Φορολογικές δηλώσεις 2021: Πότε ανοίγει το TAXISnet – Τι ισχύει για αποδείξεις και τεκμήρια

Αντίστροφη μέτρηση για να ανοίξει το TAXISnet – Χιλιάδες φορολογούμενοι θα πληρώσουν λιγότερα φέτος – Τι ισχύει για αποδείξεις και τεκμήρια.

H πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων θα ανοίξει για να υποδεχθεί τη συμπλήρωση και υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων εντός της εβδομάδας και θα παραμείνει ανοικτή για εμπρόθεσμες υποβολές έως τις 27 Αυγούστου 2021.

Tο οικονομικό επιτελείο θα «κλειδώσει» εντός της εβδομάδας τις οριστικές αποφάσεις για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις, τα τεκμήρια, τα ενοίκια τις δόσεις και τις εκπτώσεις.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε μειώσεις σε προκαταβολή φόρου, φόρο επιχειρήσεων και αναστολή στην εισφορά αλληλεγγύης.

Συγκεκριμένα, πέντε φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις για εργαζόμενους και επιχειρήσεις ανακοίνωσε η κυβέρνηση με αντικείμενο την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας.

Οι ελαφρύνσεις φτάνουν στα 2,7 δισ. ευρώ φέτος και του χρόνου ενώ το όφελος θα φανεί στους φορολογούμενους σε δύο κύματα.

Το όφελος των παρεμβάσεων θα «φανεί» από φέτος όταν οι φορολογούμενοι και οι επιχειρήσεις καταβάλουν τον φετινό φόρο.

Αντιθέτως, η μείωση σε μόνιμη βάση, από το 2022 (για το φορολογικό έτος 2021) στον συντελεστή φόρου όλων των νομικών προσώπων και οντοτήτων, από το 24% στο 22%, θα φανεί του χρόνου στις φορολογικές δηλώσεις.

Παράλληλα, σημαντική «ανάσα» θα δώσει τόσο η μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα και για το 2022 όσο και η αναστολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα για το 2022.

ΟΙ 5 ΦΟΡΟΕΛΑΦΡΥΝΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ

Πιο συγκεκριμένα τα μέτρα τα οποία θα εφαρμοστούν είναι:

1. ΜΟΝΙΜΗ ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΦΟΡΟΥ από 100% σε 55%, για φυσικά
πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα.Η μείωση ισχύει από φέτος.

2. ΜΟΝΙΜΗ ΜΕΙΩΣΗ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΦΟΡΟΥ για τα νομικά πρόσωπα και νομικές
οντότητες , από 100% σε 80% από το 2022. Ειδικά για το 2021 μειώνεται στο 70%

3. ΜΟΝΙΜΗ ΜΕΙΩΣΗ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ νομικών προσώπων και νομικών
οντοτήτων από το 24% σε 22%. Ισχύει για εισοδήματα φορολογικού έτους 2021.

4. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΜΕΙΩΣΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ μισθωτών κατά 3% στον ιδιωτικό τομέα και το 2022.

5. ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΑΝΑΣΤΟΛΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ στον ιδιωτικό τομέα και το 2022.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, τέσσερις κατηγορίες φορολογουμένων που επλήγησαν οικονομικά από την επιδημία του κορονοϊού κατά τη διάρκεια του 2020 θα απαλλαγούν πλήρως από τα τεκμήρια διαβίωσης στις φετινές φορολογικές δηλώσεις.

Επιπλέον, για τις ίδιες κατηγορίες φορολογουμένων δεν θα ισχύσει το μέτρο της επιβολής φόρου 22% σε περίπτωση μη κάλυψης ποσοστού 30% του ετήσιου εισοδήματος του 2020 με δαπάνες εξοφληθείσες μέσω ηλεκτρονικών μεθόδων πληρωμής.

Αναλυτικά, με την σχετική τροπολογία ακυρώνεται το πέναλτι φόρου 22% που προβλέπεται για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στους φορολογούμενους που έχουν πληγεί από την πανδημία και σε όσους είναι ηλικίας άνω των 60 ετών. Το πρόστιμο μειώνεται κατά 50% (στο 11%) για τους φορολογούμενους που έχουν καλύψει με ηλεκτρονικές συναλλαγές πάνω από το 20% του εισοδήματος τους αλλά λιγότερο από το 30% που απαιτείται.

Προβλέπεται ακόμη η εμπρόθεσμη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων έως τις 27 Αυγούστου, η καταβολή του φόρου εισοδήματος σε 8 δόσεις, η έκπτωση φόρου 3% σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης του εκκαθαριστικού έως τις 30 Ιουλίου, η εξόφληση του ΕΝΦΙΑ σε 6 δόσεις ενώ τα ζευγάρια που θέλουν να υποβάλλουν χωριστή δήλωση έχουν περιθώριο να το δηλώσουν στην ΑΑΔΕ έως τις 6 Μαΐου.

Ορίζεται επίσης η δυνατότητα εμπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης φυσικών και νομικών προσώπων μέχρι τις 27 Αυγούστου 2021, με την καταβολή των δύο πρώτων μηνιαίων δόσεων.

Η τροπολογία προβλέπει τα εξής:

Ηλεκτρονικές αποδείξεις

Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, κατά παρέκκλιση της περ. β’ της παρ. 6 του άρθρου 15, εφαρμόζονται τα εξής:

Το απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ορίζεται σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία – συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και μέχρι είκοσι χιλιάδες (20.000) ευρώ δαπανών. Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α και το ποσό της διατροφής που δίδεται στον/στην διαζευγμένο/ η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή εξαρτώμενο τέκνο, εφόσον καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Στην περίπτωση που το δηλωθέν ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής υπολείπεται του απαιτούμενου ποσού δαπανών, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται σύμφωνα με τις ακόλουθες περιπτώσεις:

(i) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι υψηλότερο του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%).

(ii) Σε περίπτωση που το δηλωθέν ποσό με ηλεκτρονικές συναλλαγές υπολείπεται του 20% του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%) και, επιπροσθέτως, κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου ποσού δαπανών και του είκοσι τοις εκατό (20%) του πραγματικού εισοδήματος που προέρχεται από μισθωτή εργασία, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή έντεκα τοις εκατό (11%). Σε κάθε περίπτωση, η προσαύξηση του φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, πολλαπλασιαζόμενη με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%).

Ο φόρος που προκύπτει κατά την εφαρμογή της κλίμακας της παρ. 1 παραμένει αμετάβλητος και δεν προσαυξάνεται για τις ακόλουθες περιπτώσεις:

i) Για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία, σύμφωνα με τις κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν για τον προσδιορισμό των πληττόμενων επιχειρήσεων από την εξάπλωση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID – 19, θεωρήθηκε ως πληττόμενη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020.

ii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID -19, σύμφωνα με το άρθρο δέκατο τρίτο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), το άρθρο 11 της από 20.3.3020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 68), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020 (Α’ 83) και το άρθρο 68 του ν. 4756/2020 (Α’ 235),

iii) Για τα φυσικά πρόσωπα των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε διαστήματος εντός του 2020 με βάση το άρθρο εξηκοστό τρίτο της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου {Α’ 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4684/2020 (Α’ 86), όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την από 1.5.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 90), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4690/2020 (Α’ 104),

iv) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός του 2020, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4690/2020 και το άρθρο 123 του ν. 4714/2020 (Α’148), όπως τα πρόσωπα αυτά θα αποσταλούν στη Φορολογική Διοίκηση από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων,

v) Για τα φυσικά πρόσωπα τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID – 19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020, όπως διαμορφώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4753/2020 (Α’ 227) και την παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 4690/2020 (Α’ 104), όπως ισχύουν μετά και την τροποποίησή τους με το άρθρο 54 του ν. 4758/2020 (Α’ 242),

vi) Για φορολογούμενους που είχαν συμπληρώσει το εξηκοστό (60ό) έτος της ηλικίας τους στις 31 Δεκεμβρίου 2019.»

β. Τα οριζόμενα στην περ. α’ εφαρμόζονται αναλόγως για τα εισοδήματα από ακίνητη περιουσία που φορολογούνται σύμφωνα με την κλίμακα της παρ. 4 του άρθρου 40.»

Τεκμήρια

Για τα τεκμήρια δρομολογείται η έμμεση απενεργοποίησή τους για τους φορολογούμενους που έχουν πληγεί από την πανδημία και απειλούνται με την επιβολή έξτρα φόρου.

Οι αφορολόγητες κρατικές ενισχύσεις, όπως η αποζημίωση ειδικού σκοπού των 534 ευρώ, η επιστρεπτέα προκαταβολή, η αποζημίωση για χαμένα ενοίκια θα μπορούν να αξιοποιηθούν από τους φορολογούμενους για να δικαιολογήσουν τα τεκμήρια και να μην πληρώσουν άδικο φόρο για ανύπαρκτα εισοδήματα.

Αναλυτικά, το άρθρο 72 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) προστίθεται παρ. 70 ως εξής:

«70. α. Ειδικά για το φορολογικό έτος 2020, για τα φυσικά πρόσωπα:

(i) τα οποία ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα η οποία βάσει κανονιστικών πράξεων της διοίκησης, εντός του 2020 χαρακτηρίστηκε ως πληττόμενη, λόγω της εμφάνισης και διάδοσης του κορωνοϊού COV1D-19 ή ανεστάλη η λειτουργία της, ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος αναστολής,

(ii) των οποίων η σύμβαση εργασίας ανεστάλη για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του έτους 2020 λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID -19, σύμφωνα με το άρθρο δέκατο τρίτο της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 3 του ν. 4682/2020 (Α’ 76), το άρθρο 11 της από 20.3.3020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 68), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020 (Α’ 83) και το άρθρο 68 του ν. 4756/2020 (Α’ 235),

(iii) των οποίων η σύμβαση ναυτολόγησης ανεστάλη κατά τη διάρκεια οποιουδήποτε διαστήματος εντός του 2020 με βάση το άρθρο εξηκοστό τρίτο της από 30.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 75), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4684/2020 (Α’ 86), όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με την από 1.5.2020 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου {Α’ 90), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4690/2020 (Α* 104),

(ίν) τα οποία εντάχθηκαν στον μηχανισμό ενίσχυσης «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» ανεξαρτήτως χρονικού διαστήματος εντός του 2020, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4690/2020 και το άρθρο 123 του ν. 4714/2020 (Α’ 148), (ν) τα οποία είναι ιδιοκτήτες ακινήτων, που έλαβαν μειωμένο μίσθωμα εντός του 2020, για το οποίο έχει υποβληθεί έστω και μία εγκεκριμένη δήλωση COVID -19, κατόπιν σχετικής επεξεργασίας από την ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το άρθρο δεύτερο της από 20.3.2020 της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4683/2020, όπως διαμορφώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 33 του ν. 4753/2020 (Α’ 227) και την παρ. 2 του άρθρου 13 του ν. 4690/2020 (Α’ 104), όπως ισχύουν μετά και την τροποποίησή τους με το άρθρο 54 του ν. 4758/2020 (Α’ 242), όταν προκύπτει διαφορά μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος κατά την παρ. 1 του άρθρου 30, δεν εφαρμόζεται το άρθρο 31, εφόσον σωρευτικά:

(αα) τουλάχιστον σε ένα από τα δύο (2) προηγούμενα φορολογικά έτη δεν έτυχε εφαρμογής ο εναλλακτικός τρόπος υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας σύμφωνα με τα άρθρα 30, 31, 32, 33, 34, (ββ) δεν υπήρξε αύξηση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του φορολογικού έτους 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019 και,

(w) σε περίπτωση δαπάνης απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32, η εν λόνω δαπάνη δικαιολογείται από τα αναγραφόμενα στη δήλωση χρηματικά ποσά, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 34 του ν. 4172/2013.

β. Μη θιγομένου του άρθρου 32, αν το εισόδημα των φορολογούμενων της περ. α’ και για τα δυο προηγούμενα φορολογικά έτη, προσδιορίστηκε κατόπιν εφαρμογής του εναλλακτικού τρόπου υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας, σύμφωνα με τα άρθρα 30, 31, 32, 33, 34 και για το φορολογικό έτος 2020 προκύπτει προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, ως δαπάνη του άρθρου 31 για το φορολογικό έτος 2020, λαμβάνεται υπόψη το μικρότερο ποσό αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 μεταξύ των φορολογικών ετών 2018, 2019 και 2020, εφόσον δεν υπήρξε αύξηση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του φορολογικού έτους 2020 σε σχέση με το φορολογικό έτος 2019.

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ο χρόνος κατά τον οποίο λαμβάνονται υπόψη οι εγκεκριμένες δηλώσεις COVIO – 19, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας».

 

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα