Χατζηδάκης- Πιερρακάκης: Ξεκινά η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας – Πώς θα λειτουργεί

Το τρόπο λειτουργίας της ψηφιακής κάρτας αναπηρίας, που ξεκινάει από σήμερα, αλλά και το τι θα περιλαμβάνει, ώστε να διευκολύνει τη ζωή των ευάλωτων συμπολιτών μας στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες, τις τράπεζες και τα μέσα μαζικής μεταφοράς, παρουσίασαν σε κοινή συνέντευξη Τύπου οι υπουργοί Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

«H λογική της κάρτας αναπηρίας είναι ότι θα μπορείς να αποδεικνύεις ότι είσαι ανάπηρος και μέσα θα είναι ενσωματωμένα σταδιακά όλα τα επιμέρους ωφελήματα» δήλωσε ο υπουργός Εργασίας, Κώστας Χατζηδάκης.

«Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας έρχεται σε συνέχεια άλλων θετικών παρεμβάσεων για τους αναπήρους και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους. Είναι μια «Κάρτα Αξιοπρέπειας» για τους ίδιους και τις οικογένειές τους που θα συμπληρωθεί το αμέσως επόμενο διάστημα με δυο πρωτοβουλίες:

Πρώτον, το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας, όπου ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας.

Και δεύτερον, το Πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού που έχει ξεκινήσει σε πιλοτική βάση και θα συμβάλλει στην ομαλή ένταξη αρκετών αναπήρων συνανθρώπων μας στην οικονομική και κοινωνική ζωή», ανέφερε ο υπουργός Εργασίας.

Τη νέα ψηφιακή κάρτα αναπηρίας θα μπορέσουν να αποκτήσουν χιλιάδες δικαιούχοι και ήδη έχει ήδη ενταχθεί στο wallet ενώ, όπως αποκάλυψε ο Κωστής Χατζηδάκης η ψηφιακή κάρτα αναπηρίας θα διαφοροποιείται ανάλογα με το προφίλ του κάθε χρήστη.

Αίτημα για χορήγηση της ψηφιακής κάρτας αναπηρίας μπορούν να υποβάλλουν στο karta.epan.gov.gr άτομα με τουλάχιστον 50% αναπηρία που έχουν καταχωρηθεί στο Ψηφιακό Μητρώο (Ατόμων με Αναπηρία).

Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην Κάρτα, ώστε τελικά να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που αφορούν σε κάθε ανάπηρο. Η Κάρτα Αναπηρίας μπορεί να εκδοθεί από την 1η Νοεμβρίου ως εκτυπώσιμο έγγραφο (όπως το πιστοποιητικό εμβολιασμού).

Aπό σήμερα είναι διαθέσιμη και ως ψηφιακή εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, αποτελώντας το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που μπαίνει στο ψηφιακό πορτοφόλι wallet.gov.gr.  Το αμέσως επόμενο διάστημα θα κυκλοφορήσει και σε πλαστική μορφή.

Έτσι, διευκολύνεται η καθημερινότητα 500.000 ατόμων με αναπηρία καθώς πλέον στις καθημερινές τους συναλλαγές θα αρκεί η επίδειξη της κάρτας προκειμένου να έχουν παροχές που αντιστοιχούν στο ποσοστό αναπηρίας τους.

Η νέα ψηφιακή κάρτα αναπηρίας ισχύει για όλες τις υπηρεσίες και πιστοποιεί με ψηφιακό τρόπο την αναπηρική ιδιότητα βάζοντας τέλος στην υποχρέωση επίδειξης διαφορετικών κάθε φορά εγγράφων και πιστοποιητικών. Ο κάτοχος θα μπορεί να την έχει και στο κινητό του μέσω του Gov.gr Wallet όπου ήδη έχουν ενταχθεί δίπλωμα οδήγησης και αστυνομική ταυτότητα.

Η κάρτα δεν θα αναγράφει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα ωστόσο το χρώμα της θα είναι διαφορετικό για κάθε ένα από τα τρία κλιμάκια αναπηρίας (50%-66%, 67%-79% και σε 80% και άνω) όπου κατατάσσεται ο πολίτης ο οποίος δικαιούται και τις αντίστοιχες παροχές.

Στη συνέντευξη σημειώθηκε ότι ενεργοποιούνται η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας και το Μητρώο Αναπηρίας, δυο ακόμα πυλώνες της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, δηλαδή του πληροφοριακού συστήματος όπου συγκεντρώνονται όλες οι ψηφιακές διαδικασίες οι οποίες αφορούν στην αναπηρία, Η Εθνική Πύλη Αναπηρίας ξεκίνησε να λειτουργεί από το Σεπτέμβριο, οπότε και τέθηκε σε εφαρμογή ο πρώτος –και πολύ σημαντικός –πυλώνας, τα «ψηφιακά ΚΕΠΑ» (ψηφιακή διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας).

Στο Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας καταγράφονται όλα τα πιστοποιημένα άτομα με αναπηρία στη χώρα, με τα στοιχεία της αναπηρίας τους. Σε πρώτη φάση θα περιέχει όλα τα διαθέσιμα στοιχεία πιστοποίησης αναπηρίας και σταδιακά θα τροφοδοτείται με επιπλέον στοιχεία, μέσω και της αξιοποίησης των σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων.

Με το Μητρώο αυτό η Πολιτεία αποκτά για πρώτη φορά ένα εργαλείο χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία και τίθενται οι βάσεις για την ψηφιοποίηση όλου του συστήματος παροχών αναπηρίας.

Σύντομα θα υλοποιηθεί και ο τέταρτος πυλώνας της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας, που είναι το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας: Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας όλων των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας. Οι παροχές θα προστίθενται σταδιακά στην Κάρτα, ώστε τελικά κάθε συμπολίτης μας με αναπηρία να έχει πρόσβαση σε αυτές απλά επιδεικνύοντας την κάρτα του.

Κατά την εκδήλωση ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε άλλες έξι μεταρρυθμίσεις  που έχουν προωθηθεί για τη στήριξη των ατόμων με αναπηρία:

1.Θέσπιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) που μέχρι τότε λειτουργούσαν με ασαφές πλαίσιο διαδικασιών και αρμοδιοτήτων.

2. Κατάργηση της υποχρεωτικής επανεξέτασης  από ΚΕΠΑ για μη αναστρέψιμες ασθένειες. Πλέον οι άνθρωποι αυτοί εξετάζονται μια φορά και το ποσοστό αναπηρίας τους ισχύει εφ’όρου ζωής.

3.Αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη και δρομολόγηση της μεταστέγαση των ΚΕΠΑ της Αθήνας σε σύγχρονες  εγκαταστάσεις

4.Θέσπιση για ΕΦΚΑ και για τα ΚΕΠΑ των ηλεκτρονικών ραντεβού που κατήργησαν τις ουρές και μείωσαν σε σημαντικό βαθμό την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία.

5.Νομοθετική ρύθμιση (που συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή) με την οποόια μειώνεται το ποσοστό αναπηρίας (από 67% σε 50%) για λήψη  σύνταξης  για όλους τους ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ για τους οποίους προβλεπόταν μεγαλύτερο ποσοστό.

6. Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Ψηφιοποίηση σε πολύ μεγάλο βαθμό της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας  που ήταν μέχρι τώρα συνυφασμένη με ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων Οι ασφαλισμένοι πλέον κάνουν όλη τη διαδικασία με ψηφιακό τρόπο  και επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ, την ημέρα της εξέτασής τους για την αξιολόγησή τους από τους γιατρούς.

Στη συνέχεια, λαμβάνουν τη γνωμάτευσή τους επίσης ηλεκτρονικά, η οποία είναι ενιαία και τον πιστοποιεί ως προς τα ιατρικά κριτήρια κάθε δυνατής ασφαλιστικής, προνοιακής, κοινωνικής ή άλλου είδους παροχής. Το τελευταίο δίμηνο έχουν ήδη γίνει 43.600 αιτήσεις στα ψηφιακά ΚΕΠΑ.

Κυριάκος Πιερρακάκης: Ψηφιακός μετασχηματισμός με κοινωνικό πρόσημο 

Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε ότι σήμερα «είναι μια ημέρα χαράς, μια ημέρα που μαζί με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θεμελιώνουμε ένα ακόμα κεκτημένο, μέσα από την επίλυση μιας σημαντικής εκκρεμότητας».

Μετά την ψηφιακή πύλη αναπηρίας, μετά τα ψηφιακά ΚΕΠΑ, παρουσιάζουμε σήμερα την ψηφιακή κάρτα αναπηρίας και το Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας, τόνισε και πρόσθεσε ότι η κάρτα θα εκδίδεται μέσω του karta.epan.gov.gr, θα μπορεί να αποθηκευτεί στο gov.gr Wallet και θα περιλαμβάνει τα ελάχιστα αναγκαία προσωπικά δεδομένα των συμπολιτών μας με αναπηρία.

Όπως επισήμανε, ο «ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια πολιτική με κοινωνικό πρόσημο» και πρόσθεσε «εργαζόμαστε για την επίλυση των εκκρεμοτήτων με συναίσθηση του χρέους ότι έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια. Η χώρα πρέπει να ολοκληρώσει ένα πολύ μεγάλο άλμα και θα κάνουμε ό,τι πρέπει για να μην καθυστερήσουμε».

Σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, αυτό είναι το τρίτο ταυτοποιητικό έγγραφο που εντάσσεται στην εφαρμογή Wallet, με στόχο να ενταχθούν εκεί όλα τα ταυτοποιητικά έγγραφα.

Η υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας, Δόμνα Μιχαηλίδου, σημείωσε ότι «ήδη έχουν εκδοθεί 3.500 χιλιάδες Κάρτες αναπηρίας. Στόχος είναι να φτάσουν τις 500.000 όσοι είναι και οι ανάπηροι στη χώρα μας», συμπληρώνοντας ότι αποτελεί ένα ακόμη βήμα σεβασμού και προστασίας των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία.

«Βάζουμε τέλος στον παραλογισμό με τον οποίο έρχονται αντιμέτωποι οι συμπολίτες με αναπηρία (ορατή και αόρατη) να χρειάζεται να πιστοποιούν διαρκώς την αναπηρία τους. Με την Κάρτα Αναπηρίας αίρουμε τα εμπόδια, δημιουργούμε τις αναγκαίες προϋποθέσεις για τον σχεδιασμό νέων λύσεων, μειώνουμε δραστικά την ταλαιπωρία για εκατοντάδες ευάλωτους συμπολίτες μας», επισήμανε.

 

Μητρώο αναπηρίας και ψηφιακή κάρτα αναπηρίας 

Με τον ν. 4961/2022 θεσμοθετήθηκε η Εθνική Πύλη Αναπηρίας, ένα πληροφοριακό σύστημα στο gov.gr όπου συγκεντρώνονται όλες οι ψηφιακές διαδικασίες που αφορούν στην αναπηρία και πιο συγκεκριμένα: α. πιστοποίηση από ΚΕΠΑ, β. μητρώο και κάρτα αναπηρίας και γ. μητρώο παροχών.

Το έργο υλοποιείται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους 3,2 εκατομμυρίων ευρώ.

Ήδη λειτουργεί από το Σεπτέμβριο η  ψηφιακή διαδικασία αίτησης για αξιολόγηση αναπηρίας από το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ (ψηφιακά KEPA).

Από 1η Νοεμβρίου 2022 έχει ξεκινήσει η λειτουργία του δεύτερου πυλώνα που περιλαμβάνει το Μητρώο Ατόμων με Αναπηρία και την Κάρτα Αναπηρίας.

Στο Μητρώο ατόμων με αναπηρία θα καταγράφονται όλα τα άτομα με πιστοποιημένη αναπηρία, με τα στοιχεία ταυτοποίησής τους, τα στοιχεία της αναπηρίας τους και δημογραφικά τους στοιχεία.

Έτσι:

1. Η Πολιτεία θα έχει πλέον ένα εργαλείο άμεσης πληροφόρησης και χαρτογράφησης για την πιστοποιημένη αναπηρία στη χώρα, ώστε να μπορεί να χαράσσει πολιτική με μετρήσιμα αποτελέσματα. Είναι ένα εργαλείο ώστε α υπάρχει σαφής εικόνα για το πόσοι ανάπηροι υπάρχουν στην χώρα, πώς κατανέμονται γεωγραφικά, ποια είναι η κοινωνική τους κατάσταση.

2. Οι φορείς που παρέχουν ωφελήματα σε άτομα με αναπηρία θα μπορούν διαλειτουργώντας με το Μητρώο, να εξυπηρετούν ηλεκτρονικά τον πολίτη. Τέθηκαν δηλαδή τα θεμέλια  για να ψηφιοποιηθεί όλο το σύστημα παροχών αναπηρίας. Σε πρώτη φάση αξιοποιήθηκε όλη η διαθέσιμη ψηφιακή πληροφορία των Εθνικών Αρχών Πιστοποίησης Αναπηρίας για την έκδοση της Κάρτας Αναπηρίας. Βαθμιαία το Μητρώο θα «χτίζεται» έως ότου φτάσει στην πλήρη ωρίμανσή του.

3. Παρέχεται στον πολίτη συγκεντρωμένη πληροφόρηση σχετικά με την πιστοποιημένη αναπηρία του.

 

Η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας θεσμοθετήθηκε για πρώτη φορά το 1996 και σήμερα υλοποιείται, έπειτα από σχεδόν 30 χρόνια, κατά τρόπο που ικανοποιεί το  βασικό ζητούμενο που έθετε η ΕΣΑμεΑ αλλά και ο Συνήγορος του Πολίτη, δηλαδή τη διασφάλιση των ευαίσθητων προσωπικών-ιατρικών δεδομένων των ανάπηρων συμπολιτών μας.

Δικαιούχοι της Κάρτας Αναπηρίας είναι όλα τα άτομα με αναπηρία με συνολικό ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50% που είναι καταγεγραμμένα στο Μητρώο Αναπηρίας και έχουν πιστοποίηση αναπηρίας σε ισχύ κατά τον χρόνο έκδοσης.

Η Κάρτα αποδεικνύει την ταυτότητα του κατόχου της και την ιδιότητα του ατόμου με αναπηρία έναντι κάθε δημόσιας αρχής και κάθε τρίτου. Οι πολίτες πλέον θα μπορούν να απολαμβάνουν παροχές, χωρίς να χρειάζεται να επιδεικνύουν την πιστοποίηση αναπηρίας τους και χωρίς να πρέπει να μοιραστούν με κανέναν τα ιατρικά δεδομένα τους. Και φυσικά οι κάτοχοι της Κάρτας θα εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε κάθε σημείο φυσικής εξυπηρέτησης.

Ειδικές κατηγορίες προσώπων θα έχουν στην Κάρτα σήμανση ότι χρειάζονται συνοδό, ώστε και οι συνοδοί τους να απολαμβάνουν την ίδια παροχή.

Στο επόμενο διάστημα θα προστίθενται παροχές στην Κάρτα, ώστε τελικώς να ενσωματωθούν όλες οι παροχές που απολαμβάνονται με την φυσική παρουσία του πολίτη.

Σύντομα θα υλοποιηθεί και ο τέταρτος πυλώνας της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας: το Μητρώο Παροχών Αναπηρίας. Σε αυτό ο κάθε πολίτης θα μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις παροχές αναπηρίας, όλων των Υπουργείων και των φορέων τους, αλλά και όλες τις δομές αναπηρίας της χώρας.

Ακολουθήστε το The Indicator στο Google news

Σχετικά Νέα