Ελπίδες για «γιορτινό» τζίρο στις εμπορικές αγορές

Μία ανάσα πριν την πλέον εορταστική ημέρα του χρόνου και οι εμπορικοί δρόμοι δείχνουν να γεμίζουν κόσμο από την αρχή της εβδομάδας έως και σήμερα. Οι καταστηματάρχες ελπίζουν η αύξηση της γενικότερης  αυτής κινητικότητας, να φανεί και στα έσοδά τους, δεδομένης και της υποτονικής εμπορικής κίνησης που προηγήθηκε κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του κρίσιμου για τον κλάδο, μήνα.

Γράφει η Έλενα Βαβαδάκη

Ανέκαθεν, τα Χριστούγεννα αποτελούσαν περίοδο άνθησης του λιανικού εμπορίου, με τα έσοδα από τις ημέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς να κατέχουν το 40% του ετήσιου τζίρου σε μαγαζιά παιχνιδιών και το 25% σε όλα τα καταστήματα. Αν συλλογιστεί κανείς ότι ο τζίρος σε εποχές “κανονικότητας” αγγίζει και ξεπερνά τα 3.5 δισ. ευρώ, μπορεί με ευκολία να αντιληφθεί την σημασία των ημερών για τον κλάδο.

Η εορταστική περίοδος, επομένως, είναι πολύ κρίσιμη για όλους, και πόσο μάλλον μετά τις απώλειες που προηγήθηκαν στην αγορά κατά τους προηγούμενους μήνες, οι οποίες υπενθυμίζεται ότι έφτασαν διψήφιο ποσοστό. Η πτώση αυτή σε συνδυασμό με την σιγή ιχθύος που επικράτησε στις αγορές κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του εορταστικού Δεκεμβρίου, δημιούργησε έντονες ανησυχίες σε αρκετές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, που έχουν εναποθέσει στο “θαύμα των γιορτών” τις ελπίδες τους.

Μέχρι στιγμής πάντως οι ταχύτητες στην αγορά φαίνεται να είναι πολλές με τους καταναλωτές να εμφανίζονται διστακτικοί και σκεπτικοί για οποιαδήποτε αγορά τους, ψάχνοντας σχεδόν πάντα, την καλύτερη τιμή, μέσω έρευνας και σύγκρισης προσφορών. Πρωτιά ανάμεσα στις επιλογές τους, κατέχουν για ακόμα μία χρονιά τα καταστήματα τροφίμων, όπως σούπερ μάρκετ και κρεοπωλεία, που σημειώνουν τα υψηλότερα έσοδα  συγκριτικά με την υπόλοιπη χρονιά, ενώ κινητικότητα δείχνει να υπάρχει και σε μαγαζιά ένδυσης, υπόδησης και δώρων.

Στον διαμοιρασμό των εσόδων και των πωλήσεων πάντως το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας συνεχίζουν να το παίρνουν οι μεγάλες αλυσίδες και τα καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ τεράστια πληγή για την αγορά είναι και τα μεγάλης απήχησης ηλεκτρονικά καταστήματα από την Κίνα, που προσφέρουν προϊόντα σε πολύ χαμηλές τιμές τις οποίες αδύνατον να ανταγωνιστούν καταστήματα.

Η ελπίδα για μετάφραση της κινητικότητας, που καταγράφεται στις αγορές, σε τζίρο βασίζεται και στην καταβολή συντάξεων, μισθών και δώρων που έχει προηγηθεί. «Εφέτος υπάρχει καλύτερο κλίμα και αυτό οπωσδήποτε θα το δούμε μετά την καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων, το οποίο θα πρέπει να σημειώσουμε ότι είναι αυξημένο συγκριτικά με πέρσι», δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης. Συγκεκριμένα, αυξημένο κατά 20% προβλέπεται να είναι το ποσό που θα ξοδέψουν για χριστουγεννιάτικες αγορές οι καταναλωτές, συμφωνά με την εξαμηνιαία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Ελλάδος. Η μετάβαση από το ποσό των 146 ευρώ στα περίπου 174 ευρώ, όμως δεν προκύπτει τόσο από την αύξηση των εσόδων από μισθούς, συντάξεις και δώρα, όσο και από τις αυξήσεις τιμών που έχουν προκύψει στο διάστημα.

Αν και ο κλάδος θα επωφεληθεί σίγουρα από τις επιπλέον πληρωμές, το καλάθι των καταναλωτών θα παραμείνει μαζεμένο. Σε έρευνα συγκεκριμένα της ΕΥ (EY Future Consumer Index), το 94% των ερωτηθέντων εκφράζει ανησυχία για το κόστος ζωής και το 54% σκοπεύει να μειώσει τα έξοδα, εξοικονομώντας λεφτά. Οι καταναλωτές εκφράζουν την τάση τους αυτή επιλέγοντας είδη προσφορών, και αποφεύγοντας μεγάλες αγορές, για τις οποίες δεν υπάρχει μεγάλη ανάγκη, μιας και σε απόσταση βολής βρίσκονται και οι χειμερινές εκπτώσεις, που ίσως γίνουν ευκαιρία να μπουν στο παιχνίδι ακόμα πιο οικονομικές λύσεις.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα