξαρτώνται από τις σιδηροδρομικές επιβατικές μεταφορές, ιδίως τις τοπικές μεταφορές”. Κατά συνέπεια, ένα “ελάχιστο βασικό φορτίο” είναι απαραίτητο. Το κράτος πρέπει επίσης να αποζημιώσει για τυχόν ζημιές που υπέστησαν οι εταιρείες.

Την άποψη αυτή συμμερίζεται και η Ομοσπονδιακή Ένωση Τοπικών Σιδηροδρομικών Μεταφορών. Οι τοπικές μεταφορές είναι μια υπηρεσία γενικού ενδιαφέροντος και απολύτως απαραίτητη για τους εργαζόμενους. Ως εκ τούτου, η ένωση ζητά “να δοθεί ίση προτεραιότητα στις ώρες αιχμής μεταξύ πέντε και εννέα, καθώς και μεταξύ 3 και 7, με τις μεταφορές ενέργειας”.

Η ένωση Mofair, η οποία εκπροσωπεί τις εταιρείες τοπικών επιβατικών μεταφορών, ακολουθεί παρόμοια γραμμή και, όπως και οι άλλες ενώσεις, κάνει λόγο για “ασάφεια” του κανονισμού και για “αδιαφανείς ρυθμίσεις σχετικά με την ευθύνη”. Αυτό είναι ακόμη πιο ακατανόητο, διότι εδώ και πέντε μήνες συζητείται μια νέα στρατηγική για τον ενεργειακό εφοδιασμό.

Η Mofair επικρίνει, για παράδειγμα, τον κανονισμό σύμφωνα με τον οποίο μια μεταφορά ενέργειας πρέπει να κοινοποιείται πέντε ημέρες πριν από την προγραμματισμένη μεταφορά. Η προθεσμία αυτή είναι πολύ σύντομη “για να μπορέσει να οργανωθεί μια κατάλληλη υπηρεσία αντικατάστασης των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών”.

Το σχέδιο αφήνει “πάρα πολλά ερωτήματα αναπάντητα”, συνεχίζει, και “αφήνει τον σιδηροδρομικό τομέα μόνο του με πάρα πολλά προβλήματα – για κανένα από τα οποία δεν είναι υπεύθυνος, ούτε μπορεί να τα λύσει – και θα χρειαστεί σημαντική βελτίωση σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα”.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα