Γ. Σαρακιώτης: Απαράδεκτο για ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου το νομοθέτημα Φλωρίδη

Ο τομεάρχης Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. μιλά στην στην Αυγή και τη Μαρίνα Μάνη για «ποινικό λαϊκισμό» της κυβέρνησης προς τέρψη του ακροδεξιού ακροατηρίου της Ν.Δ. και δίνει έμφαση στις επίμαχες αλλαγές

Γ. Σαρακιώτης: Απαράδεκτο για ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου το νομοθέτημα Φλωρίδη

Την κάθετη αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία στις νέες, για όγδοη φορά, αλλαγές των ποινικών κωδίκων που φέρνει η κυβέρνηση μεταφέρει και εξηγεί ο Γιάννης Σαρακιώτης, βουλευτής Φθιώτιδας και τομεάρχης Δικαιοσύνης του κόμματος. Μιλά για «ποινικό λαϊκισμό» προς τέρψη του ακροδεξιού ακροατηρίου της Ν.Δ. και δίνει έμφαση σε επίμαχες αλλαγές. Θέτει, επίσης, το πολιτικό στοίχημα του κόμματος μετά την πολύμηνη εσωστρέφεια, τονίζοντας ότι «όλοι θα αξιολογηθούμε μετά τις ευρωεκλογές».

Ενα από τα πρώτα νομοσχέδια που θα φέρει η κυβέρνηση αμέσως μετά τις γιορτές αφορά, πάλι, αλλαγές στους ποινικούς κώδικες. Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι είναι η όγδοη φορά που κάνει αλλαγές σε τεσσεράμισι χρόνια;

Η αντιμετώπιση των ποινικών κωδίκων και εν γένει του Κράτους Δικαίου έχει καταστεί παρωδία τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια, με την κυβέρνηση της Ν.Δ. να δείχνει δυστυχώς ότι δεν παραδειγματίζεται από τα λάθη της. Παρά το γεγονός ότι η εγκληματικότητα αυξάνεται τα τελευταία χρόνια, η Ν.Δ. επιλέγει να αυστηροποιεί διαρκώς τους ποινικούς κώδικες προς τέρψη του ακροδεξιού ακροατηρίου της, αλλά και στοχεύοντας στην επικοινωνιακή και μόνο διαχείριση των προβλημάτων τα οποία ανακύπτουν στον χώρο της Δικαιοσύνης και της ασφάλειας των πολιτών. Πριν προχωρήσει σε ακόμη μια ριζική αλλαγή στους ποινικούς κώδικες, καλό θα ήταν ο υπουργός Δικαιοσύνης να μας απαντήσει γιατί απέτυχαν οι προηγούμενες εφτά τροποποιήσεις των τελευταίων τεσσάρων ετών. Καμία επιστημονική έρευνα και κανένα ιστορικό προηγούμενο δεν τεκμαίρουν ότι η αυστηροποίηση των ποινών επιφέρει μείωση της εγκληματικότητας. Αντιθέτως, το κλειδί για την αντιμετώπιση του προβλήματος κρύβεται στην αποτροπή του επίδοξου παραβάτη ή εγκληματία μέσω της καλλιέργειας της πεποίθησης ότι δεν θα διαφύγει της σύλληψης και θα κληθεί να λογοδοτήσει. Δυστυχώς, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπαθεί να ανταποκριθεί στις προεκλογικές υποσχέσεις της για «ασφάλεια» μέσω ανεδαφικών αλλαγών στους ποινικούς κώδικες και ενός άκρατου «ποινικού λαϊκισμού», ο οποίος καταγγέλλεται από το σύνολο του νομικού κόσμου της χώρας μας ανεξαρτήτως πολιτικών τοποθετήσεων.

Οι αλλαγές δεν προτείνονται από νομοπαρασκευαστική επιτροπή, αλλά από το υπουργείο Δικαιοσύνης. Γιατί;

Κανείς σοβαρός νομικός, κανείς επιστήμονας δεν θα προσυπέγραφε το νομοθέτημα Φλωρίδη, όπως αποδεικνύεται και από τις αντιδράσεις θεσμικών οργάνων, όπως η ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας και οι Ενώσεις των Ποινικολόγων. Προφανώς γι’ αυτόν τον λόγο η ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης θεώρησε περιττές τις επιστημονικές θέσεις και προτίμησε η συγγραφή του νομοσχεδίου να πραγματοποιηθεί από μυστικοσυμβούλους του υπουργού. Η αγνόηση του νομικού κόσμου της χώρας συνιστά μια άνευ προηγουμένου, στα δημοκρατικά χρονικά της Ελλάδας, εκτροπή και μαρτυρά την αλαζονεία με την οποία η κυβέρνηση της Ν.Δ. διαχειρίζεται σήμερα τα μεγάλα προβλήματα της χώρας.

Σε ποιες αλλαγές αντιδράτε; Και ποιες θα ψηφίσετε;

Το νομοθέτημα της κυβέρνησης μας βρίσκει κάθετα αντίθετους, καθώς συνιστά μια οπισθοδρόμηση, απαράδεκτη για ένα ευρωπαϊκό Κράτος Δικαίου του 21ου αιώνα. Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί ότι αυξάνονται, για ακόμη μια φορά, οι ποινές, αλλά παράλληλα εξασθενούν οι δικονομικές εξασφαλίσεις του κατηγορουμένου μέσω του δραστικού περιορισμού των δικαστικών συμβουλίων, της μείωσης του αριθμού των δικαστών στις συνθέσεις και της παρεμπόδισης των αναβολών. Επιπροσθέτως, καταργούνται τα πενταμελή εφετεία κακουργημάτων στη δευτεροβάθμια κρίση και αυξάνονται οι μονομελείς συνθέσεις, με αποτέλεσμα κατηγορούμενοι να κινδυνεύουν να οδηγηθούν στη φυλακή με απόφαση ενός μόνο ανθρώπου, ενώ τα μισά πλημμελήματα καθίστανται κακουργήματα. Είναι προφανές ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δεν πρόκειται να ακολουθήσει την κυβέρνηση σε αυτόν τον κατήφορο, ο οποίος θα έχει ως αποτέλεσμα σε λίγους μήνες να φθάσουμε σε… ένατη αλλαγή των ποινικών κωδίκων! Μεταξύ των διατάξεων, είναι αυτονόητη η ικανοποίησή μας για την άρση της προκλητικής ρύθμισης του ακαταδίωκτου των τραπεζικών στελεχών, η οποία κρίθηκε αντισυνταγματική το 2020 και για την οποία είχαμε φέρει εγκαίρως τροπολογία, που είχε απορρίψει τότε η Ν.Δ.

Επισήμως διαψεύστηκαν πληροφορίες ότι υπάρχει σχεδιασμός (και) για ιδιωτικές φυλακές. Σας καλύπτει;

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει απωλέσει πλήρως την αξιοπιστία της και ως εκ τούτου οι διαψεύσεις της δεν μπορούν να καταστούν πειστικές. Θα ήταν προτιμότερο να απαντήσει με πράξεις στις εν λόγω ανησυχίες, αποσύροντας, για παράδειγμα, το προκλητικό νομοθέτημα για την αλλαγή των ποινικών κωδίκων επί τα χείρω, αλλά και την πολιτική των ΣΔΙΤ στη θεμελίωση των φυλακών, η οποία είναι σαφές ότι θα επηρεάσει και τη λειτουργία τους. Εξάλλου, όπως καταμαρτυρείται παγκοίνως, οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης στον χώρο της Δικαιοσύνης εκφεύγουν του ευρωπαϊκού φιλελεύθερου πλαισίου και ταυτίζονται με το αμερικανικό μοντέλο. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, οι ΗΠΑ με το 5% του παγκόσμιου πληθυσμού διαθέτουν το 25% των κρατουμένων παγκοσμίως, ενώ η λεγόμενη «prison industry» του ουσιαστικά μη αμειβόμενου εργατικού δυναμικού έχει χαιρετιστεί από επιχειρηματικούς κολοσσούς. Είναι σαφές ότι το εν λόγω μοντέλο της παρείσφρησης του ιδιωτικού παράγοντα στο σύστημα σωφρονισμού δεν μπορεί να αποτελέσει προοπτική για το σύστημα απονομής δικαιοσύνης στη χώρα μας.

Επανέρχεται η δυνατότητα επιβολής της ποινής του τετελεσμένου εγκλήματος και για την απόπειρα τέλεσης εγκλήματος. Πώς το σχολιάζετε;

Με την τροποποίηση του άρθρου 42 παρ. 1 Π.Κ. για δυνατότητα επιβολής από το δικαστήριο της ποινής του ολοκληρωμένου εγκλήματος και επί απόπειρας επανέρχεται στην έννομη τάξη μια διάταξη η οποία είχε κριθεί στο παρελθόν αντισυνταγματική. Η εφαρμογή της εν λόγω διάταξης δεν σχετίζεται με αυξημένο άδικο ή ενοχή, αλλά βασίζεται σε εξαιρετικά επισφαλείς προγνώσεις, σύμφωνα με τις οποίες η μειωμένη -επί απόπειρας- ποινή υποτίθεται ότι δεν καθίσταται επαρκής προκειμένου ο υπαίτιος να αποτραπεί από την τέλεση άλλων αξιόποινων πράξεων. Επιπροσθέτως, συνιστά ευθεία παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας η εξομοίωση της απόπειρας τέλεσης ενός εγκλήματος με την ίδια την τέλεση ενός ολοκληρωμένου εγκλήματος.

Η αυστηροποίηση στην αντιμετώπιση ανηλίκων έχει βάση;

Το κοινωνικό πρόβλημα της παραβατικότητας των ανηλίκων λαμβάνει καθημερινά ανησυχητικές διαστάσεις, αλλά η κυβέρνηση της Ν.Δ., αντί να εστιάσει στην πρόληψη, προτιμά να μετατοπίσει ανήλικα παιδιά εκτός κοινωνικού ιστού. Στη χώρα μας η μεταχείριση των ανηλίκων διά του ποινικού σωφρονισμού έχει αποτύχει παταγωδώς και οφείλουμε να θέσουμε το ζήτημα σε μια νέα βάση, στην οποία η Πολιτεία θα αγκαλιάζει αυτά τα παιδιά και δεν θα τα αντιμετωπίζει ως «τιμωρός». Τα τελευταία χρόνια αυστηροποιούνται διαρκώς οι ποινές, τις έχουμε φθάσει στο απόλυτο όριό τους, αλλά οι γυναικοκτονίες ή τα εγκλήματα των ανηλίκων συνιστούν φαινόμενα που διαρκώς επιδεινώνονται.

Ο τερματισμός της πολύμηνης εσωστρέφειας συνοδεύτηκε από μία διάσπαση. Πώς πρέπει να κινηθεί ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. για να κλείσει την «πληγή»;

Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. πέρασε μια περίοδο εσωκομματικών τριγμών, η οποία πλήγωσε τους ψηφοφόρους του, αλλά το τέλος της είμαι βέβαιος ότι θα βρει το κόμμα μας πιο ισχυρό και πιο συνεκτικό. Κατ’ αρχάς, ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. οφείλει να επιτελέσει τον θεσμικό ρόλο του ως αξιωματική αντιπολίτευση και παράλληλα να προετοιμάσει μια αξιόπιστη κυβερνητική πρόταση για την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων της χώρας, απαντώντας στις μείζονες προκλήσεις των επόμενων ετών με έναν ομοιογενή και αξιόπιστο τρόπο, ταυτισμένο με τις αρχές και τις αξίες του δημοκρατικού χώρου. Προς την εν λόγω κατεύθυνση, το Συνέδριο του Φεβρουαρίου αλλά και οι επικείμενες ευρωεκλογές συνιστούν ορόσημα και σημεία εκκίνησης της νέας εποχής.

Ο πήχης για τις ευρωεκλογές ποιος είναι; Η πρώτη θέση, το ποσοστό των πρόσφατων εθνικών εκλογών ή των προηγούμενων ευρωεκλογών;

O ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. εξέρχεται από μια πολύ δύσκολη περίοδο και οι επικείμενες ευρωεκλογές αποτελούν το σημείο εκκίνησης της νέας πορείας. Πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ατενίζει το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία και είναι σαφές ότι επιθυμούμε το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών να συνάδει τουλάχιστον με τη θεσμική θέση μας ως αξιωματική αντιπολίτευση. Μετά το πέρας της εκλογικής αναμέτρησης θα αξιολογηθούμε άπαντες και θα πορευτούμε προς τις εθνικές εκλογές, διαφυλάττοντας τον ρόλο του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ως κυβερνητικού πολιτικού σχηματισμού.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα