ΕΒΕΠ: Επενδυτική κινητικότητα στην οικονομία

Τη διαμόρφωση ενός φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και σταδιακή αύξηση της επενδυτικής δραστηριότητας διαπιστώνει ανάλυση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, το οποίο τονίζει η κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις στην ελληνική οικονομία, προκειμένου να μην ανακοπεί το επενδυτικό κλίμα.

«Καταγράφεται επενδυτική κινητικότητα στη χώρα μας, έχουν δοθεί κίνητρα που έχει ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον επενδυτών, όμως τα στοιχεία δείχνουν πως το ποσοστό του ΑΕΠ που επενδύεται στην οικονομία, απέχει ακόμα πολύ από την έκρηξη επενδύσεων που επιδιώκουμε στη χώρα μας. Από τα 35 δισ. ευρώ προ κρίσης, στα επίπεδα των 10 δισ. ευρώ και στο μόλις 6% του ΑΕΠ, μπορεί κανείς να διαπιστώσει το μέγεθος του επενδυτικού χάσματος που δημιουργήθηκε τη τελευταία δεκαετία», αναφέρεται σε ανακοίνωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.

Στην ανακοίνωση γίνεται ανάλυση για τις επενδυτικές προσπάθειες, ενώ συμπεριλαμβάνει και δήλωση του προέδρου του Επιμελητηρίου Βασίλη Κορκίδη ο οποίος υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις στην οικονομία, σε θεσμικό και φορολογικό επίπεδο, για να βάλει τέλος στη «φορολογική και γραφειοκρατική πολιορκία των επιχειρήσεων» και, ταυτόχρονα να απελευθερώσει τις μικρές και μεγάλες επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα.

Αναλυτικότερα στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής στοιχεία:

Πρώτη κίνηση της κυβέρνησης ήταν η άμεση αύξηση του ΠΔΕ από τα 5 δις ευρώ στα 6,7 δις ευρώ το 2019 και αύξηση 0,5% του ΑΕΠ κάθε χρόνο από το 2020.

Δεύτερη κίνηση, η μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων, επίσης από το 2020, και η διαμόρφωση ενός φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Τρίτη κίνηση, οι συμφωνίες των τελευταίων μηνών για επενδύσεις 55 δις ευρώ στην αγορά ενέργειας με νέες μονάδες ΑΠΕ, ηλεκτρικών δικτύων, αγωγούς και αποθήκευση φυσικού αερίου, αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας σε ακίνητα, λιμάνια και μαρίνες, καθώς και για άλλα ιδιωτικά επιχειρηματικά σχέδια από τη βιομηχανία, την αγροδιατροφή, τα απορρίμματα, τα logistics, τον τουρισμό και το εμπόριο.

Η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων που συγκροτήθηκε, συνέδεσε το ξεκίνημά της με την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων, που αφορούν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τουριστικές υποδομές της Leptos Group, το σύνθετο έργο της Βιοχάλκο στον Ελαιώνα, με στόχο να αλλάξει επιχειρηματικά η περιοχή.

Μία σειρά επενδυτικών πρωτοβουλιών του ιδιωτικού τομέα με «ονοματεπώνυμο» αναπτύσσονται, όπως ο μεγαλύτερος σταθμός ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο που θεμελιώθηκε πέρυσι στον ‘Αγιο Νικόλαο της Βοιωτίας από την Μυτιληναίος ΑΕ, παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου της General Electric Power Europe.

Ο σταθμός σηματοδοτεί την πρώτη μεγάλη επένδυση, ύψους 300 εκατ. ευρώ, της νέας βιομηχανικής επανάστασης στη χώρα, καταγράφοντας την εμπιστοσύνη στο αναδυόμενο οικονομικό περιβάλλον.

Επίσης, σημειώνεται η πρόσφατη απόφαση του αμερικανικού φαρμακευτικού κολοσσού Pfizer να επιλέξει τη Θεσσαλονίκη για τη δημιουργία ενός εκ των έξι συνολικά «digital hubs» που προγραμματίζει παγκοσμίως, με μια επένδυση που βάζει τη χώρα μας στον διεθνή χάρτη της έρευνας νέων φαρμάκων, προαναγγέλλοντας νέες επενδύσεις. Η επένδυση της Pfizer εκτιμάται ότι θα ενεργοποιηθεί κατά τη διάρκεια του έτους, με δυνατότητα να προσφέρει σε πρώτη φάση 200 θέσεις εργασίας.

Σε άλλους κλάδους, σημειώνεται η επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά ύψους 600 εκατ. ευρώ, της Dimand επίσης στον Πειραιά ύψους 250 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας σύγχρονες εγκαταστάσεις για 10.000 εργαζόμενους, η νέα επένδυση της Knauf στην Αμφιλοχία, η επένδυση της Friesland Campina Hellas στο Πρότυπο Εργοστάσιο ΝΟΥΝΟΥ της Πάτρας, αλλά και η επενδυτική κινητικότητα από μεγάλους «retailers» σε όλη την Ελλάδα.

Θα πρέπει, επίσης, να ληφθεί υπόψη ότι έχουν πραγματοποιηθεί σειρά επαφών με δυνητικούς επενδυτές ενώ, παράλληλα, στελέχη της κυβέρνησης συμμετέχουν σε διαπραγματεύσεις για διάσωση ελληνικών εταιρειών που έχουν αιτηθεί υπαγωγή σε άρθρα του Πτωχευτικού Κώδικα.

Είναι γεγονός ότι ο επενδυτικός οδικός χάρτης της διετίας 2020-21, δημιουργεί συνθήκες για την προσέλκυση επενδυτών, ωστόσο, γνωρίζουμε πως, από τη συμφωνία μέχρι την υλοποίηση, υπάρχει χρονική καθυστέρηση, που οφείλεται σε δύο βασικά εμπόδια, την τροχοπέδη της γραφειοκρατίας και τον περιορισμό των πηγών χρηματοδότησης.

Σύμφωνα με δημοσιεύσεις, εντός του 2020, εκτός από τα γνωστά εμβληματικά επενδυτικά έργα, όπως αυτό του Ελληνικού ύψους 2 δις ευρώ, των περιφερειακών αεροδρομίων 1,2 δις ευρώ και το κόστος κατασκευής στο Καστέλι 480 εκατ. ευρώ, αναμένονται συμφωνίες για επενδύσεις στην αγορά ενέργειας, ύψους 14 δις ευρώ σε βάθος δεκαετίας.

Επίσης, από το ΤΑΙΠΕΔ αναμένονται έσοδα 2,4 δις ευρώ από την ιδιωτικοποίηση του ΔΑΑ, των Ελληνικών Πετρελαίων και των ΔΕΠΑ υποδομών και εμπορίας. Επιπλέον, από το Υπερταμείο, για το 2020, εκτιμώνται έσοδα 850 εκατ. ευρώ, από τα συνολικά 5,5 δις ευρώ της περιουσίας που ανήκει σε 14 διαφορετικές ΔΕΚΟ.

Το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον παρατηρείται σε 12 κατηγορίες επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, όπως στον τουριστικό κλάδο, με ήδη προγραμματισμένες επενδύσεις αξίας 2,5 δις ευρώ, στα λιμάνια και τις μαρίνες με εκτιμώμενες επενδύσεις 1,5 δις ευρώ, στον αγροτικό τομέα με 1,2 δις ευρώ, στις εξορύξεις με 1,1 δις ευρώ, στην αγορά ακινήτων με 1 δις ευρώ, στη διαχείριση απορριμμάτων με 1 δις ευρώ, στις τηλεπικοινωνίες με 870 εκατ. ευρώ, στα τρένα και τις συγκοινωνίες με 400 εκατ. ευρώ, στα καπνικά προϊόντα με 300 εκατ. ευρώ, στις εμπορικές αλυσίδες λιανικής με 250 εκατ. ευρώ, στα εμπορευματικά κέντρα με 200 εκατ. ευρώ και στη βιομηχανία τροφίμων-ποτών με 160 εκατ. ευρώ.

Σχετικά Νέα