

Ποιος αποφασίζει τελικά; Εσύ ή το υποσυνείδητό σου; Σε κάθε προϊόν που επιλέγεις, σε κάθε υπηρεσία που απορρίπτεις, υπάρχει μια σειρά από ψυχολογικές, κοινωνικές και βιωματικές επιρροές που έχουν ήδη μιλήσει πριν από εσένα.
Η κατανάλωση στην Ελλάδα του 2025 δεν είναι μόνο οικονομική πράξη – είναι μια βαθιά ανθρώπινη αντίδραση. Μια εσωτερική πάλη ανάμεσα στην ανάγκη, το συναίσθημα και την ταυτότητα. Δεν ψωνίζουμε – επιβεβαιωνόμαστε, αμυνόμαστε, διεκδικούμε.
Η Ψυχολογική καταγωγή της κατανάλωσης
Ο καταναλωτής επηρεάζεται από εσωτερικά βιώματα, φόβους, προσδοκίες. Η ανασφάλεια γεννά «καταναλωτική άμυνα» – αγοράζω όχι επειδή χρειάζομαι, αλλά επειδή θέλω να νιώσω ασφαλής. Ένα σούπερ μάρκετ, ένα καλάθι, μια προσφορά μπορεί να λειτουργήσει σαν φάρμακο στη σύγχρονη ψυχολογική πίεση.
Πέντε χαρακτηριστικοί τύποι:
- Ο Οικονομικά Σφιχτός: Αγοράζει μόνο απολύτως αναγκαία. Κινείται αυστηρά με βάση τον προϋπολογισμό, ψάχνει στα φυλλάδια, υπολογίζει.
- Ο Κυνηγός Ευκαιριών: Επηρεάζεται από προσφορές, κουπόνια. Θέλει να νιώθει πως “κέρδισε” – αγοράζει με σκοπό τη νίκη.
- Ο Συνειδητός: Ψάχνει προϊόντα με οικολογικό ή κοινωνικό αποτύπωμα. Δεν αγοράζει απλώς – επιλέγει με αξίες.
- Ο Ψηφιακός Καταναλωτής: Συγκρίνει τιμές, διαβάζει αξιολογήσεις, βασίζεται στην ψηφιακή του κοινότητα.
- Ο Επιρρεπής: Κατευθύνεται από τάσεις και πρότυπα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επηρεάζεται ακόμα κι αν δεν το συνειδητοποιεί.
Αυτά τα προφίλ σπάνια λειτουργούν μόνα τους. Οι Έλληνες καταναλωτές είναι υβριδικοί – μετακινούνται ανάλογα με τις συνθήκες, το περιβάλλον και τη διάθεση.
Η κοινωνιολογική διάσταση – Η κατανάλωση ως δήλωση ταυτότητας
Η κοινωνία δεν βλέπει απλώς τι φοράς ή τι οδηγείς. Σε διαβάζει. Ο τρόπος κατανάλωσης σε τοποθετεί σε “φυλές” – οι συνειδητοί, οι επιδεικτικοί, οι ακόλουθοι.
Στην Ελλάδα, όπου η κρίση έχει διαμορφώσει ένα συλλογικό βίωμα αβεβαιότητας, η κατανάλωση είναι συχνά πράξη αυτοεπιβεβαίωσης. Το “τι αγοράζω” λειτουργεί ως δήλωση: «ανήκω κάπου, υπάρχω, αξίζω».
Ο φόβος, το άγχος και το ένστικτο ως κινητήριες δυνάμεις
Σε περιόδους αβεβαιότητας – πληθωρισμός, διεθνείς κρίσεις, πολιτική αστάθεια – ο καταναλωτής δεν λειτουργεί με λογική. Ενεργοποιείται το ένστικτο: αποθήκευση, ασφάλεια, αποφυγή κινδύνου.
Το λεγόμενο «καταναλωτικό ένστικτο επιβίωσης» φέρνει το εξής φαινόμενο: Αντί να επενδύει μακροπρόθεσμα, ο καταναλωτής καταφεύγει στο γνώριμο, το φθηνό, το σταθερό. Το εμπορικό σήμα γίνεται λιμάνι.
Δεν πουλάς απλώς ένα όνομα – πουλάς την αίσθηση ότι “όλα θα πάνε καλά”.
Τα πέντε βασικά ψυχογραφήματα του Έλληνα καταναλωτή:
- Ο Αμυντικός: αγοράζει για να προστατευτεί
- Ο Συναισθηματικός: αγοράζει για να νιώσει
- Ο Μιμητής: αγοράζει για να ανήκει
- Ο Αναβλητικός: δεν αγοράζει – αναβάλλει
- Ο Στρατηγικός: σκέφτεται και επενδύει
Κανείς δεν είναι μόνο ένας τύπος – είμαστε ένα δυναμικό κράμα. Και το ελληνικό κοινό έχει πολυπλοκότητα, ενστικτώδη κρίση και εναλλαγή ρόλων.
Ημέρα ενός Έλληνα καταναλωτή και ένα μάθημα από μια Startup
Ένθετο – Ημέρα ενός Έλληνα καταναλωτή
07:30 – Ξυπνάει με άγχος. 08:15 – Ανοίγει κινητό. Το πρώτο που βλέπει είναι εικόνες «κανονικότητας» στο διαδίκτυο. 09:00 – Παίρνει τον καφέ του από γνωστό κατάστημα. Είναι η καθημερινή του παρηγοριά. 12:00 – Στο γραφείο, κάνει διαδικτυακή περιήγηση. Δεν θέλει κάτι. Απλώς θέλει να ξεφύγει. 16:00 – Ακούει ειδήσεις. Κρίσεις, ανασφάλεια, οικονομική ασφυξία. 19:00 – Πηγαίνει για ψώνια. Παίρνει κάτι παραπάνω απ’ ό,τι χρειάζεται – για να νιώσει ότι έχει τον έλεγχο. 22:30 – Ένα αόρατο κενό. Δεν λείπει ένα προϊόν. Λείπει η σταθερότητα.
Ένθετο – Μελέτη περίπτωσης: Γιατί απέτυχε η «Ρίζα Ελλάς»
Η «Ρίζα Ελλάς» δημιουργήθηκε ως ηλεκτρονική πλατφόρμα προώθησης παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων. Υψηλή ποιότητα, όμορφη αισθητική, δυνατό αφήγημα.
Και όμως… απέτυχε.
Γιατί; Δεν διάβασε σωστά την ψυχολογική πραγματικότητα του κοινού. Στόχευσε σε αισιόδοξους εξερευνητές, ενώ το αγοραστικό κοινό ήταν αμυντικό. Ήθελε απλότητα, εγγύηση, καθησυχαστική τιμή.
Μάθημα: Δεν πουλάς προϊόν – πουλάς σιγουριά. Η αγορά στην Ελλάδα δεν είναι μόνο θέμα εμπορικής στρατηγικής. Είναι θέμα κατανόησης ανθρώπου.
Η κατανάλωση είναι καθρέφτης της εποχής
Δεν αγοράζουμε απλώς. Δηλώνουμε. Φοβόμαστε. Ελπίζουμε. Και σε μια εποχή που όλα αλλάζουν, ο μόνος σταθερός παράγοντας είναι αυτός που μας καταλαβαίνει.
Αυτός που μιλά στη γλώσσα μας – όχι μόνο με λέξεις, αλλά με αλήθεια.
Η ανθρώπινη συμπεριφορά δεν είναι ένα ακόμη κεφάλαιο στο μάρκετινγκ.
Είναι το ίδιο το βιβλίο.
Ο άνθρωπος δεν αγοράζει επειδή τον έπεισες. Αγοράζει επειδή τον άγγιξες.
*Τάσος Δουκέρης:
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων-Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αρθρογράφος-Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Λογιστών-Οικονομολόγων
Σχετικά Νέα
Σε βαθύ «κόκκινο» έκλεισαν οι μετοχές της Wall Street στη σκιά της πολεμικής σύγκρουσης Ιράν και Ισραήλ
Με ισχυρές απώλειες έκλεισαν οι μετοχές της Wall Street μετά την σειρά αεροπορικών επιθέσεων.
Aπώλειες και νευρικότητα στη Wall Street μετά την επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν
Πτώση καταγράφουν οι δείκτες του αμερικανικού χρηματιστηρίου για το άνοιγμα της Παρασκευής (13/06), με.
Χρυσός: Μια ανάσα από τα ιστορικά υψηλά του Απριλίου εν μέσω στροφής σε “ασφαλή καταφύγια”
“Άλμα” σημείωσε ο χρυσός, εν μέσω της στροφής των επενδυτών σε “ασφαλή καταφύγια”, μετά.
Κόκκινα ταμπλό στην Ευρώπη στη σκιά της ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή
Σε κόκκινο έδαφος τερμάτισαν τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια, καθώς η επίθεση του Ισραήλ σε ιρανικούς.