Εντυπωσιακή επιστροφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην Ελλάδα και στα Ποσειδώνια

Για την αγορά μεταφοράς καυσίμων, που έχει πληγεί από τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και αυτό, φυσικά, είχε σοβαρό αντίκτυπο στις τιμές, έκανε λόγο ο διευθύνων σύμβουλος της probunkers, Αλέξανδρος Προκοπάκης, κατά την τοποθέτησή του, στα Ποσειδώνια 2022, η οποία κατέρριψε το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ επισκεπτών.

«Πριν από τον πόλεμο, οι παγκόσμιες τιμές κινούνταν γύρω από τα $750-$850 ανά τόνο και τώρα βλέπουμε τιμές πολύ πάνω από τα $1.000», είπε ο ανεξάρτητος προμηθευτής καυσίμων LNG με έδρα την Αθήνα.

Σύμφωνα με τον ίδιο: «Εφόσον βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά, κανείς δεν μπορεί πραγματικά να προβλέψει πού θα καταλήξει η τιμή. Ας ελπίσουμε ότι προς το παρόν θα παραμείνουμε σε αυτά τα επίπεδα, επειδή ενδεχόμενη υπέρβαση του ορίου των $1.200 θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία».

Τις απόψεις του συμμερίσθηκε άλλος ένας σημαντικός παίκτης του bunkering με έντονη ελληνική παρουσία, η Baluco. Ο εμπορικός διευθυντής Γιάννης Σταυρόπουλος δήλωσε: «Η τιμή του πετρελαίου έχει διπλασιαστεί και αυτό έχει δημιουργήσει πρόσθετο κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, επειδή το πετρέλαιο και τα λιπαντικά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60%-70% των συνολικών λειτουργικών δαπανών κάθε πλοίου.

Έτσι, το συνολικό κόστος ανά ταξίδι έχει εκτοξευθεί στα ύψη –και δεν είναι μόνο αυτό. Τα πιστωτικά όρια για τις ναυτιλιακές έχουν επίσης επηρεαστεί, καθώς πρέπει να δεσμεύουν το διπλάσιο του ποσού που συνήθιζαν για να λάβουν τον ίδιο όγκο καυσίμων που λάμβαναν πριν από την κρίση».

Και οι δύο σημείωσαν ότι η ζήτηση για μεταφορά καυσίμων δεν έχει επηρεαστεί –στην πραγματικότητα έχει αυξηθεί σε λιμάνια εκτός Ρωσίας, καθώς τα σημεία ανεφοδιασμού έχουν μειωθεί.

Εκτός από τις επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων, οι ναυτιλιακές εταιρείες και οι πελάτες τους αντιμετωπίζουν αυξημένο κόστος και λόγω των ακριβότερων λιπαντικών. Ο μεγάλος διεθνής κατασκευαστής και προμηθευτής λιπαντικών Gulf Oil Marine, λέει ότι η αύξηση της τιμής ποικίλλει ανάλογα με την αγορά.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο, ο David Price: «Έχουμε ήδη δει μια αύξηση μεταξύ 20 και 30 λεπτών ανά λίτρο, που αντιστοιχεί σε αύξηση τιμής περίπου 20%, αλλά φοβάμαι ότι δεν έχουμε δει ακόμα το τέλος αυτής της πίεσης στις τιμές. Προβλέπουμε περαιτέρω αύξηση 10%-20% έως το τέλος του έτους και κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να μετριάσουμε τις αυξήσεις».

Παίρνοντας τον λόγο ο διευθύνων της Gulf Oil Marine Hellas Γρηγόρης Παπαθανασίου, ανέφερε πως ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει προβλήματα εφοδιασμού και στον τομέα των λιπαντικών, καθώς η προσφορά έχει μειωθεί λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία, αλλά η σκληρή δουλειά όλο το εικοσιτετράωρο είναι το φάρμακο για τη διασφάλιση της σταθερότητας του εφοδιασμού, λέγοντας:

«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα λιπαντικά είναι διαθέσιμα όποτε και όπου τα χρειάζονται οι πελάτες μας. Αυτό μας επιβάλλει πολλή σκληρή δουλειά και ένταση. Φυσικά, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά ζητήματα, αλλά ο στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι οι πελάτες μας δεν αντιμετωπίζουν αυτά τα ζητήματα μόνοι τους».

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Gulf Oil Marine επένδυσε πρόσφατα σε μια εγκατάσταση blending και R&D στη Σιγκαπούρη προκειμένου να παραμείνει μπροστά από τις εξελίξεις, αλλά αναγνώρισε ότι η διάθεση ενός νέου λιπαντικού στην αγορά από το μηδέν απαιτεί τεράστια επένδυση και πολύ χρόνο, καθώς οι διαδικασίες δοκιμής και οι εγκρίσεις είναι χρονοβόρες.

Συνεχίζοντας, ο γενικός διευθυντής της Valecrest Marine Lubricants, Νέλλος Οικονομόπουλος, φαίνεται να συμφωνεί: «Προκειμένου να μπορέσουμε να είμαστε έτοιμοι για το μέλλον, πρέπει πρώτα να ξέρουμε ποιο θα είναι το μέλλον. Μόλις συμφωνηθεί η υπ’ αριθμόν ένα επιλογή για το καύσιμο του μέλλοντος, τότε πρέπει να αρχίσουμε να προετοιμαζόμαστε για να αναπτύξουμε και την κατάλληλη λύση λιπαντικού.

Πρέπει να δούμε όλες τις επιλογές. Θα χρειαστούν σχεδόν δύο χρόνια για να μπορέσουμε να κάνουμε την έρευνα που απαιτείται, τις δοκιμές και να αναπτύξουμε τις κατάλληλες υποδομές για να βγούμε στην αγορά με ένα νέο λιπαντικό για τα νέα προϊόντα καυσίμου».

Όμως, όπως λένε οι ειδικοί, η επείγουσα ανάγκη μπορεί να μην αποτελεί πρόβλημα, καθώς η εποχή που η ναυτιλία θα απαλλαγεί από την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα απέχει ακόμα αρκετά χρόνια.

Συμπληρώνοντας, ο κ. Προκοπάκης σημείωσε: «Το μέλλον είναι ακόμα μακριά. Δεν υπάρχει ξεκάθαρος δρόμος για το πού βαδίζουμε. Η άποψή μου, όσο προκατειλημμένη κι αν είναι, είναι ότι το LNG είναι προς το παρόν η μόνη βιώσιμη διαθέσιμη εμπορική λύση, και θα παραμείνει έτσι για τα επόμενα 15-25 χρόνια. Οι υποδομές είναι εδώ, είναι άμεσα διαθέσιμες και ασφαλείς, και το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους είναι καλύτερο από αυτό του πετρελαίου».

Για να προσθέσει: «Δεν πιστεύω σε μία, μοναδική και κυρίαρχη λύση καυσίμου για το μέλλον, παρόμοια με αυτό που είναι το μαζούτ σήμερα. Νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε ένα διαφοροποιημένο ενεργειακό μείγμα, ένα μείγμα από διάφορες επιλογές για να διαλέξει ο καθένας».Πολλές εταιρείες έχουν αξιοποιήσει την παρουσία τους στα Ποσειδώνια για να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με τις καινοτομίες τους και τις νέες λύσεις bunkering και λιπαντικών που προτείνουν. Ο κατασκευαστής λιπαντικών Calumet Specialty Products Partners από την Ινδιανάπολη των ΗΠΑ, κυκλοφόρησε μια λύση συνθετικού λιπαντικού, με τον διευθυντή Brand and Product Management Rusty Waples, να συμπληρώνει:

«Η περιβαλλοντικά αποδεκτή (EAL) λύση μας προσφέρει απόδοση χωρίς συμβιβασμούς, ενώ πληροί και υπερβαίνει τις αυστηρές απαιτήσεις του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Σήματος, και των αντίστοιχων προδιαγραφών και απαιτήσεων των ΗΠΑ, του EPA και του VGP/VIDA».

Και η βρετανική Auramarine, με ειδίκευση σε καύσιμα και βοηθητικά συστήματα, έχει επενδύσει στην ανάπτυξη μιας από τις πρώτες στον κλάδο Μονάδας Προμήθειας Καυσίμου Μεθανόλης, ώστε να καλύψει τη ζήτηση για μεθανόλη ως πολλά υποσχόμενο μελλοντικό καύσιμο.

Ο διευθύνων σύμβουλος John Bergman δήλωσε: «Οι πλοιοκτήτες θέλουν να επενδύσουν σε πράσινα καύσιμα, αλλά η πρόκληση έγκειται στην εύρεση της σωστής λύσης και στην δημιουργία αισθήματος εμπιστοσύνης που θα δώσει ώθηση στη χρήση της».

Σημειώνεται ότι ο διευθύνων σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., Θεόδωρος Βώκος, επισήμανε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε την εντυπωσιακή επιστροφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην Ελλάδα και στα Ποσειδώνια.

Μετά την πολυπληθέστερη Τρίτη στην ιστορία της Έκθεσης, με συνολικά 5.945 επισκέπτες, χθες είχαμε την Τετάρτη με την μεγαλύτερη προσέλευση από κάθε προηγούμενη ποσειδωνιακή εβδομάδα, υποδεχόμενοι 8.356 επισκέπτες στις τέσσερις αίθουσες του Metropolitan Expo. Τα φετινά Ποσειδώνια είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος στην ιστορία τους και θα ξεπεράσουν κάθε προηγούμενο ρεκόρ συμμετοχής»

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα